با توجه به آلودگی‌های زیست‌محیطی که در مناطق مختلف شهرستان قائم‌شهر وجود دارد، رئیس اداره محیط زیست تا مهرماه حاضر به پاسخ‌گویی نشد.
کد خبر: ۸۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹ 23 August 2015
به گزارش تابناک از مهم‌ترین وظایف سازمان حفاظت محیط زیست تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌منظور حفاظت از محیط زیست و تضمین بهره‌مندی درست و مستمر از محیط زیست و همسو با توسعه پایدار، پیش‌گیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط زیست و حفاظت از تنوع زیستی کشور است.
با توجه به وظایف مهم محیط زیست در کشور اما چند سالی است که در شهرستان قائم‌شهر با مشکلات بسیاری اعم از انباشتگی زباله‌ها در رودخانه سیاهرود، افزایش بالا آمدن فاضلاب خانگی در محدوده مسکن مهر چشمه‌سر، محل دپو زباله‌ها در پشت رودخانه تلار و انباشته شدن نخاله‌ها در جنگل‌ها مواجه هستیم.
برای حفظ محیط زیست، اولویت حل مشکلات باید توسط سازمان محیط زیست هر استان و شهر شکل گیرد اما این اداره با شانه خالی کردن از وظایف اصلی خود، فقط شهروندان قائم‌شهر را با مشکلات و بیماری‌های گوناگون مواجه می‌کند که باید حتماً در این راستا پیگیری‌های لازم انجام شود.

* فاضلاب مسکن مهر چشمه‌سر، تهدید جدی برای امنیت غذایی

فاضلاب خانگی مسکن مهر از همان ابتدای ساخت براساس اصول فنی و مهندسی ساخته نشد و به‌دلیل بالا آمدن این فاضلاب مشکلات بسیاری برای اهالی منطقه چشمه‌سر به‌وجود آورد.
این فاضلاب خانگی به‌دلیل نزدیکی به زمین کشاورزی و نفوذ به خاک می‌تواند امنیت غذایی محصول این زمین کشاورزی را به خطر بیندازد و سازمان محیط زیست باید برای پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط زیست اقدامات لازم را انجام دهد.
یکی از اهالی منطقه مسکن مهر چشمه‌سر در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در پشت این فاضلاب خانگی، زمین کشاورزی وجود دارد که تامین‌کننده مواد غذایی شهروندان است، با نفوذ فاضلاب خانگی در دل خاک بیماری‌های بسیاری را به‌وجود می‌آورد.
وی با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته اهالی این منطقه به‌دلیل آلودگی زیست‌محیطی دچار بیماری پوستی شده‌اند،بیان کرد: برای رفع این مشکل مسئولان مربوطه هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند، همچنین با توجه به مشکلات زیست‌محیطی حداقل محیط زیست در این زمینه از دستگاه‌های مربوطه درخواست کند تا مشکلات این منطقه زودتر برطرف شود.
یکی دیگر از اهالی منطقه مسکن مهر چشمه‌سر در گفت‌وگو با فارس، درباره مشکلات افزایش بالا آمدن فاضلاب خانگی این منطقه افزود: این فاضلاب در نزدیکی مدرسه ابتدایی قرار دارد و برای کودکان این مدرسه امکان ابتلا به بیماری‌های گوناگون وجود دارد اما مسئولان مربوطه هنوز در این زمینه اقدام مناسبی انجام نداده‌اند.
وی با بیان اینکه طبق جلسه فرماندار با بنیاد مسکن و شهرداری قرار بود این مشکلات در تابستان برطرف شود، خاطرنشان کرد: تابستان در حال سپری شدن ماه‌ آخر خود است اما هنوز این مشکل برطرف نشده و این بوی بدی که از این فاضلاب خانگی به مشام می‌رسد، زندگی را برای ما تلخ کرده است.

* جلوه‌نمایی دپو زباله جنب رودخانه تلار

سال‌های طولانی است که زباله‌های شهر در پشت رودخانه تلار انباشته می‌شوند و مشکلات زیست‌محیطی بسیاری در این منطقه ایجاد شده است، زیرا با وسعت دادن به سطح دپو زباله‌ها، شیرآبه‌های آن به سطح رودخانه نیز نفوذ کرده‌اند.
دپو زباله در مجاورت تفریح‌گاه مسافران سراج قرار دارد که در دیدگان مسافرین این شهر نمای بسیاری بدی به نمایش می‌گذارد و هر روز افزایش این زباله‌ها شدت بسیاری می‌گیرد اما هیچ‌گونه اقدامی از سوی مسئولان مربوطه انجام نمی‌شود.
شهردار قائم‌شهر درباره دپوی زباله‌ها در مجاورت رودخانه تلار، بیان کرد: برای سامان‌دهی زباله در این منطقه آمادگی کامل داریم اما با سنگ‌اندازی‌های محیط زیست قائم‌شهر نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم اگر محیط زیست در این زمینه با شهرداری همکاری کند، مشکلات موجود برطرف می‌شود.
علی حجازی ادامه داد: شورا و شهرداری برای سامان‌دهی دپوی زباله در مجاورت رودخانه تلار آمادگی کامل دارند و با جذب سرمایه‌گذار در تلاش هستیم تا مشکلات موجود زباله در سطح شهر را برطرف کنیم.
یکی از اهالی منطقه پارک سراج در گفت‌وگو با فارس در شهرستان قائم‌شهر، اضافه کرد: حضور دوره‌گرد در این منطقه برای جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی امنیت منطقه را با مشکلات بسیاری مواجه ساخته است.
وی با بیان اینکه بوی بد این زباله‌ها به‌ویژه در فصل تابستان مشکلات بسیاری را به‌ وجود آورده است، تصریح کرد: حیوانات آلوده بسیاری در آسمان این زباله‌ها قرار دارند و اهالی مناطق نزدیک به این دپو زباله با نگرانی‌های بسیاری مواجه‌اند.
یکی دیگر از اهالی منطقه سراج به فارس گفت: در گذشته در این رودخانه ماهی‌های مختلفی وجود داشت و در کودکی‌های‌مان در این رودخانه شنا می‌کردیم اما اکنون به‌دلیل شیرابه‌های زباله در رودخانه باید مواظب کودکان خود باشیم تا به نزدیکی این رودخانه نروند.

* فاضلاب کارخانه در رودخانه سیاهرود

زباله در رودخانه سیاهرود قدمت تاریخی دارد و بعد از گذشت سال‌ها شهرداری برای سامان‌دهی رودخانه سیاه رود اقدامات مطلوبی انجام داد اما به یک‌باره این رودخانه بار دیگر به حال خود رها شد.
به‌دلیل نبود مدیریت مناسب و چشمان نافذ اداره محیط زیست قائم‌شهر، کارخانه‌ای که در مجاورت این رودخانه وجود دارد با رهاسازی ضایعات در رودخانه سیاهرود برای اهالی این منطقه مشکلات زیست‌محیطی بسیاری را به‌وجود آورد.
یکی از اهالی منطقه در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه وجود این فاضلاب سبب شد چند خانواده با بیماری پوستی دست و پنجه نرم کنند، تصریح کرد: در تابستان به‌دلیل راکد بودن آب رودخانه و انباشته شدن ضایعات کارخانه در رودخانه، بیماری‌های گوناگونی در این منطقه به‌وجود آورده است.
وی با اشاره به اینکه محیط زیست با این کارخانه هیچ برخوردی نمی‌کند، بیان کرد: این منطقه به فراموشی سپرده شد، با توجه به اینکه در عوارض شهری و هرگونه اقدامی که نیاز به همکاری است اهالی کمک می‌کنند اما مسئولان یک لایروبی در این رودخانه انجام نمی‌دهند.
یکی دیگر از اهالی منطقه سیاهرود در گفت‌وگو با فارس، اضافه کرد: فاضلاب‌های خانگی در این رودخانه سرازیر می‌شوند اما محیط زیست برای به خطر افتادن زیست محیط اهالی این منطقه اقدامی انجام نمی‌دهد تا لااقل از سرازیر شدن فاضلاب خانگی در منطقه جلوگیری کند.
وی تاکید کرد: از مسئولان انتظار داریم تا مشکلات زیست‌محیطی این منطقه را برطرف کنند، اهالی این منطقه در هوای آلوده تنفس می‌کنند و مشکلات بسیاری در این منطقه وجود دارد.

* رئیس اداره محیط زیست تا مهرماه پاسخ‌گو نیست

با توجه به مشکلات بسیار زیست‌محیطی که در مناطق مختلف شهرستان قائم‌شهر وجود دارد، رئیس اداره محیط زیست حاضر به پاسخ گویی نشد.
رئیس محیط زیست شهرستان قائم‌شهر بیان کرد: به‎دلیل پخش اخبار 20:30 از شبکه 2 سیما درباره انباشته شدن زباله‌های مجاورت رودخانه تلار، از سوی سازمان محیط زیست استان مازندران تا مهر ماه از هر گونه مصاحبه با رسانه‌ها معذوریت دارم.
 رئیس اداره محیط زیست برای برطرف کردن مشکلات زیست‌محیطی به کارگروه رسانه شهرستان قائم‌شهر دعوت شد اما وی در دو جلسه کارگروه حضور پیدا نکرد و از وظیفه خود شانه خالی کرد.
نقل از فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار