کارگردان فیلم تیام گفت: واقعیت سینما کودک این است که باید، بال خیال‌پردازی کودکان را پرورش دهد و فرزند ما بتوانند با فیلم‌ها رویا پردازی و پرواز کنند.
کد خبر: ۹۹۸۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴ 03 October 2021

امیر حسین عنایتی، امسال با فیلم «تیام» در بخش مسابقه فیلم‌های بلند ایرانی حضور دارد.
این کارگردان درباره داستان فیلم گفت: این فیلم درباره مادر و دختری است که در یک دهکده زندگی می‌کنند. مادر در این داستان نابینا و دچار یک بیماری روانی است که باید برای درمان آن دارو مصرف کند. به همین دلیل به شهر می‌رود تا به دور از دید مردم دارو تهیه کند.
وی ادامه داد: چالش این داستان از زمانی آغاز می‌شود که کرونا شیوع پیدا کرده، تمامی راه‌ها مسدود می‌شود و دختر برای تامین داروهای مادر دچار چالش می‌شود. طرف دیگر داستان خود دختر است که پدرش را از دست داده و به همین جهت او نیز دچار مشکلاتی است.
عنایتی با بیان اینکه تمامی مراحل فیلم‌برداری این فیلم در شهر چهارمحال و بختیاری و با زبان، گویش و لباس محلی آن‌ها ضبط شده است، گفت: تمامی بازیگران این فیلم بومی و کشف شده هستند و تنها خانم بهنوش بختیاری از بازیگران نام آشنا ما هستند و نقش مادر کودک داستان را دارند.
این کارگردان در خصوص اینکه جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان چه میزان توانسته دغدغه آن‌ها را بیان و برطرف کند، اظهار کرد: متاسفانه 80 درصد فیلمسازان ما، از سینمای کودک برای بیان دغدغه‎های شخصی خودشان استفاده می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که مخاطب اصلی داستان، کودکان باشند که آنها بتوانند با فیلم ارتباط برقرار کنند.
وی افزود: فیلم‌ها باید به شکلی باشد که کودک جذب فیلم شود و برای مشاهده روند داستان اشتیاق داشته باشد و در پی این روند مباحث فرهنگ‌سازی و ... در آن گنجانده شود. برای مثال فیلمی ساخته می‌شود که مشکلات کودکان را در پایین شهر نشان می‌دهد اما واقعیت سینما کودک این است که باید بال خیال‌پردازی کودکان را پرورش دهد و فرزند ما بتوانند با فیلم‌ها خیال‌پردازی و پرواز کنند.
عنایتی در پایان گفت: چند دوره قبل فیلم دیگری در جشنواره داشتم که مخاطب من کودکان بودند و تلاش کردم تا برای کودکان باشد نه صرفا جایزه‌ای را از آن خود کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار