شهردار شهرستان آمل خبر داد: طرح ساخت نیروگاه زباله سوز این شهرستان در شرایط فعلی، منتفی شده است.
کد خبر: ۶۹۷۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ 31 December 2018

خبرگزاری صدا و سیما مرکز مازندران، احمد امیرسلیمانی در نشست کارگروه راهبردی پسماند مازندران که در شهرستان آمل برگزار شد گفت: طرح ساخت نیروگاه زباله سوز این شهرستان با ظرفیت 450 تن در روز، به دلیل نبود سرمایه گذار در شرایط فعلی منتفی شده است.
شهردار شهرستان آمل با بیان اینکه همه وعده های دو سال گذشته در باره راه اندازی نیروگاه زباله سوز در این شهرستان با هدف فروریختن عمارت زباله، زبانی عنوان شده است افزود: 9 سرمایه گذار برای ساخت این نیروگاه اعلام آمادگی کرده بودند که با توجه به نوسانات ارزی اخیر، 6 سرمایه گذار انصراف داده و طرح 3 سرمایه گذار دیگر در دست مطالعه قرار دارد و احتمال اجرایی شدن آن پایین است.
امیرسلیمانی با اشاره به اینکه باید محل جدیدی برای دفن زباله جانمایی و همزمان ساخت کارخانه کمپوست مشخص شده تا مشکل فعلی دفن زباله در شهرستان آمل و شهرهای اطراف ساماندهی شود گفت: اجرای 2 طرح چهار خطه شدن جاده هراز و نیز بهره برداری از سد هراز به دلیل دپو زباله در منطقه عمارت این شهرستان متوقف شده است.
شهردار شهرستان آمل افزود: شهرداری 34.5 هکتار از زمین های 375 هکتاری منطقه پاساکش این شهرستان را از اداره اوقاف به قیمت 150 میلیارد ریال با هدف محل جدید دپو زباله خریداری کرده که با تایید قرارداد خرید در بازرسی، این مکان برای حمل زباله آماده سازی خواهد شد.
امیرسلیمانی در باره گنجایش دپو زباله منطقه عمارت تا پایان امسال که هم اکنون، زباله شهرستان آمل و 5 شهرستان دیگر در آن انباشت می شود هشدار داد و گفت: با توجه به تایید اداره کل محیط زیست مازندران برای انتقال زباله به مکان جدید گفت: اجازه دفن زباله شهرستان های اطراف در این مکان داده نخواهد شد
مدیرکل محیط زیست مازندران هم در این نشست با انتقاد از وزارت نیرو به دلیل تاخیر در اجرای طرح پاکسازی زباله منطقه عمارت (بالادست سد هراز) افزود: بر اساس تعهد وزارت ذکر شده در سال 90 و پیش از اجرای عملیات ساخت سد هراز، این منطقه بایستی حداکثر در مدت 2 سال پاکسازی می شد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفت: با گذشت حدود هفت سال از تعهد وزارت نیرو و اجرایی شدن سد هراز، این وزارتخانه هیچ اقدامی نسبت به پاکسازی و یا مناسب سازی فضای منطقه، با هدف جلوگیری از شیرایه انجام نداده است.
مدیرکل محیط زیست مازندران همچنین با انتقاد از مدیریت شهری مازندران به دلیل بی سامانی موضوع زباله، مهم ترین دلیل عقب ماندگی این استان را نبود اراده جدی مدیریت شهری برای اجرای طرح مدیریت پسماند و رفع این معضل اعلام کرد و افزود: بهانه کمبود اعتبار موجب کم کاری مدیران شهرداری برای سرپوش گذاشتن این موضوع شده است.
ابراهیمی، صحبت شهردار آمل مبنی بر اجازه ندادن انتقال زباله شهرستان های دیگر به محل دپوی شهرستان آمل را، غیرقابل اجرا و غیر قانونی دانست و گفت: بر اساس طرح مدیریت پسماند، 9 منطقه برای دفن بهداشتی، ساخت نیروگاه زباله سوز و نیز کمپوست در مکازندران انتخاب شده و با توجه به این طرح، شهرداری این شهرستان نمی تواند از انتقال زباله شهرهای اطراف به مکان جدید دفن زباله در شهرستان آمل جلوگیری کند. همچنین با ساخت نیروگاه زباله سوز و کمپوست، تولید روزانه بیش از 3 هزار تن زباله در مازندران (بر اساس آمار) ساماندهی خواهد شد.
هم اکنون دو نیروگاه زباله سوز در شهرستان های نوشهر با 80 درصد و ساری با کمتر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است.
قرار بر این بود، سومین نیروگاه در شهرستان آمل ساخته شده و 6 منطقه دیگر با ساخت کارخانه کمپوست مشکل زباله را ساماندهی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار