تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری از اجرایی شدن برنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب بین المللی گندمان از سال آینده خبر داد.
کد خبر: ۶۹۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱ 22 December 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام احمدی افزود: تهیه و تدوین این طرح از ابتدای خردادماه سال جاری در راستای تهیه برنامه جامع مدیریت تالاب های ایران آغاز و پیش نویس اولیه آن تهیه شده است.
وی اظهار داشت: در گام نخست این طرح تحلیل ذینفعان و بهره برداران تالاب بررسی و در گام بعدی تهدیدها و مشکلات تالاب شناسایی شده است.
احمدی از ترسیم درخت مشکلات و ارائه راهکارهای مقابله با آنها خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری برنامه جامع مدیریت تالاب و حوزه آبریز تالاب پس از تصویب در شورای برنامه ریزی استان در اوایل سال آینده به مرحله اجرا گذاشته می شود.
وی گفت: با اجرای این طرح بهره برداران از تالاب در حفاظت پایدار و خردمندانه برای دستیابی و رسیدن به توسعه و حفاظت پایدار در تالاب برنامه ریزی می کنند.
مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به اقدامات این اداره کل در راستای احیا تالاب گندمان افزود: جلوگیری از ایجاد کانون ریزگرد و غبار محلی، تقویت منابع آبی زیرزمینی و افزایش تبادلات فکری و فرهنگی با ورود گردشگر و فراهم شدن سایت پرنده نگری و مشاهده گونه های گیاهی جدید از نتایج احیای این تالاب است.
احمدی با اشاره به اینکه این تالاب پتانسیل های ویژه برای مردم حاشیه تالاب دارد، اظهار داشت: حفاظت با برنامه و مشارکت مردم و دستگاه ها در این امر از رویکردهای اصلی اجرای این طرح است.
به گفته وی، سال گذشته نیز طرح مدیریت تالاب بین المللی چغاخور در استان تهیه و تدوین شد.
تالاب بین المللی گندمان با یکهزار و 70 هکتار وسعت در شهرستان بروجن و در فاصله 60 کیلومتری شهرکرد واقع شده است.
این تالاب جزو10 تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود.
این تالاب در دفتر بین المللی تحققیات پرندگان آبزی لندن به ثبت رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار