سفیر ایران در روسیه:
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه از نمایش دو اثر تاریخی از شهرستان نهاوند در موزه هنر‌های شرقی مسکو خبر داد.
کد خبر: ۶۳۱۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ 18 July 2018

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه از نمایش دو اثر تاریخی از شهرستان نهاوند در موزه هنر‌های شرقی مسکو خبر داد.

به گزارش فارس، مهدی سنایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دو ظرف از تپه گیان نهاوند با حضور بنده به عنوان سفیر ایران در روسیه و رئیس موزه هنر‌های شرقی مسکو در سالن ایران به نمایش درآمد.

وی بابیان اینکه این دو ظرف در سال ۱۹۴۵ میلادی (۱۳۲۴ شمسی) توسط گروه باستان‌شناسان فرانسوی در حفاری‌های تپه گیان کشف شده و به موزه هنر‌های شرقی مسکو اهدا شده است، گفت: در موزه دولتی هنر‌های مردم شرق که در مسکو قرار دارد، چهار سالن به آثار ایرانی اختصاص داده شده که جمعاً حدود ۲۰۰ اثر از ایران باستان تا دوره قاجار را در خود جای داده است.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به اینکه دو اثر از تپه گیان نهاوند قدیمی‌ترین آثار موجود در این موزه هستند، تأکید کرد: شهرستان نهاوند یکی از بهترین و قدیمی‌ترین مناطقی است که همراه می‌توان در راستای توسعه آن در حوزه گردشگری قدم‌های مثبتی برداشت.

وی افزود: خوشحالیم که امروز این مهم در مسکو اتفاق افتاده است؛ چراکه علاوه بر شناساندن آثار و قدمت ایران اسلامی بر همگان زمینه حضور گردشگران را در ایران و نهاوند فراهم می‌آورد.

سنایی در خصوص توضیحات مسوولان موزه در رابطه با این دو ظرف، گفت: یکی از بهترین نمونه‌های هنر ایران در موزه هنر‌های شرق ظروف نقاشی شده بزرگ است که با گل رُس روشن درست شده و از تپه گیان نهاوند کشف شده است.

وی ادامه داد: بدنه کروی و بزرگ این ظرف‌ها شبیه قطره آب است، کف آن‌ها صاف است تا توزان لازم برای ایستادن روی زمین را داشته باشند و در قسمت بالایی این دو ظرف یک سطح شیب‌دار وجود دارد که به دهانه آن‌ها می‌رسد که لبه‌ای تقریباً خمیده دارد.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به اینکه یکدیگر از ویژگی‌های ظروف ظاهر کاملاً ساده و گویا است، گفت: در یک ظرف یک نوار قهوه‌ای دارای طرح در قسمت بالایی قرار دارد که نماد‌هایی از خورشید و حیوانات روی آن کشیده شده است و در ظرف دیگر هم نواری با استفاده از برجستگی روی بدنه وجود دارد، بر روی این نوار‌ها هاشور‌هایی نیز وجود دارند که هنرمند‌ها سازنده آن‌ها در این طرح ساده زینتی طلب و یا تشکر خود را برای حاصلخیزی به نمایش درآورده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار