معاون فنی شبکه بهداشت مازندران با اشاره به ارتقا سرانه سلامت مادران و نوزادان در استان، گفت: شاخص سلامت مادران باردار در مازندران افزایش یافت.
کد خبر: ۹۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴ 19 September 2015
به گزارش تابناک مازندران نادر آهنگر ، اظهار داشت: یکی از مأموریت‌های مهم دانشگاه علوم پزشکی استان در اجرای طرح تحول سلامت، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب در شهرها و روستاهای مازندران است.
وی افزود: امروزه نوع بیماری‌ها تغییر و باید متناسب با نیازهای روز جامعه تغییرات جدیدی نیز در حوزه سلامت ایجاد شود.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با بیان اینکه در حال حاضر 7 برنامه مهم و اجرایی در حوزه بهداشت و درمان تدوین شده است، گفت: 9 پروژه از این برنامه‌ها پشتیبانی و یکی از این پروژه‌ها، بسته خدمتی است.
آهنگر، با اشاره به اهمیت خود مراقبتی در کاهش بیماری‌ها و افزایش سلامت اجتماعی، تصریح کرد: بنابر اظهارات بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت، بیش از 95 درصد از مراقبت‌ها باید در منزل و توسط خود فرد انجام شود.
وی, آشنایی به علم روز، علم کنترل و زود شناسایی ( تشخیص زودهنگام عوامل غیر واگیر) را از جمله عوامل مهم در بحث خود مراقبتی برشمرد و افزود: افراد باید پس از آشنایی با روش‌های خود مراقبتی آن را اجرایی و سایر اعضای خانواده، همسایه‌ها، رابطین سفیران سلامت و آحاد جامعه انعکاس دهند.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تصریح کرد: اجرای پروژه بسته خدمتی و اعزام تیم سلامت به شهرهای کمتر از 20 هزار نفر، روستاها و سکونت‌های غیر رسمی جهت ارائه آموزش‌های خود مراقبتی به ساکنان این مناطق نقش مهمی در ارتقای بهداشت و سلامت اجتماعی و پشتیبانی از اجرای برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت ایفا می‌کند.
آهنگر، به دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اشاره کرد و گفت: جذب 192 بهورز از مجموع 202 بهورز مورد نیاز استان، کاهش فوت مادر و فرزند به هنگام زایمان و تولد نوزاد، افزایش مراقبت‌های بهداشتی کودکان توسط بهورزان و رشد شاخص‌های بهداشتی در مازندران از جمله دستاوردهای مهم حوزه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 94 بوده است.
وی با بیان اینکه در گذشته به ازای هر 100 هزار زایمان حدود 140 مادر و به ازای هر هزار تولد حدود  200 کودک تا قبل از رسیدن به سن 5 سالگی فوت می‌کردند، خاطرنشان کرد: اکنون این آمار در مادران به حدود 13 از 100 هزار و در نوزادان به کمتر از 10 از 1000 فوت کاهش یافته که نشان از رشد شاخص‌های بهداشتی در مازندران است.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، افزود: رشد 50 درصدی (از 45 به 95 درصد) در پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری‌های خطرناک از طریق انجام واکسیناسیون کودکان از لحظه تولد از جمله اقدامات موثر بهورزان در ارتقای شاخص‌های بهداشتی استان بوده و به عنوان یک حرکت اساسی، فراگیر و ماندنی در حوزه بهداشت و درمان محسوب می‌شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار