دبیر قرار گاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در کارگروه رسانه
کد خبر: ۱۰۵۸۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲ 25 July 2022

گیلان  در آستانه بحران  جمعیتی قرار داردگیلان  در آستانه بحران  جمعیتی قرار داردگیلان  در آستانه بحران  جمعیتی قرار دارد

 

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری  تابناک در سومین جلسه‌ی کارگروه رسانه  که در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت صبح امروز  دوشنبه سوم تیر در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان   با حضور جمعی از  اصحاب رسانه ، روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد بر لزوم  آگاهی بخشی  جامعه از طرف اصحاب رسانه در خصوص خطر پیری جمعیت گیلان تاکید شد.

 

دبیرقرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در خصوص خطرات کاهش نرخ باروری در استان، گفت: هنوز مردم در خصوص خطرات کاهش نرخ باروری در گیلان، آگاهی لازم را ندارند و اصحاب رسانه می‌توانند در روند آگاهی‌بخشی لازم به مردم کمک خوبی  نمایند.

-معاون بهداشتی دانشگاه ودبیر قرارگاه جوانی جمعیت گیلان   با بیان اینکه مردم هنوزخطر و آسیب‌های پایین بودن نرخ باروری در استان به وجود خواهد آورد را احساس نکرده اند، تصریح کرد:برخلاف پاندمی کرونا که  با  همکاری  خوب مردم و مسوولین همراه شد، خطرات و تلفات آن در جامعه  به خوبی مشاهده می‌شد، بالارفتن جمعیت سالمند و کاهش نرخ باروری در  استان  گیلان  متاسفانه مورد توجه مردم قرار نگرفته است در حالیکه که  خطر سالمندی جمعیت در دراز مدت به مراتب بیشتر است.

 

دکتر نورصالحی  سپس به بالابودن جمعیت سالمند گیلان اشاره کرد و گفت:  نسبت جمعیت سالمند گیلان نسبت  به میانگین کشوری بالا است .

وی  خاطرنشان کرد: تک فرزندی علت اصلی سالمندی جمعیت گیلان است در حالی که روند رو به نزول جمعیت جوان استان در آینده خطرات بسیاری را برای استان گیلان فراهم می‌کند و این مهم باید از سوی رسانه‌ها برای مردم و مسئولان اطلاع‌رسانی شود.

 

دبیر  قرار گاه جوانی جمعیت گیلان اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰( در یک دوره ۲۰ ساله) جمعیت سالمند کشور حدود دو برابر شود و این وضعیت در گیلان بحرانی‌تر است.

معاون بهداشتی دانشگاه همچنین افزایش سن مادران را  در استان را نگران کننده  عنوان کرد و افزود: میانگین سن مادر در اولین فرزند در سال ۱۳۹۰؛ ۲۷.۵۴ سال و در سال ۱۴۰۰ به ۲۹.۵۴ سال رسیده است.

وی  در ادامه به  بازخوانی بخشی از قوانین جوانی جمعیت وزارت بهداشت و درمان پرداخت و گفت: اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی تمهیداتی  هستند  که قانون جوانی جمعیت برای حمایت از زوجین و مادران باردار تدوین کرده است.

وی یادآور شد: این امر می‌تواند  ترغیب زوج‌ها را برای بچه دارشدن وهمچنین والدین را برای فرزندآوری بیشتر کند.

درادامه فیروز نصیرزاده ، مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان  به اهداف قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت دانشگاه،  علوم پزشکی گیلان و نقش رسانه‌ها  در ارتقا سطح آگاهی بخشی  آحاد جامعه اشاره کرد و گفت:  نقش رسانه ها در جهت ترغیب مردم به افزایش جمعیت و فرزند آوری  بسیار مهم است.

وی  سپس به  وجود  ۷۳ ماده قانونی اشاره کرد که  از سوی دولت به منظور حمایت از افزایش جمعیت به تصویب رسیده است.

نصیر زاده خاطر نشان کرد:  همه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه باید  مسئولانه‌تر  عمل کنند و نقش کلیدی رسانه در این خصوص مطالبه‌گری است .

مدیر روابط عمومی دانشگاه  در پایان سخنان خود  به آمار۱۵/۹درصدی افزایش سالمندی استان گیلان اشاره کرد و گفت:   با اطلاع‌ رسانی رسانه‌ها درخصوص افزایش آگاهی مردم درخصوص ضرورت فرزندآوری در این شرایط (بحران جمعیت گیلان)، تغییر نگرش و نهایتاً رفتارآحاد جامعه به جوانی جمعیت را شاهد  خواهیم بود

در این نشست  ضمن تبادل نظر  در خصوص چگونگی  آگاهی بخشی اصحاب رسانه به آحاد جامعه به سوالات  مرتبط با موضوع   بخصوص پیرامون بندهای مختلف قانون جوانی جمعیت و رویکرد استان در اجرای  این  قوانین  ازسوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان پاسخ داده شد.

خبرنگار و عکاس تابناک : زهرا ریگان

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار