وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امضای ۲۰ سند جدید فرهنگی و هنری در راستای توسعه دیپلماسی فرهنگی با دیگر کشورها در دست اقدام است.
کد خبر: ۷۷۵۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴ 26 August 2019

سید عباس صالحی روز دوشنبه در آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح ها و پروژه‌های فرهنگی استان اصفهان افزود: توسعه دیپلماسی فرهنگی با دیگر کشورها یکی از ۲ رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید در سال های اخیر به ویژه در دولت دوازدهم است، بر همین اساس در سال های گذشته ۳۷ سند و برنامه فرهنگی با ملل دیگر امضا و برگزار شد.

وی با بیان اینکه افزایش مراودات فرهنگی با دیگر کشورها رویکرد جدی دولت است تصریح کرد: دیپلماسی فرهنگی حتی می تواند قدرتمند تر از دیپلماسی رسمی کشور در جامعه بین الملل ایفای نقش کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم ، برگزاری هفته‌ها و روزهای فرهنگی با مشارکت دیگر کشورها افزایش یافت و در طول ۲ سال اخیر ۱۸۰ روز فرهنگی برگزار شد.

دیپلماسی فرهنگی با حفظ منافع ملی ارتباط مستقیم دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه دیپلماسی فرهنگی و هنری، جایگاهی موثر، خاص و مقتدر دارد اظهار داشت: این امر با حفظ منافع ملی ارتباط مستقیم پیدا کرده است.

وی همچنین اصفهان را کاروان سالار و طلیعه دار فرهنگی و هنری در زمینه دیپلماسی فرهنگی دانست و گفت: به کمک استان‌هایی مانند اصفهان می‌توانیم از انزوایی که دشمنان می‌خواهند بر ما روا دارند بیرون رویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اصفهان تابلوی ایران در مراودات فرهنگی و هنری در عرصه جهانی به شمار می‌رود و از پرچمداران و فعالان فرهنگی و هنری این استان می خواهیم بیش از گذشته کشور را در دیپلماسی فرهنگی یاری کنند.

وی به توسعه زیر ساخت های فرهنگی و هنری در کل کشور به عنوان دیگر رویکرد دولت اشاره و خاطرنشان کرد: بر همین مبنا تعداد سینماها در سال ۹۷ به ۵۵۰ مورد رسید در حالیکه در سال ۹۱، ۲۴۵ سینما در کشور فعال بود.

افزایش ۲ برابری سالن های نمایش در ۶ ساله فعالیت دولت 

صالحی با بیان اینکه در ۶ سال اخیر سالن‌های نمایش و سینما در استان‌ها بیش از ۲ برابر افزایش یافت افزود: ساخت یکصد سینمای دیگر در دست اقدام است و برای شهرهای بی‌سینما نیز برنامه ویژه ای خواهیم داشت.

وی ساخت کتابخانه‌های عمومی کشور را موضوعی با اهمیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  دانست و گفت: هم اینک سه هزار و ۴۴۵ کتابخانه عمومی در کشور موجود است که ۶۰۰ باب در طول فعالیت دولت یادهم و دوازدهم ساخته شده است.

صالحی تبدیل کتابخانه‌های عمومی به باشگاه‌های فرهنگی را ضروری خواند و اظهار داشت: کتابخانه‌ها باید مکانی مناسب برای برپایی گالری و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مانند نمایشنامه، قصه خوانی و دیگر فعالیت های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و دینی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کتابخانه نقش موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد گفت: توجه به حوزه کودک و نوجوان در این زمینه امری ضروری است.

صالحی گفت: سال گذشته هزار فیلم از ایران در عرصه‌های بین المللی به نمایش درآمد و ۲۰۰ مورد از آنها جوایز بین المللی دریافت کرد که این نشان از حضور موفق عرصه هنری کشور در رخدادهای جهانی است.

وی به لزوم دستیابی به استانداردها در زیرساخت های فرهنگی اشاره و تصریح کرد: اماکن فرهنگی و هنری نیازمند این هستند که استانداردها و کیفیت‌های لازم را داشته باشند تا کارکرد چندگانه و موثر خود را به خوبی ایفا کنند.

صالحی افزود: فضاهای فرهنگی و هنری متناسب با زندگی جمعی کنونی باید بیشتر شود و در این موقعیت‌ها باید اتفاقات خلاقانه متناسب با زیست بوم شهری رخ دهد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار