کد خبر: ۸۹۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹ 02 September 2020

 

جریمه نقدی تا ۸ میلیون تومان برای آتش زنندگان کاه و کلش شالیزارها

رشت - ایرنا- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: قانون گذار برای متخلفان و آتش زنندگان کاه و کلش اراضی کشاورزی جریمه نقدی بین دو تا هشت میلیون تومان را پیش بینی کرده است.

جان احمد آقایی روز چهارشبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونایی امسال که زمینه بیماری‌های تنفسی را تشدید می‌کند و برای سالمندان، کودکان و زنان باردار و سایر افراد دچار بیماری تنفسی  مضر است از همه به ویژه کشاورزان تقاضا داریم پسماندهای مفید زمین خود را آتش نزنند.

وی با بیان اینکه قانون گذار سوزاندن هر نوع بقایای محصولات گیاهی کشاورزی را پس از برداشت منع کرده، اضافه کرد: اگر کسی خواسته باشد از این قانون تمرد کند ، قانونگذار این امر را جرم انگاری دانسته و مجازات جزای نقدی از دو میلیون تا ۸ میلیون تومان برای آن در نظر گرفته است.

به گزارش ایرنا،بر اساس عادتی قدیمی و باوری نادرست با پایان برداشت محصول برنج از اراضی شالیزاری، کاه و کلش آتش زده می شوند که صرفنظر از آسیب های بیولوژیک و زیان های زیست محیطی این اقدام، سرمایه هایی آتش می گیرند که از آن می توان استفاده های بسیار کرد.

کاه و کلش برنج می تواند به عنوان علوفه مورد نیاز دام بویژه در خشکسالی و زمستان مورد استفاده قرار گیرد و سبب کاهش هزینه های تولید شود ضمن اینکه جمع آوری کاه و کلش می تواند به عنوان ماده اولیه برای برخی کارخانجات صنعتی در تولید نئوپان ، فیبر ، ظروف یکبار مصرف و سایر محصولات بکار رود.
همچنین سوزاندن کاه و کلش باقی مانده در اراضی شالیزاری موجب  از بین رفتن موجودات زنده مفید داخل خاک و کاهش قدرت حاصلخیزی آن، افزایش مصرف کودهای شیمیایی و آلودگی زیست محیطی و ایجاد ناراحتی برای بیماران تنفسی از مضرات آتش زدن کاه و کلش باقی مانده در اراضی است.

در گیلان به طور معمول یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نیز کاه و کلش قابل بسته بندی داریم که بطور متوسط از هر هکتار ۲۵۰ تا ۳۰۰ بسته استحصال می شود .

سالانه یک میلیون و یکصد هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری گیلان برداشت می شود. این استان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج را به خود اختصاص داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار