تبلیغات و اعلام خرید و فروش محصولات ایرانی و با الگوهای اسلامی و بومی بسیار خوب است اما این محصولات به بازار مازندران نمی‌رسد.
کد خبر: ۸۹۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹ 05 September 2015
به گزارش تابناک مازندران به نقل از مازنداصناف، باوجود تولیدات داخلی در حوزه نوشت‌افزار و لوازم التحریر کشور، این محصولات به بازار نوشت‌افزار مازندران نمی‌رسد.
تعداد مراکز و عاملین فروش نوشت‌افزارهای بومی و اسلامی با نمادها و الگوهای داخلی در استان به تعداد انگشت‎های دست هم نمی رسد! اگر از برگزار نشدن نمایشگاه تولیدات داخلی و کم‌کاری مسئولان این حوزه بگذریم، از عدم برنامه‌ریزی و مدیریت منسجم و منظم از سوی ارگان‌های ذیربط برای توزیع مناسب این نوشت‌افزارها در بازار مازندران نمی‌توان گذشت.
جالب است بدانید برای آگاهی از برنامه‌های کشوری برای توزیع و فرهنگ‌سازی خرید و فروش محصولات بومی و اسلامی تماس‌های فراوانی را با ارگان‌های ذی‌ربط نظیر اتاق اصناف کشور، اتاق اصناف تهران، اتحادیه لوازم التحریر تهران، اتحادیه صحاف تهران، اتحادیه لوازم‌التحریر مرکز مازندران و کانون پرورش فکری استان و ساری انجام دادیم که متاسفانه در کمال تعجب، هیچ دغدغه و پاسخ مناسب و قانع کننده‌ای را دریافت نکردیم.
وقتی خوراک مناسبی را برای بازار نوشت‌افزار تعریف نکردیم، توقع ایجاد فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی و نوشت‌افزارهای بومی و اسلامی منطقی و شدنی به‌نظر نمی‌رسد.
در ادامه در یک گزارش میدانی به سراغ یکی از نوشت‌افزارفروش‌های ساری و عضو هیات مدیره اتحادیه لوازم‌التحریر مرکز استان رفتیم؛ قدیر فتح‎الهی‎فرد در این زمینه اظهار کرد: تبلیغات و اعلام خرید و فروش محصولات ایرانی و با الگوهای اسلامی و بومی بسیار خوب است اما این محصولات به بازار مازندران نمی‌رسد.
وی افزود: توزیع این محصولات در تهران چندسالی است که اتفاق افتاده و حتی نمایشگاه معرفی محصولات و همچنین نمایشگاه عرضه مستقیم این کالاها در تهران برگزار می‌شود؛ اما برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را در مازندران سراغ نداریم.
بازرس اتحادیه لوازم‌التحریر ساری خاطرنشان کرد: توزیع مناسب و عاملین فروش این محصولات در بازار مازندران وجود ندارد و اگر هم محصولاتی این‌چنینی در بازار وجود دارد، یا انگشت‌شمار است و یا از سوی ارگان‌هایی نظیر ارشاد و کانون پرورش فکری به‌صورت دست و پا شکسته توزیع یا برپایی غرفه‌هایی به‌فروش می‌رسد.
فتح‌الهی با بیان اینکه نباید از قیمت بالای این کالاها نسبت به سایر کالاها گذشت، اضافه کرد: از آنجا که تولید و توزیع این محصولات انحصاری است و رقابتی وجود ندارد، قیمت این کالاها نیز انحصاری است.
وی تصریح کرد: بازار اگر دست بازاری باشد، چون رقابت وجود دارد، قیمت‌ها پایین می‌آید اما انحصاری بودن این محصولات موجب بالاتر بودن قیمت آنها نسبت به سایر نوشت‌افزارها بوده که این امر یکی از دلایل اصلی عدم استقبال فروشندگان نوشت‌افزار از این تولیدات است.
این فعال بازار نوشت‌افزار مازندران متذکر شد: هم من فروشنده و هم مشتری به‌دنبال کالای ارزان قیمت‌تر است ضمن اینکه حتی کودکان نوشت‌افزارهایی با لوگوهای خارجی را از والدین‌شان تقاضا می‌کنند.
فتح‌الهی در پایان با اشاره به اینکه همه نوشت‌افزارهای حال حاضر بازار که با لوگوها و روجلدی‌های فانتزی خارجی نظیر بن‌تن، باب اسفنجی و ... به بازار تزریق می‌شود در داخل کشور تولید می‌شود، ادامه داد: هیچ‌کدام از نوشت‌افزارهایی که با برندها و لوگوهای خارجی در بازار وجود دارد، از خارج کشور وارد ایران نمی‌شود و همه این محصولات در بازار تهران و کرج تولید و به بازار تزریق می‌شود.
امیدواریم در این ایام کوتاه مانده به آغاز سال تحصیلی، مسئولان سازمان‌های ذی‌ربط با جدیت و همت مضاعف گام موثری در پالایش نوشت‌افزار مازندران برای گروه سنی کودکان و نوجوانان بردارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار