دستان پینه‌بسته، کمرهای خمیده و نگاه خسته قصه کارگرانی هست که هر روز صبح دور میدان‌های شهر که محل تجمع کارگران حضور می‌یابند تا شاید امروز دست پر به خانه بروند...
کد خبر: ۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳ 16 January 2015
دور میدان‌های شهر همه روزه محل تجمع افرادی است که برای امرار معاش خانواده و کسب روزی حلال تلاش می‌کنند و حتی از جایگاهی برای جویای کار بهره‌مند نیستند.

از هنگام سحر به میدان‌ها می‌آیند و منتظر می‌مانند با این فکر که آیا می‌توانند امروز دست پر به خانه خود روند و باز هم صبح فردا تکرار می‌شود...

*دستان پینه‌بسته و کمر خمیده کارگران فصلی

بسیاری از آنان در سنین بالا با دست‌های پینه‌بسته و کمر خمیده جویای کار هستند تا بتواند از پس مخارج زندگی برآیند و خود را سرباز کسی احساس نکنند.

کارگران فصلی در مازندران معمولاً‌ در ماه‌های سرد سال بیکار هستند و در برخی فصول سال مشغول به فعالیت هستند و درآمد روزانه‎ آنها به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

*هر روز به این فکرم آیا فردا سرکار می‌روم

رمضان مهدوی یکی از کارگران روزمزد و فصلی شهر ساری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری گفت: در حال حاضر حدود 53 سال سن دارم و از سن 20 سالگی وارد حرفه کارگری شدم و از آن زمان تاکنون هر روزم با این فکر که آیا امروز به سرکار می‌روم می‌گذرد.

وی ادامه داد: بیمه‌ای نیستم نمی‌دانم تا چه سنی می‌توانم کار کنم تا بتوانم از پس مخارج زندگی برآیم.

*نگران پدرم هستم

رضا زارع یکی از شهروندان ساروی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری گفت: پدرم کارگر است من جاهای بسیاری جویای کار شدم ولی کار مناسبی پیدا نکردم وقتی پدرم را می‌بینم با خود می‌گویم آیا آینده من نیز این‌گونه می‌شود پدرم با وجود سن زیاد هنوز کار می‌کند در صورتی که الان زمان استراحت او است.

*پایین بودن دستمزد و نداشتن امنیت شغلی

نصرالله دریابیگی دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل کارگران مازندران پایین بودن دستمزد و نداشتن امنیت شغلی است.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد کارگران امنیت شغلی ندارند، گفت: از سویی دیگر بسیاری از کارفرمایان قانون کار را اجرا نمی‌کنند و حقوق قانونی کارگران را پرداخت نمی‌کنند.

*تشکل کارگری قدرت مانور و چانه‌زنی ندارند

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران بیان‌ داشت: بسیاری از نیروهای کار نه تنها از حداقل دستمزد برخوردار نیستند بلکه بیمه نیز نیستند و به دلیل این معضل غیرقانونی تشکل کارگری قدرت مانور و چانه‌زنی را ندارد.

دریابیگی با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی جزء سخت‌ترین مشاغل در دنیا محسوب می‌شود، افزود: بیمه کارگران ساختمانی یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است.

*طعم شیرین بیمه برای کارگران ساختمانی

وی با اعلام اینکه مدتی بیمه کارگران ساختمانی مسکوت مانده‌ است، اظهار کرد: امیدواریم با توجه به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی این مشکل حل شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران تصریح کرد: با توجه به اینکه کارگران ساختمانی در معرض حوادث و خطرهایی در حین کار هستند این موضوع ضرورت بیمه این افراد را نشان می‌دهد.

دریابیگی با بیان اینکه طی چند سال گذشته بیمه کارگران ساختمانی توسط برخی افراد مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌ است و از مزایای یارانه‌‌دار برخوردار می‌شوند، افزود: امیدواریم با مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و تقویت انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی مازندران طعم شیرین بیمه شدن را بچشند.

وی با تاکید بر اینکه کارگران فصلی نیز باید بیمه شوند، گفت: مظلوم‌ترین و گمنام‌ترین اقشار این کارگران هستند که باید با پیگیری مشکلات این کارگران حل و فصل شود و مهم‌ترین معضل نیز بحث بیمه آنان است.

*بیمه شدن 24 هزار کارگر ساختمانی در مازندران

علی‌اصغر محمودی مدیرکل تامین اجتماعی مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری گفت: تاکنون 24 هزار نفر از کارگران ساختمانی مازندران بیمه شدند.

وی بیان کرد: اختصاص سهمیه جدید منوط به این است که دولت با توجه به مصوبه اخیر در صورتی‌ که بتواند برای بیمه 800 هزار نفر از کارگران به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتبار اختصاص دهد علاوه بر این تعداد افراد دیگر را نیز بیمه کند.

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران یادآور شد: هفت درصد اعتبار بیمه کارگران ساختماعی توسط افراد و 20 درصد آن با اختصاص یارانه توسط دولت تامین می‌شود.

محمودی با بیان اینکه بیمه تامین اجتماعی شامل دو نوع خویش‌فرما و کارفرمایی است، اظهار کرد: بیمه کارفرمایی شامل کسانی است که در محل فعالیت رابطه حقوقی و مزدبگیری دارند.

وی ادامه داد: بیمه خویش‌فرما شامل مشاغلی است که رابطه حقوقی و مزدبگیری ندارند که بیمه کارگران ساختمانی جزء این گروه محسوب می‌شود.

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران تصریح کرد: در صورتی‌که در حین کار حادثه‌ای برای کارگر رخ دهد مراتب به دستگاه‌های مربوطه منعکس و حادثه بررسی شده و اگر ناشی از کار باشد از مزایای بیمه برخوردار می‌شود.

محمودی خاطرنشان کرد: بیمه‌شدگانی مانند کارگران ساختمانی که از یارانه دولت استفاده می‌کنند در صورتی‌ که توسط بازرسی‌های انجام شده مشخص شود که در این حرفه اشتغال ندارند شناسایی و بیمه آنها قطع می‌شود.

روز به نیمه رسیده است اما کارگران در میدان‌های که هر روزه برای کار می‌آیند ایستاده هستند و منتظرند که کسی بیاید و بگوید کارگر می‌خواهم در این حین گام‌ها به سمت صدا هدایت می‌شود اما تنها یک کارگر موفق می‌شود امروز به سر کار برود.....

گزارش از: زهرا طاهری - فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار