مدير كل دامپزشكي يزد:
مدیر کل دامپزشکی استان یزد اعلام كرد: با توجه به اقدامات نظارتي صورت گرفته از سوي دامپزشكي، از ابتداي سال جاري تاكنون هیچ کانوني از آنفلوآنزایی فوق حاد پرندگان در استان مشاهده و گزارش نشده است.
کد خبر: ۶۷۴۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲ 31 October 2018

«علی‌اکبرحدادزاده»ضمن اعلام اين خبر و با اشاره به انجام کنترل‌های لازم در استان برای پیشگیری از شيوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: در همين راستا نيز کارگروه‌هایی برای نظارت بر مرغداری‌هاي استان تشکیل شده و طي آن از صدور مجوز به مرغداری‌های غیرمجاز خودداری و واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری، ممیزی شده‌اند .

وي هدف از ممیزی کردن مرغداری‌ها را کنترل ساختار واحدهای مرغداری عنوان کرد و افزود: اين قبيل مرغداري‌ها در صورت عدم وجود مشکل فنی و بهداشتی می‌تواند با کسب مجوز از دامپزشكي فعالیت داشته باشند.

وی با تاکید بر رعايت تمامي نكات بهداشتي از سوي پرورش‌دهندگان طيور براي پيشگيري از اين بيماري،‌ اظهار کرد: با توجه به این‌که ویروس بیماری آنفلوآنزای پرندگان در هوای سرد و بیرون از واحدها بیشتر زنده می‌ماند و امکان انتقال بیماری از یک واحد به واحد دیگر از طریق وسایل نقلیه، کفش و لباس وجود دارد، فعالان اين حوزه باید دقت لازم را در مورد رعالت مسائل بهداشتي داشته باشند .

مدیرکل دامپزشکی استان همچنين با تاکید بر این ‌که ورود هر گونه محموله‌اي از نهاده‌های مرتبط با طیور از استان‌های درگیر بیماری آنفلوآنزا به استان ممنوع است، اظهار كرد: هر گونه تردد به مراكز پرورش طيور به ویژه سالن اصلی بايد با انجام کنترل‌های لازم نظیر ضدعفونی کردن لباس و خودرو صورت گیرد و هنگام خروج فرآورده‌هاي توليدي نيز كمترین ارتباط با خودروهای حمل بار برقرار شود.

وی خبر منتشر شده در برخي شبكه‌هاي اجتماعي مبنی ‌بر واردات کودهاي حیوانی از کشور هند به یزد و خطر بروز بيماري آنفلوآنزا را كذب خواند و گفت: کود حیوانی هیچ نقشی در انتقال ویروس انفلوآنزای فوق حاد پردندگان ندارد و تاكنون نيز هيچ كانوني از اين بيماري در استان گزارش نشده است .

حدازاده در پایان نيز خاطرنشان كرد: کودهای حیوانی می‌توانند تنها حامل عامل بیماری‌های حیوانی نظیر تب مالت باشند ولي كودهاي طيور در صورت نداشتن مجوزهاي دامپزشكي مي‌توانند حامل ويروس بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان باشند لذا دقت عمل در اين رابطه حائز اهميت است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار