به بهانه روز پارا المپیک؛
بیست و چهارم مهرماه روز پارا المپیک در حالی باید گرامی داشته شود که جانبازان و معلولان سمنان سهم اندکی از ورزش قهرمانی این استان دارند.
کد خبر: ۷۸۸۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴ 16 October 2019

ورزش ارتقا دهنده امید به زندگی و حافظ سلامت جسمی و روانی اقشار مختلف همچون جانبازان و معلولان، همواره در اسناد بالادستی و قوانین بین المللی مورد تاکید قرار گرفته است اما ترویج این مساله در استان سمنان در مرحله اول نیازمند تغییر رویکرد خانواده و جامعه و سپس توجه و حمایت روز افزون مسئولان و ایجاد و مناسب‌سازی اماکن ورزشی برای این قشر به منظور حضور افتخارآفرین در ورزش قهرمانی است.

قریب پنج درصد از افراد جامعه حاضر در استان سمنان را جانبازان و معلولین تشکیل می‌دهند که به سبب دلایل متفاوتی از جمله جنگ، تصادفات، بیماری و عوامل مادرزادی دچار معلولیت شدند و غالبا به دلیل نقص عضو مجبور به تغییر در سبک زندگی و به خاطر قرار نگرفتن در جایگاه مناسب اجتماعی دچار انزوا می‌شوند و این موضوع می‌تواند سلامت روحی و جسمی این قشر را به مخاطره اندازد.

جامعه معلولان و جانبازان استان ۷۰۲ هزار نفری سمنان، حدود ۳۵ هزار نفر است اما براساس آمار تنها حدود ۷۰۰ نفر از این جامعه در رشته‌های مختلف ورزش همگانی فعالیت و ۲۰۰ ورزشکار به صورت سازمان یافته در ورزش قهرمانی استان سمنان فعالیت دارند.

ورزش نه تنها اعتماد به نفس را در فرد تقویت می‌کند بلکه نگرش جامعه را نسبت به معلولان دگرگون می‌سازد.

ورزش نقش مهمی را در سلامت جسم، روح و زندگی فردی و اجتماعی جانبازان و معلولان ایفا می کند که به تبع آن در فرایند توسعه ابعاد مختلف جامعه همچون فرهنگی و اجتماعی گام بر می‌دارد و در این فرایند نهادهای حمایتی همچون بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌های جمعی به خصوص ورزشی می توانند با برنامه‌ریزی‌های بلند مدت برای اشاعه فرهنگ ورزش در میان جامعه مورد هدف و جذب و هدایت آنان، رسالت خود را به انجام برسانند.

مشکل فرهنگی مهم‌ترین مشکل خانواده‌ها محسوب می‌شود، چرا که جامعه هنوز معلول‌پذیر نیست و در عمل آمادگی پذیرش معلول را ندارد.

گسترش مراکز مردم نهاد می‌تواند برای رفع مشکلات خانواده‌های دارای معلول که درد مشترک دارند، کمک کند.

نهادهای فرهنگ‌ساز از جمله سازمان های مردم نهاد با استفاده از قدرت نفوذ بر افکار عمومی جامعه می‌توانند یک مقوله فرهنگی را بر آحاد جامعه القا کنند و در ریشه‌کنی فقر فرهنگی برخی از خانواده‌های معلولان گام بردارند.

بررسی و در صورت لزوم بازنگری رویکردها، حمایت ها، الگوهای رایج در انعکاس اخبار و پخش برنامه‌های ورزشی جانبازان و معلولین از صدا و سیما برای حل این معضلات نیز کارساز است.

۶۰ درصد از مجموع ۲۰۰ ورزشکار فعال ورزش قهرمانی استان سمنان را آقایان و ۴۰ درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهند.

با وجود اینکه، تابوی فعالیت ورزش های قهرمانی در بانوان معلول استان سمنان با اقدام های فرهنگی و اجتماعی در سال‌های اخیر شکسته شد و ظرفیت و توانمندی این قشر در حوزه ورزش قهرمانی روز به روز شکوفاتر می‌شود اما جای دارد که مسوولان ورزشی استان نگاه ویژه‌تری را به آن‌ها داشته و شرایط را برای حضور فعال‌تر آنان در میادین ورزش قهرمانی فراهم کنند.

درخشان‌ترین عنوان که در این سال ها توسط ورزشکاران جانباز و معلول استان سمنان کسب شد، سه مدال پارا المپیک ۹۲ بارسلون، ۹۶ آتلانتا و ۲۰۰۰ سیدنی در رشته والیبال نشسته توسط علی اکبر صلواتیان است. وی همچنین دارنده دو مقام در رقابت‌های قهرمانی جهان در تهران و آلمان و دارنده چندین مقام نخست در رقابت‌های بین‌المللی جهانی و اروپایی است.

نابب قهرمانی زهرا برناکی در رقابت های پارآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ در دو و میدانی دیگر افتخار ورزش جانبازان و معلولان استان سمنان است. البته این بانوی ورزشکار در رقابت‌های آسیایی امارات در سال ۲۰۱۷ نیز مقام چهارمی را از آن خود کرد و درخشش احسان اباظهری در رقابت‌های جهانی در رشته پرتاب دیسک و وزنه نیز قابل ذکر است.

کسب مدال‌های رنگارنگ در رقابت‌های کشوری و برون مرزی توسط ورزشکاران جانباز و معلول استان سمنان نشان از توانمندی های ورزشکاران این رشته ورزشی است که به یقین با حمایت‌های لازم و کافی می‌توان به موفقیت‌های بیشتری نیز دست یابند.

ورزشکاران جانباز و معلول سمنان که نشان دادند با حمایت و سرمایه‌گذاری در آوردگاه‌های برون مرزی برای استان افتخارآفرینی کرده‌اند خواستار کاهش فاصله حمایت‌ها بین خود و سایر ورزشکاران که محدودیت جسمی ندارند، هستند.

برای راه‌اندازی سالن تخصصی جانبازان و معلولین در استان سمنان در چند سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام شد و اکنون چهار شهرستان سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار دارای سالن اختصاصی است که باید نسبت به احداث این سالن‌ها در شهرستان‌های دیگر اقدام کرد.

توجه به مشکلات حرکتی این قشر، اجرای دقیق و منظم رقابت های داخلی و شرکت در رقابت‌های برون مرزی توسط فدراسیون مربوطه برای ایجاد انگیزه و ترغیب و حمایت خانواده از ورزشکاران جانباز و معلول از اقدام‌های لازم برای ترویج ورزش در بین جانبازان و معلولین است.

با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ۲۴ مهر به عنوان روز ملی پارا المپیک در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید و مقرر شد مراسم روز ملی پارا المپیک در این تاریخ برگزار شود.

بی‌مهری مسوولان نسبت به جامعه ورزشی جانبازان و معلولین

عضو اسبق تیم ملی والیبال نشسته گفت: مسوولان استان سمنان در عمل هیچ حمایتی از جامعه ورزشی جانبازان و معلولان ندارند و حمایت ها تنها در حد شعار باقی می‌ماند.

صلواتیان در گفت و گو با ایرنا افزود: باوجود اینکه ۱۴ سال عضو تیم ملی والیبال نشسته و دارنده سه مدال پارا المپیک هستم اما کمتر مسوول استانی و ورزشی من را می‌شناسد و سراغی از من می‌گیرد تا جایی که وقتی برای سومین مرتبه طلای متوالی پارا المپیک را کسب کردم و مسوولان ورزش استان بعد از چند هفته تماس گرفته و سوال کردند که آیا شما در پارا المپیک شرکت کرده و مدال هم گرفته‌اید؟

وی با بیان اینکه مدیران و مسوولان ورزشی استان سمنان اهمیت چندانی برای ورزشکاران جانباز و معلول قائل نیستند، تصریح کرد: نگرش مردم نسبت به جانبازان و معلولان با مشاهده موفقیت جامعه ورزشی این قشر مثبت تر می‌شود.

این مدال آور پارا المپیک با گلایه‌مندی از بی مهری مسوولان استان سمنان، خاطرنشان کرد: مدیران استانی و کشوری تنها برای کسب امتیازات به نفع خود از نام ورزشکاران جانبازان و معلولین استفاده می‌کنند و در دیگر مواقع این قشر را نمی‌بینند.

بازیکن سابق تیم ملی والیبال نشسته که جانباز قطع عضو است، ابراز داشت: مسوولان استانی و کشوری برای ورزشکاران جانباز و معلول ورزشی ارزش قائل شوند و از آن ها با هدف کسب افتخار برای کشور حمایت کنند.

صلواتیان با اشاره به فقدان استفاده مسوولان استان از تجربه ورزشی او، یادآور شد: در حال حاضر یک مغازه لوازم التحریر فروشی دارم که از صبح تا شب کار می کنم و هیچ گونه فعالیت ورزشی حتی در حد شهرستانی ندارم.

معلولیت محدودیت نیست

دارنده عنوان نایب قهرمانی در رقابت های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸، گفت: افراد معلول با خارج شدن از تفکر محدودیت، به سمت ورزش حرکت کنند تا محدودیت‌های معلولیت را به فرصتی برای رشد و پیشرفت تبدیل کنند.

زهرا برناکی افزود: معلولان ورزش را جدی بگیرند چرا که شادابی، نشاط، انگیزه و سلامتی انسان را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به واسطه مددکار بهزیستی به سمت ورزش ترغیب شد، بیان کرد: حمایت و تشویق ‌های مادر عاملی برای پذیرفتن و ورود به عرصه ورزشی شد.

این ورزشکار بانو در رشته دو و میدانی جانبازان و معلولان تصریح کرد: بدون شک با بازگشت به گذشته، زودتر به عرصه ورزشی ورود می کرد.

برناکی با اشاره به برنامه ریزی و هدف های ورزشی، راهیابی به رقابت های پارا المپیک ۲۰۲۰ و کسب مقام در این رقابت را از آرزوهای ورزشی خود برشمرد.

دارنده عنوان نایب قهرمانی در رقابت های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ ادامه داد: مردم سطح رقابت های جانبازان و معلولین را به دلیل کسب مدال‌های فراوان از طرف این قشر را ضعیف تصور می کنند در حالی که سطح این رقابت ها با توجه به پشتکار و تمرین‌های فراوان دیگر رقیبان، بسیار بالا است.

لزوم مناسب سازی نه جداسازی

برناکی گفت: ایجاد مکان‌های ویژه برای جانبازان و معلولان یکی از مهم‌ترین عوامل آزار دهنده برای افراد معلول است چرا که این مساله عامل انزوا و گوشه گیری این قشر می شود.

دارنده عنوان نائب قهرمانی در رقابت های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸، تصریح کرد: معلولان دوست دارند با مناسب سازی تمام پارک‌ها، معابر و سالن‌های ورزشی، در بین مردم فعالیت‌های ورزشی و روزمره را انجام دهند.

این بانوی مدال آور استان سمنان، بیان کرد: جداسازی همچون بیماران خاص، درد مشترک تمام معلولان در جامعه است.

سهم جانبازان و معلولین از ورزش بیشتر شود

سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان سمنان گفت: ورزش به منظور ارتقا سلامت جسم و روح برای جانبازان و معلولان از اهمیت بالایی برخوردار است و سهم این قشر از ورزشکاران باید بیشتر شود و جدی‌تر گرفته شود.

حسین زیاری افزود: شاید این افراد در برخی مسایل دارای محدودیت‌هایی باشند، اما عموما از استعدادهای ویژه‌ای نیز برخوردارند که باید برای شکوفا شدن‌ آن‌ها تلاش شود.

سرپرست ورزش و جوانان شهرستان سمنان افزود: امید به زندگی فاکتور مهمی است که بر کیفیت زندگی افراد تاثیر مستقیم دارد و برای ارتقا این شاخصه نیازمند حمایت مادی، معنوی و سرمایه گذاری روی این جامعه هستیم تا بطور مستمر با هدف دستیابی به تندرستی و نشاط در جامعه حاضر شوند.

وی، خانه نشینی را عاملی در افسردگی معلولین برشمرد و ابراز داشت: این قشر از جامعه، بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی و حرکتی قرار دارند و هرچند اداره کل ورزش و جوانان در عرصه ورزش در حد وسع و توان از هیچ کوشش فروگذار نمی‌کند اما بازهم کافی نیست و نیازمند یاری هرچه بیشتر و همکاری سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های حمایتی هستند.

زیاری با بیان اینکه استعدادهای خوبی در این قشر در استان و شهرستان سمنان وجود دارد، افزود: حمایت بیشتر از این قشر به افزایش تعداد ورزشکاران اعزامی استان به رقابت ها ختم شده و شانس حضور در اردوهای تیم ملی افزایش می دهد.

وی به رقابت های پارآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، اشاره و تصریح کرد: زهرا برناکی نماینده استان سمنان در این رقابت‌ها توانست مدال نقره را از آن خود کند که نشان از توانمندی‌های ورزشکاران این هیات ورزشی است که به یقین با حمایت‌های لازم و کافی می توان به موفقیت‌های بیشتری نیز دست یافت.

ورزش جانبازان و معلولان سمنان زیرساخت‌های مناسبی دارد

زیاری با اشاره به فعالیت هیات جانبازان و معلولین در استان و شهرستان سمنان، تاکید کرد: استان سمنان از دیر باز قهرمانان خوب و موفقی در ورزش جانبازان و معلولین داشته و صلواتیان تنها ورزشکار تاریخ استان است که توانسته در پارا المپیک برای این استان مدال کسب کند و یا احسان اباظهری در دو و میدانی در رقابت های جهانی مهم، مدال کسب کرد که بیانگر قابلیت و ظرفیت بسیار بالای ورزشکاران جانباز و معلول است.

وی با بیان اینکه شهرستان سمنان سالن اختصاصی برای ورزش های جانبازان و معولین دارد، افزود: این شهرستان زیرساخت‌های مناسب ورزش جانباز و معلولین را داراست.

سرپرست ورزش و جوانان شهرستان سمنان ادامه داد: فراهم کردن شرایط مساعدتر برای ورزشکاران جانباز و معلول سبب ارتقاء جایگاه و توانمندی ورزش جانبازان و معلولین استان سمنان در عرصه های آسیایی و جهانی است.

وی تصریح کرد: ورزشکاران جانباز و معلول سمنان در ورزش هایی چون والیبال نشسته، دو و میدانی و تیراندازی صاحب عنوان هستند و حرف‌های زیادی برای گفتن در مسابقات کشوری و برون مرزی دارند.

سرپرست ورزش و جوانان شهرستان سمنان با بیان اینکه توجه و نگاه ویژه ای به منظور رشد و ترقی ورزش جانبازان و معلولین سمنان ضروری است، یادآور شد: انتظار می رود دستگاه‌های متولی، حمایت‌های بیشتری را از ورزشکاران جانبازان و معلولین داشته باشند تا رشته های ورزشی این هیات در جایگاه واقعی و منطبق با ظرفیت‌هایشان قرار گیرد.

پاسخگو نبودن مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان

خبرنگار ایرنا به منظور پیگیری وضعیت ورزشکاران هیات جانبازان و معلولان، چندین مرتبه با مجتبی جانعلی مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان تماس گرفت که او ۱۱ تماس و نیز پیامک های خبرنگار را بی پاسخ گذاشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار