با این تفاسیر امروز آنچه مورد سوال افکار عمومی است طرح این پرسش است که اساسا پروژه رینگ شرقی غربی مرودشت به چه سر انجامی دچار شد؟ چرا بعد از کلنگ زنی بی موقع و پر ابهام آن اکنون هیچ اثری از این پروژه در محیط مرودشت دیده نمی شود و اساسا به فراموشی سپرده شده است؟
کد خبر: ۷۹۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸ 02 November 2019

تابناک فارس به نقل از مرودشت نا: سالهاست کمربندی مرودشت یا همان بلوار قدس تبدیل به یکی از معابر اصلی این شهر شده و بلوار امام علی (ع) یا همان بلوار شصت متری نیز دیگر نقش یک کمربند بر محیط پیرامونی شهر مرودشت را ایفا نمی کند چرا که ساخت و سازهایی که مجاز و بعضا غیر مجاز بعد از این دو معبر رخ داده است نقش کمربند را از محیط پیرامونی مرودشت از بین برده و بر همین اساس بود که شهرداری مرودشت در سالهای گذشته به فکر ساخت یک کمربندی جدید موسوم به رینگ شرقی غربی مرودشت افتاد و در تیرماه ۹۵ بود که سید منصور جعفری شهردار وقت مرودشت خبر از آغاز به کار این رینگ داد جعفری در توضیحات خود برای احداث این رینگ به بسته شدن حریم شهر و کاهش ۵ درصدی زمان سفر ، کاهش ۴ درصدی مصرف سوخت و ایجاد محیطی جذاب برای سرمایه گذاری و تمرکز زدایی از مرکز شهر را از مزایای ایجاد این طرح بر شمرد و عنوان نموده بود“با احداث این رینگ شهری دسترسی به ایستگاه قطار جدید الأحداث، دانشگاه های همجوار وحفاظت از حریم شهر و جلوگیری از توسعه ناموزون شهر و حل مشکل تردد خودروهای سنگین داخل شهر و کاهش سفرهای زائد و ایجاد درختکاری و فضای سبز حاشیه ای و اجرای مبلمان شهری مسیری چشم نواز با رویکرد گردشگری و بالابردن کیفیت زندگی شهری توام با افزایش ایمنی ، آسایش و رفاه ساکنین شهر به عنوان صاحبین اصلی شهر در بر خواهد داشت.“ و تصاویری که از شروع به کار رینگ شرقی غربی مرودشت منتشر شد حکایت از آغاز به کار این پروژه داشت اما در همان زمان برخی شایعات پیرامون این پروژه مطرح شد که اصلی ترین آن دخالت یک مقام مسئول غیر بومی در شهرستان و فشار به شهرداری برای واگذاری این پروژه به پیمانکاری خاص بود در حالی که به نظر می رسید این پروژه در آن زمان مهیای مراحل اجرایی نشده بود و از موارد دیگر مطرح شده در محافل غیر رسمی این بود که شهرداری مرودشت اساسا برای این پروژه نقشه اجرایی تایید شده ندارد و تحقیقات خبر آفتاب نشان از درستی این مطلب دارد چرا که با پرس و جویی که انجام شد مشخص گردید در اواخر سال ۹۳ شهرداری مرودشت با مراجعه به یکی از شرکتهای مهندسی مطرح حوزه راهسازی کشور که به مهندسین مشاور موسوم هستند خواستار تدوین طرح رینگ شرقی غربی می شود و این شرکت صرفا یک نقشه جانمایی اولیه را به عنوان پیشنهاد به شهرداری ارائه می دهد و با توجه به اینکه هزینه و قرارداد طراحی مهندسی این مسیر با شرکت مورد نظر انجام نمی شود این شرکت از ارائه کامل نقشه ها و مشخصات فنی این پروژه خود داری می نماید و این بدان معناست که کلنگ زنی و آغاز به کار این پروژه در آن زمان بدون نقشه و مشخصات و ظوابط فنی خاصی صورت گرفته و در ادامه همین ماجرا اظهار نظر رئیس وقت شورای اسلامی شهر مرودشت در سیزدهم شهریور ۱۳۹۵ بر ابهامات این پروژه افزود. فریدون اتابکی در اولین مصاحبه بعد از انتخاب به عنوان رئیس شورای شهر مرودشت گفته بود تشریفات قانونی در اجرای پروژه رینگ شرقی غربی مرودشت انجام نشده اما او در ۲۸ شهریور ماه ضمن تاکید بر استاندارد سازی پروژه ها در پاسخ سوال خبرنگاران مبنی بر دخالت یک مسئول سابق در انتخاب پیمانکار یکی از پروژه ها گفته بود: پیمانکار رینگ شرقی غربی مرودشتی است!

با این تفاسیر امروز آنچه مورد سوال افکار عمومی است طرح این پرسش است که اساسا پروژه رینگ شرقی غربی مرودشت به چه سر انجامی دچار شد؟ چرا بعد از کلنگ زنی بی موقع و پر ابهام آن اکنون هیچ اثری از این پروژه در محیط مرودشت دیده نمی شود و اساسا به فراموشی سپرده شده است؟

در حالی که پنج شهردار در مرودشت از زمان تصویب این طرح در شورای چهارم تا امروز تغییر یافته و به دلایل متعددی همچون احداث بیمارستان دوم مرودشت در آینده نزدیک، احداث ایستگاه راه آهن ، بسته شدن حریم شهرو کنترل ترافیک نیاز به احداث هر چه سریعتر این پروژه ضروری است و تا کنون بیش از ۶۰ درصد زمینهای این پروژه تملک شده است مشخص نیست که چرا شهرداری نسبت به اجرای آن رغبتی ندارد در حالی که اگر پای مشکلات مالی در میان باشد بهترین راه حل ممکن اجرای فاز به فاز این پروژه به صورت امانی و با تجهیزات و ماشین آلاتن شهرداری است و به دلیل اینکه این پروژه با توجه به دشت بودن منطقه حومه مرودشت خاکبرداری آنچنانی ندارد شهرداری مرودشت می تواند با توجه به داشتن معادن ، سنگ شکن و تهیه مصالح تا قبل از اجرای لایه آسفالت را به راحتی به سرانجام برساند و در خصوص آسفالت نیز با توجه به وجود کارخانه آسفالت شهرداری تنها مشکل باقیمانده تامین قیر پروژه می باشد که این مهم نیز می تواند همچون سالهای اخیر با پیگیری نماینده مردم در مجلس و حمایت دولت صورت پذیرد همانطور که در این سالها بیش از ۲۰۰۰ تن قیر رایگان از وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت به شهرداری مرودشت تحویل شده و در نهایت بارزترین دلیل برای شروع این طرح را می توان افزایش نرخ مصالح و تاثیر تورم بر آن عنوان نمود که هر چقدر این پروژه با تاخیر آغاز شود هزینه های اجرای آن افزایش خواهد یافت و همین اندک شانس باقی مانده برای اجرای آن را از بین خواهد برد

بنابراین می توان این سوال را از سید مهدی مکی شهردار منتخب استانداری فارس که حدود یک سال از شهردار شدن ایشان بعد از انحلال شورای شهر می گذرد پرسید

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار