مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد:
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در توزیع کود بین کشاورزان، تولید محصول سالم مهمترین اولویت جهاد قم است.
کد خبر: ۷۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱ 06 August 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قم، مجید حمیدی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای توزیع کود کشت غله و کلزا در سال زراعی 95 – 94، افزود: با برگزاری جلسات کارشناسی و در نظر گرفتن مباحث فنی، سهمیه توزیع کود کشاورزان استان جهت کشت غلات، کلزا و یونجه در این سال زراعی یریت جهاد شهرستان و مدیریت هماهنگی ترویج جهت اجرا و اطلاع رسانی ابلاغ شد. 

وی تصریح کرد: به منظور تشویق کشاورزان برای کشت کلزا و افزایش عملکرد آن مقرر شد به ازای هرهکتار کاشت 100 کیلوگرم کود سولفات پتاسیم توزیع شود.

وی با اشاره به نرم کود توزیعی برای محصولات پاییزه، خاطرنشان کرد: برای کاشت کلزا 200 کیلوگرم کود فسفاته، 100 کیلوگرم کود سولفات پتاسیم و 100 کیلوگرم کود اوره به عنوان کود پایه اختصاص داده شد.

حمیدی ادامه داد: برای کاشت غلات شامل جو و گندم پاییزه مقدار 150 کیلوگرم کود فسفاته و 100 کیلوگرم کود اوره اختصاص پیدا کرد و برای یونجه کشت جدید نیز 200 کیلوگرم کود فسفاته و 100 کیلوگرم کود اوره به عنوان کود پایه در نظر گرفته شد، همچنین به سبزی کاران پاییزه نیز 200 کیلوگرم کود فسفاته و 150 کیلوگرم کود اوره اختصاص پیدا کرد. 

وی اضافه کرد: نرم هایی که برای توزیع و مصرف کود توصیه کردیم بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان است که در این مطالعات ظرفیت های تولیدی و نیاز واقعی کودی برای گیاهان مختلف در نظر گرفته شده است. 

وی با تاکید بر اینکه بر اساس ظرفیت های تولید، کود توصیه می کنیم، گفت: به اندازه ای کود مصرف می کنیم که باعث ایجاد کشاورزی پایدار شود، چرا که اگر میزان مصرف کود خیلی کم باشد، تولید واقعی حاصل نمی شود و به کشاورزی پایدار ضربه وارد می کند. 

مدیرزراعت سازمان جهاد کشاورزی قم اضافه کرد: از سوی دیگرمصرف بی رویه کود باعث اتلاف منابع و به مخاطره افتادن سلامت جامعه می شود که در مصوبات کمیته کود سازمان جهاد کشاورزی قم این موارد به دقت مورد بررسی قرارمی گیرید.

بر اساس این گزارش، استفاده از کودهای زیستی و آلی نیز مورد توصیه سازمان جهاد کشاورزی می باشد و از طریق روشهای مختلف ترویجی مزایای استفاده از این کودها به کشاورزان استان اطلاع رسانی می شود؛ مصرف این کودها می تواند سبب کاهش مصرف کودهای شیمیایی و ارتقاء سلامت جامعه شود که این مورد هم در جلسه کمیته کود مجددا مطرح و تاکید شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار