آستارا - ایرنا - رییس شبکه دامپزشکی آستارا گفت : تاکنون هیچ گونه کانون بیماری تب کریمه کنگو بین جمعیت دامی این شهرستان مشاهده نشده است.
کد خبر: ۶۴۸۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶ 22 July 2015
بهرام پورضرب روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود : تب کریمه کنگو از خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه شبکه دامپزشکی آستارا اقدامات قابل توجهی را در راستای پیشگیری و مقابله با بیماری یاد شده انجام داده است ، اضافه کرد : توزیع یکهزار نسخه پوستر و بروشور آموزشی در بین شهروندان و سمپاشی و ضد عفونی کردن جایگاه های دام از جمله اقدامات شبکه دامپزشکی آستارا در جهت مقابله با بیماری تب کریمه کنگو در سال جاری است.

وی اظهار کرد : سمپاشی جایگاه های دام از 25 تیرماه در سطح روستاهای بخش مرکزی و لوندویل آغاز شده است.

بگفته پورضرب تاکنون جایگاه های دام روستاهای عباس آباد ، کشفی ، دربند و هجرت علیه این بیماری مشترک بین انسان و دام ضد عفونی شده است.

رییس شبکه دامپزشکی آستارا مخزن این بیماری مشترک را طیف وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی از جمله گاو ، گوسفند ، بز ، سگ ، جوجه تیغی و کرگدن ذکر کرد و ادامه داد : پرندگان نسبت به این بیماری مقاوم بوده و فقط در صورت آلوده بودن به کنه می توانند حامل این بیماری باشند.

پورضرب با اشاره به راههای انتقال بیماری به انسان ، اضافه کرد : نیش کنه های آلوده یا تماس با ترشحات و ذرات کنه های له شده ، تماس با خون و مواد آلوده کننده دام ، تماس با خون و ترشحات آلوه افراد مبتلا در بیمارستان از جمله راه های انتقال بیماری محسوب می شود.

وی دامداران ، کارکنان کشتارگاه ، قصاب ها ، خانم های خانه دار ، دامپزشکان و پرستاران را از جمله افراد در معرض خطر این بیماری ذکر کرد و ادامه داد : بیماری در دام علایم مشخصی ندارد و فقط زمانی که ویروس در خون دام وجود دارد تب زودگذر و خفیفی را در دام ایجاد می کند.

وی با اشاره به علایم بیماری در انسان ، اظهار داشت : علایم اولیه بیماری بسیار مشابه آنفلوآنزا است و شامل درد عضلانی ، سوزش چشم ، گلودرد ، حساسیت به نور و در نهایت پیدا شدن لکه های قرمز یا بنفش روی پوست و داخل دهان و خونریزی از روده ، بینی ، لثه ها و خونریزی مغزی است که 15 تا 70 درصد موارد مذکور منجر به مرگ بیمار می شود.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان آستارا در راستای کنترل و پیشگیری از این بیماری گفت : کسانی که با دام ، لاشه و ترشحات خونی دام در تماس هستند باید از لباس کار، چکمه، دستکش، ماسک و عینک و سایر وسایل ایمنی استفاده کنند.

وی سمپاشی و ضدعفونی کردن دام و محل نگهداری آنها را در مناطق روستایی و عشایری از عمده راه های مقابله با بیماری مذکور عنوان و بیان کرد : کشتار دام باید در کشتارگاه ها و زیر نظر کارشناسان دامپزشکی باشد همچنین شهروندان هنگام تهیه گوشت باید از مراکز عرضه معتبر و دارای مهر بهداشتی دامپزشکی اقدام کنند و قبل از مصرف گوشت تازه حداقل باید 24 ساعت در یخچال نگهداری شود.

شهرستان آستارا در 200 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و دارای 18 هزار راس گاو و گوساله و 16 هزار راس گوسفند و بز است که به روش های مختلف سنتی و نیمه سنتی نگه داری می شوند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار