رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: ۳۲ پروژه با اعتبار بیش از ۱۲۱ میلیارد تومان برای اشتغال‌زایی ۴۷۱ نفر در دهه فجر توسط سازمان جهاد کشاورزی قم به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۷۰۸۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶ 29 January 2019

به گزارش تابناک قم، محمدرضا طلایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سازمان جهاد کشاورزی استان قم برگزار شد، با اشاره به عملکرد چهل ساله سازمان جهاد کشاورزی، اظهار کرد: در سال ۵۸ به فرمان امام خمینی(ره) وزارت جهاد سازندگی تشکیل شد، نهاد مردمی که کار خود را از روستاها با هدف آبادانی روستاها، کمک به روستاییان و تولیدات آغاز کرد و در ۸ سال دفاع مقدس پشتیبانی، اعزام نیرو، اعزام مبلغین، احداث جاده‌های عملیاتی خاک‌ریزی‌ها و مسائل عمرانی جبهه را به عهده داشت و لقب سنگرساز بی‌سنگر را گرفت.

وی ادامه داد: این مرکز بعد از جنگ هم بازسازی را به عهده گرفت و قبل از ادغام با وزارت کشاورزی تمامی فعالیت‌های عمرانی روستاها به عهده نهاد مردمی جهاد سازندگی بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: قبل از انقلاب کشاورزی سنتی بود اما امروزه با کشاورزی صنعتی می‌توان تولید عمده در بخش کشوری و صادرات را دنبال کرد.

وی افزود: در قبل از انقلاب، ایران بزرگ‌ترین واردکننده محصولات راهبردی کشاورزی همچون گندم بود اما امروز در تولید این محصولات به خودکفایی رسیده‌ایم و می‌توانیم مازاد نیاز کشور را صادر کنیم.

طلایی با اشاره به اینکه در گذشته ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب از دو رودخانه وارد استان می‌شد که امروزه این مقدار بسیار کم شده است، گفت: بعد از ۴۰ سال به دست کشاورزان با وجود منابع محدودتر، کل محصولات ما امروز به ۷۵۰ هزار تن رسیده و نسبت به سال ۵۷، ۱۳۳۸ تن محصولات آبزی، ۲۸۷ هزار تن تولید محصولات دام و طیور، ۸۸ هزار تن محصولات باغی در استان قم تولید می‌شود.

وی بیان کرد: در استان قم قبل از انقلاب آبیاری تحت‌فشار نداشتیم اما امروزه ۲۳ هزار و ۱۰۲ هکتار آبیاری تحت‌فشار در استان قم داریم و در زمینه تجهیز و نوسازی اراضی نیز ۸۳۰ کیلومتر کانال‌کشی آبیاری داریم که با اعتبارات دولتی ساخته‌ شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ۱۲ هزار و ۲۶۵ تن تولید محصولات گلخانه‌ای، ۱۳۰ هکتار گلخانه و ۱۵ میلیون قطعه طیور در استان قم وجود دارد.

طلایی عنوان کرد: تولیدات کشاورزی در قم با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست و رویکرد کشاورزی از سنتی به صنعتی و مکانیزه تبدیل شده است که استان قم در ۵ سال گذشته در بخش کشاورزی پیشرفت‌های قابل‌ توجهی داشته است.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر خودکفایی محصولات کشاورزی، تصریح کرد: امسال در تولید گندم و شکر کشور، خودکفا شدیم و سطح کشت کلزا نیز بیش از سه برابر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم چالش آب را یکی از اساسی‌ترین مشکلات استان قم در بخش کشاورزی دانست و ابراز کرد: اگر آب را مدیریت نکنیم نمی‌توانیم زنجیره غذایی را به‌درستی تأمین کنیم و لطمه زیادی به سفره‌های آب زیرزمینی استان وارد می‌شود.

۲۳ هزار هکتار آبیاری تحت‌فشار در استان قم

طلایی اضافه کرد: دولت بخشی از هزینه‌های آبیاری تحت‌فشار و اجرای سیستم‌های نوین را بلاعوض پرداخت می‌کند و امروزه ۲۳ هزار هکتار آبیاری تحت‌فشار و مکانیزه داریم، ۶۷۰ حلقه قنات در استان بازسازی، احیا و مرمت کردیم چرا که این قنات‌ها شناسنامه استان هستند و اگر حفظ نشوند مناطق کوهستانی دچار مشکل می‌شود.

وی تصریح کرد: مجتمع دام‌شهر بزرگ‌ترین مجتمع در خاورمیانه است که ظرفیت خوبی برای تولید ایجاد کرده است، یکی از بهترین خاویارهای دنیا در قم تولید و به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم عنوان کرد: امیدواریم گلخانه‌های استان تا پایان سال زراعی به ۱۰۰ هکتار برسد؛ با این کار می‌توانیم کشاورزی پایدار در استان داشته باشیم و این عقب‌ماندگی در کشاورزی گلخانه را جبران کنیم.

ثبت رکورد تولید پسته در قم

طلایی ادامه داد: محصولات گلخانه‌ای ارزآور است و می‌توان برای صادرات سرمایه‌گذاری کرد. کشاورز نمونه گلخانه‌ای کشور در سال جاری از قم انتخاب شد و این نشان‌دهنده ظرفیت بالای استان قم است.

وی با اشاره به اینک در زمینه صنایع تبدیلی- تکمیلی، کشت پسته را در استان دنبال کردیم که این باغات پسته موجب افزایش درآمد و بهبود وضعیت اقتصادی استان شدند، اضافه کرد: امروز ۱۲ هزار هکتار باغات پسته و ۲۷ ترمینال ضبط پسته داریم؛ رکورد ملی در پسته به نام یکی از باغداران قمی با ۱۵ تن تولید ثبت‌شده است.

تقدیر از برگزیدگان حوزه کشاورزی قم در ایام دهه فجر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم تأکید کرد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد از منابع آبی از خارج از استان تأمین می‌شود، توسعه بیش‌ازحد کشاورزی استان در محیط باز به صلاح استان نیست و باید کشاورزی گلخانه‌ای را دنبال کرد.

طلایی با اشاره به اینکه تقدیر از برگزیدگان حوزه کشاورزی قم در سطح ملی و استانی روز بیست و چهارم بهمن‌ماه جاری برگزار می‌شود، گفت: از هفته دولت تا ۲۲ بهمن ۳۲ پروژه در بخش کشاورزی که شامل ۴ پروژه تولیدات دامی ۴ پروژه در بهبود تولیدات گیاهی، ۳ پروژه در شیلات و آبزیان، ۳ پروژه در مدیریت صنایع و ۱۸ پروژه در آب‌وخاک است هم‌زمان با دهه فجر توسط سازمان جهاد کشاورزی استان قم افتتاح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۶ میلیارد تومان تسهیلات دولتی، ۶۲ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۵۳ میلیارد تومان آورده متقاضیان هزینه‌های این ۳۲ پروژه است که در مجموع ۲۱ میلیارد تومان هزینه شده و اشتغال‌زایی ۴۷۱ نفر را به همراه دارد و ۴۸۹ خانوار نیز بهره‌مند افتتاح این پروژه‌ها هستند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار