ساخت بزرگ‌ترین میدان میوه و تره‌بار مازندران در ساری که از سال 1386 در کمریندی ساری به قائم‌شهر آغاز شده است، تا کنون و پس از گذشت 12 سال، هنوز به اتمام نرسیده است و آن‌گونه که از شواهد پیداست بدون ورود حمایتی دستگاه‌های دولتی، حالا حالاها باید این پروژه را ناتمام فرض کنیم.
کد خبر: ۷۰۷۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴ 24 January 2019

ساخت بزرگ‌ترین میدان میوه و تره‌بار مازندران در ساری که از سال 1386 در کمریندی ساری به قائم‌شهر آغاز شده است، تا کنون و پس از گذشت 12 سال، هنوز به اتمام نرسیده است و آن‌گونه که از شواهد پیداست بدون ورود حمایتی دستگاه‌های دولتی، حالا حالاها باید این پروژه را ناتمام فرض کنیم.
اگر تاکنون قصد گذر از ساری و عزیمت به شرق مازندران را از کمربندی غربی این شهرستان را داشته‌اید، بی شک ترافیک سنگین این کمربندی شما را نیز آزرده است؛ امری که در کنار حجم سنگین ترافیک برای مسافران و خودروهای رهگذر و عبوری، حجم عظیمی از مشکلات را نیز برای شهروندان و ساکنان این نقطه از شهر نیز به بار آورده است؛ عواملی که یکی یکی دست به دست هم داد تا مسئولان شهری استانی را مجاب به جابه‌جایی این میدان از این نقطه به مکان دیگری کرد.

بر اساس این گزارش، پروژه ساخت میدان میوه و تره‌بار مرکز مازندران که در سال 86 و با حجم حمایتی قابل توجه مسئولان آن‌زمان، کلنگ‌زنی شد؛ تاکنون و با گذشت نزدیک به 12 سال، متأسفانه و در کمال ناباوری، به مرحله بهره‌برداری و اتمام نرسیده است.

تنها میدان میوه و تره‌بار ساری که با نام میدان قرق در کمربندی غربی این شهرستان واقع شده است یکی از میادین تأمین میوه در بخش مرکزی و شرق استان محسوب می‌شود که با عمری نزدیک به نیم قرن متعلق به شرکت تره‌بار قرق است که مالکان آن مشتمل بر 19 نفر، 24 سهام‌دار و 94 حجره است که تمامی حجره‌ها فی‌مابین سهامداران با سند مالکیت و سرقفلی واگذار شده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز مازندران در خصوص پروژه ساخت میدان میوه و تره‌بار ساری و به درازا کشیدن 12 ساله این پروژه نافرجام به خبرنگار ما گفت: ساخت میدان میوه ساری در زمینی به مساحت 21 هکتار از سال 86 آغاز شده است و تاکنون نیز به اتمام نرسیده است.

امیرحسین فخرآوران افزود: از این میزان مساحت، 8 هکتار آن به میدان میوه و تره‌بار اختصاص دارد که مابقی آن تخصیص به بخش‌هایی نظیر سورتینگ، بسته‌بندی، ساختمان اداری، دفاتر حمل‌ونقل و جایگاه CNG، مسجد و... داده شده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز مازندران ضمن اشاره به پیشرفت نزدیک به 70 درصدی این پروژه تاکنون، اظهار کرد: در صورت بازپرداخت مطالبات از سوی سهام‌داران و وفای به عهد پیمانکاران این پروژه، امیدواریم در تابستان سال آینده، شاهد افتتاح و بهره‌برداری از بزرگ‌ترین میدان میوه و تره‌بار استان و یکی از چند میدان وسیع کشور باشیم.

فخرآوران تصریح کرد: تاکنون برای ساخت این میدان نزدیک به 20 میلیارد تومان هزینه شده است که تمامی این مبلغ، از سوی سهام‌داران و بدون هیچ‌گونه حمایت و کمک از سوی دستگاه‌های دولتی انجام شده است.

وی اضافه کرد: این میدان با ظرفیتی بیش از میدان فعلی میوه و تره‌بار و با طراحی 150 غرفه در حال ساخت است تا خدمات شایسته‌تری را بسته به ظرفیت این میدان به شهروندان مرکز استان و شهرهای مجاور ارائه دهد.

رئیس میدان میوه و تره بار ساری اضافه کرد: انتظار ما از مسئولان تنها فراهم آوردن شرایطی برای اخذ وام کم بهره به این پروژه است تا بتوانیم پاسخگوی مطالبات پیمانکاران این مجموعه باشیم.

به گفته فخرآوران، تغییر مکان میدان میوه و تره‌بار ساری از محل کمربندی غربی به کمربندی ساری-قائم‌شهر، به‌دلیل ترافیک سنگین، حجم بالای تردد، دشوار بودن جابه‌جایی‌ها در محوطه میدان، رونق کسب‌وکار و عمر بیش از 4 دهه از ساخت میدان بوده است.

فرماندار ساری نیز در این خصوص اظهار کرد: تاکنون بیش از 4 مرحله با پیمانکار پروژه و اعضای هیئت مدیره میدان میوه و تره‌بار مرکز استان جلسه برگزار کردیم، بازدید میدانی از پروژه داشتیم و بر تسریع روند ساخت پروژه، تأکید شده است.

عباسعلی رضایی افزود: مهمترین علت تعویق این پروژه، موضوع تأمین منابع مالی برای ساخت میدان میوه و تره‌بار است که از آن‌جا که مجری پروژه، خود کسبه‌ها هستند و منابع مالی هم برای آن در نظر گرفته نشده است، خود سهامداران این پروژه باید جدیت بیشتری به خرج دهند.

فرماندار ساری تصریح کرد: تمام تلاشمان تسریع در ساخت این پروژه و اتمام آن و در نهایت انتقال حجره‌داران میدان قرق از کمربندی غربی به میدان جدید در کمربندی ساری به قائم‌شهر است تا بار ترافیکی سنگین شهری که موجبات مشکلات فراوانی را برای شهروندان مرکز استان و سایر افرادی که قصد عبور از کمربندی غربی ساری را دارند، برداشته شود.

رضایی اضافه کرد: البته جدا از مشکلات مالی و مباحث مطروحه، تاکنون هنوز زمین ورودی به این میدان، از سوی مجریان و سهامداران این پروژه، تملیک نشده است که بنا داریم با رایزنی در تحقق این امر تسریع ببخشیم.

فرماندار ساری در پایان متذکر شد: بنا داریم تا مهلتی را برای اتمام ساخت این پروژه به پیمانکار و مجری این طرح اعلام کنیم که پس از بررسی کارشناسانه، به اطلاع آنان خواهد رسید.

به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت تأمین منابع مالی این پروژه عظیم از سوی سهامداران، عدم تخصیص منابع استانی و در کنار این دو عامل، افزایش نرخ مصالح و نیز نوسانات ارزی و رکود حاکم بر بازار، رفع مشکلات مالی این پروژه تنها به دست کسبه حل نخواهد شد و اگر منابع استانی برای اتمام این پروژه در نظر گرفته نشود، حالا حالاها باید این پروژه را ناتمام فرض کنیم.

بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار