سرعت سالمندی در ایران بسیار بالا است و در دو دهه آینده چالش سلامت و سالمندی در کشور خواهیم داشت؛ در زمان حاضر میزان چاقی در کشور در بانوان، بیش از ۵۰ درصد بوده و ۲۱ درصد دانش آموزان چاق شده اند.
کد خبر: ۷۸۷۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱ 12 October 2019

ایرنا - سرپرست فدراسیون ورزش‌های همگانی با بیان اینکه درصد بالایی از جمعیت کشور به فشار خون و دیابت مبتلا هستند، گفت: امروز به اجرای برنامه‌های بین بخشی برای ارتقای سلامت عمومی نیاز داریم.

«افشین ملایی سفیددشتی» عصر شنبه در مجمع انتخاباتی ورزش‌های همگانی البرز افزود: اکنون حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور دارای فشار خون بالا بوده ضمن آن که نزدیک به ۲۰ میلیون نفر دارای دیابت یا پیش دیابت هستند.

وی اضافه کرد: سرعت سالمندی در ایران بسیار بالا است و در دو دهه آینده چالش سلامت و سالمندی در کشور خواهیم داشت؛ در زمان حاضر میزان چاقی در کشور در بانوان، بیش از ۵۰ درصد بوده و ۲۱ درصد دانش آموزان چاق شده اند.

ملایی سفیددشتی با بیان این که در اصلاح سبک زندگی مردم موفق نبوده ایم، گفت: به طور طبیعی وضعیت موجود تنها به دلیل کمبود فعالیت بدنی نیست بلکه سبک زندگی مردم تغییر کرده است.

سرپرست فدراسیون ورزش های همگانی افزود: از حدود ۱۰ تا ۲۰ پیش فعالیت های جسمانی مردم کاهش یافته و استفاده روزافزون و افراطی از فناوری باعث شده که کوچکترین کارهای خود را با استفاده از فضای مجازی انجام دهیم.

وی گفت: در نهایت به سمتی رفتیم که مردم کم تحرک شدند. در بررسی های خود در چند ماه گذشته به این نتیجه رسیدیم که صورت مساله اصلی در توسعه پایدار ورزش همگانی کشور در برگزاری رویداد نیست. ما با تغییر رفتار گروه های مخاطب مواجه هستیم.

ملایی سفیددشتی بیان داشت: در سازمانی که در حال شکل گیری است به جای افزایش مهارت برای برگزاری رویداد باید به سمتی برویم که اصلاح رفتار را در گروه مخاطب مدیریت کند.

وی اظهار داشت: یکی از مسایل بسیار مهمی که از آن غفلت شده همین مساله است. با توجه به آمار موجود در ورزش همگانی کشور ، فدراسیون و ادارت کل و وزارت ورزش و جوانان به دنبال آمار برگزاری رویداد بودند و اصلاح رفتار مخاطب هدف اصلی ما نبوده است و این چالش جدی برای تفکر جدید است.

سرپرست فدراسیون ورزش های همگانی کشور ادامه داد: کانون های جمعیتی در کشور اعم از دانشجویی و دانش آموزی، مهدهای کودک و دختران و پسران وجود دارند که جمعیت میلیونی را شامل می شوند و این ها دچار کم تحرکی شده اند.

وی افزود: برای اصلاح پایدار وضعیت موجود باید روی مکانیزم تغییر رفتار متمرکز شویم و وقتی رویدادی برگزار می کنیم به سمت کیفی برگزار کردن آن می رویم اما موانع مشارکت مردم را حل نکرده ایم و به عوامل موثر برای شرکت مخاطب در رویداد توجه نشده است. در رویکرد جدید به تمام این موارد در تدوین برنامه باید توجه شود.

ملایی سفیددشتی گفت: در بازه ۱۰ ساله اگر بتوانیم استراتژی های جامعی را تعریف کنیم می توانیم شاهدتغییر و اصلاح تصویر رفتار پویا در مردم باشیم. باید با شناخت گروه های مخاطب و نیازها، آنها را تشویق کرده و آموزش داده و موانع را کاهش داده و عوامل موثر را پای کار بیاوریم.

وی تاکید کرد: لازم است در نگاه ملی و همکاری بین بخشی برنامه هایی را برای بهبود وضعیت جسمانی مردم اجرا کنیم.

این مقام ورزشی با اشاره به تایید لایحه شرح وظایف و اهداف وزارت ورزش و جوانان در مجلس شورای اسلامی گفت: اولین وظیفه وزارت ورزش توسعه ورزش همگانی است که باید این وظیفه به عنوان نخستین وظیفه در میدان عمل تعریف شود.

سعید سلیمانی فرد با کسب ۹ رای به مدت چهار سال به عنوان رئیس هیات ورزش های همگانی البرز انتخاب شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار