رییس کل دادگستری استان کردستان گفت:شناسایی و برخورد جدی با شاهدان دروغینی که با مکر و فریب و با دریافت مبلغی عدالت قضایی را تحت الشعاع قرار می‌دهند، ضروری است.
کد خبر: ۸۴۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ 28 April 2020

محمدرضا مترقب روز سه‌شنبه در شورای معاونین دادگستری استان کردستان گفت: حضور شاهدان دروغین در محاکم قضایی منجر به صدور احکام غیر واقعی و تضییع حق از اصحاب دعوی شده و بی اعتمادی مردم به سیستم قضایی را نیز بدنبال دارد بنابراین شناسایی و برخورد قاطع با شهود دروغین در فرآیند دادرسی امری ضروری است.

او تاکید کرد: روسای دادگستری و دادستان‌های استان موظف هستند تا با درج مشخصات شاهدان در سیستم سمپ (سامانه مدیریت پرونده) و سامانه ساما (سامانه اطلاعات موثر اشخاص) این افراد متخلف را شناسایی و توسط حفاظت اطلاعات دادگستری کل استان برای برخورد قانونی با آن‌ها اقدام شود.

مترقب افزود: دستورالعمل‌های اصداری از سوی ریاست قوه قضاییه برای اجرا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد که بخشنامه مربوطه در خصوص چگونگی احضار، اخذ اظهارات شهود و جلوگیری از تبانی و مواضعه آنان با طرفین پرونده به روسا و دادستان‌های استان کردستان ابلاغ می‌شود.

او یادآور شد: با شناسایی شاهدان دروغین می‌توان آنان را مورد تعقیب قرار داد و از این طریق جلوی این فریبکاری که مستقیما در مسیر احقاق حق و اجرای عدالت خلل ایجاد می‌کند، ایستاد و از آن جلوگیری کرد.

رییس کل دادگستری استان کردستان بیان کرد: احکامی که صرفا بر مبنای شهادت شهود صادر شده باشد در صورت اثبات کذب بودن شهادت آن‌ها و محکومیت، شاهد کاذب به مجازات قانونی که در ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی قسمت تعزیرات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ تعیین شده از سه ماه و یک روز تا ۲ سال حبس یا جزای نقدی محکوم و رای صادر شده بر مبنای شهادت کذب نیز بی‌اعتبار می‌شود.

منبع/باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار