رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به راه‌اندازی مرکز ارتقاء یافته جهت ترک زنان معتاد در شرق تهران گفت: در مجاورت این مرکز، مکانی برای نگهداری کودکانی که مادرانشان معتاد شده‌اند ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۷۱۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷ 04 August 2015
انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در نخستین نشست علمی تخصصی مشاورین امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور که صبح امروز با حضور شهیندخت ملاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سالن اجتماعات بهزیستی برگزار شد اظهار داشت: به طور قطع برنامه ششم یکی از مهمترین برنامه‌های محتوایی و رفع موانع فرارو در حوزه بانوان خواهد بود.

وی تصریح کرد: توسعه ابعاد مختلفی دارد که برای تحقق اهداف مد نظر بایستی به توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی و توسعه عدالت اجتماعی توجه شود که این موارد از اهداف نظام است و نیازمند این هستیم که مشارکت فعال و موثر آحاد جامعه را در این مسیر داشته باشیم.

محسنی‌بندپی ادامه داد: با طرح این پرسش که کدام کشور می‌تواند در ریل توسعه قرار گیرد گفت: کشوری که خود را از تمام ظرفیت‌ها بهره‌مند کند می‌تواند موثر باشد.

محسنی بندپی ادامه داد: دو شاخص در امر توسعه بسیار مهم است یک شاخص توسعه انسانی زنان کشور و دیگری شکاف جنسیتی که البته این موضوع برمی‌گردد به شاخص‌های زنان در حوزه آموزش و سلامت به طوری که در حال حاضر زنان با گرفتن خدمات سلامت میانگین سنی آنها در کشور افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین به ورود خانم‌ها به دانشگاه اشاره کرد و گفت: در سال جاری 59 درصد از پذیرفته‌شدگان مربوط به دختران و زنان هستند که این آمارها نشان دهنده این است که بایستی توجه ویژه‌ای را به ظرفیت و پتانسیل زنان داشته باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در بحث مشارکت در بخش‌های اقتصادی و توانمندی‌های سیاسی بایستی مسئولان و تصمیم‌گیرندگان توجه ویژه‌ای را به حضور زنان در این عرصه‌ها داشته باشند.

محسنی‌بندپی گفت: متاسفانه بسیاری از زنان و دختران در مکان‌هایی کار می‌کنند که ابزار قانونی برای حمایت و پوشش بیمه‌ای این افراد وجود ندارد که از آن جمله می‌توان به حضور این افراد در دوزندگی‌های،‌ خیاطی و قالی‌بافی اشاره کرد.

وی همچنین به حضور برخی از پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی اشاره کرد و افزود: بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی از این پرستاران استفاده می‌کنند اما به هیچ وجه بیمه این افراد را رد نمی‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه این مراسم با انتقاد از عملکرد دولت نهم و دهم درخصوص فعالیت پرسنل گفت: در دولت نهم و دهم شرایطی فراهم شد که از آن ساعتی که می‌بایستی پرسنل سر کار باشند و بهره‌وری لازم را داشته باشند استفاده نشد و کارها شبانه به عصرانه شد و به همین جهت زنان نتوانستند در عرصه‌های مختلف موفقیت‌های خود را نشان دهند.

محسنی بندپی به مسئولیت پذیری زنان نسبت به مردان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر خط ملی اعتیاد در سازمان بهزیستی را‌ه‌اندازی شده است که 80 درصد از مراجعه کنندگان این خط خانم‌ها هستند که می‌خواهند همسر و یا فرزندان خود را از دام اعتیاد رها کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور نقش فرهنگی و اجتماعی و تاثیرگذار زنان را نقش بی‌بدیلی دانست و گفت: در حال حاضر حدود 10 درصد از افراد معتاد در جامعه را زنان تشکیل می‌دهند که به دلایلی مراجعه این افراد جهت درمان به مراکز کمتر از 50 درصد است و برای رفع این مشکل دو کار نهادینه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: مداخلات موثر پرسنل زن خود را افزایش دهیم و به جای اینکه زنان معتاد به سراغ ما بیایند ما به سراغ آنها خواهیم رفت به طوری که 10 الی 12 درصد نیروی کارشناس زن خود را به این موضوع اختصاص داده.

محسنی بندپی ادامه داد: به زودی مرکز ارتقاء یافته‌ای برای ترک اعتیاد زنان معتاد در شرق تهران راه‌اندازی خواهد شد که در کنار این مرکز مکانی برای کودکانی که مادرانشان معتاد هستند راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: متاسفانه هر کسی می‌خواهد به دولت و بهزیستی انتقاد کند مواردی از جمله آموزش رقص و موسیقی در مهدهای کودک را مطرح می‌کند که به هیچ عنوان این موارد صحت ندارد.

وی تاکید کرد: نهادسازی و توسعه واقعی در دولت اصلاحات شکل گرفت و در آن دولت مقدمات آن فراهم شد اما متاسفانه در دولت نهم و دهم فضا به گونه‌ای دیگر تعریف شد و عملاً فیزیکی شد اما در دولت تدبیر و امید این نهاد مجدداً در حال شکل‌گیری است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار