معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای بیان مفاهیم بهداشتی و درمانی با زبان ساده به مردم٬ گفت: به ازای هر یک دلار صرف هزینه در بخش فرهنگ‌سازی ۴ تا ۱۰ دلار هزینه کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۵۹۷۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۲ 29 April 2018
معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: متاسفانه بیماری‌های شغلی و بیماری‌های دستگاه عصبی و روانی در جامعه ما مغفول مانده و توجهی به آن نمی‌شود، گفت:سند جامع سلامت با نگاه به چالش‌های این حوزه تدوین شده است.

به گزارش تسنیم ٬ رشید حیدری مقدم در مراسم روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای اظهار داشت: ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نگرانی فعلی جامعه ماست بنابراین نقش مدیریت ایمنی در کاهش حوادث، ورود ارگنومی به داخل خانواده و توسعه جدی دانشگاه‌های نسل سوم در کشور باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی تغییر نگاه از درمان محوری به بهداشت محوری را امری مهم دانست و ابراز کرد: ما باید بر روی بهداشت مردم و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها کار کنیم.

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در معاونت اجتماعی سند جامع سلامت با نگاه به چالش‌های سلامت از جمله بهداشت محیط و دغدغه‌های استانی تدوین شده است. در این سند ۲۸ دستگاه استانی دخیل‌اند.

حیدری مقدم به طبقه‌بندی بیماری‌های ناشی از کار و مرتبط با محیط کار اشاره کرد و گفت: شیوع برخی بیماری‌ها در برخی مشاغل بیشتر است.

وی به بیماری‌های زیان‌آور همراه با اثر سو بر سلامتی شاغلان اشاره کرد و افزود: عوامل فیزیکی، عوامل زیان‌آور شیمیایی، عوامل بیولوژیک، روحی و روانی، ارگنومیکی و عوامل خطر مکانیکی همگی از عوامل تاثیر گذار بر سلامت شاغلان در محیط‌های مختلف کاری است.

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای بیان مفاهیم بهداشتی و درمانی با زبان ساده به مردم٬ گفت: به ازای هر یک دلار صرف هزینه در بخش فرهنگ‌سازی ۴ تا ۱۰ دلار هزینه کاهش می‌یابد.

حیدری مقدم به سه نوع پیشگیری در زمینه بیماری‌های شغلی اشاره کرد و گفت: پیشگیری‌ها شامل پیشگیری از طریق کاهش شدت مواجهه با مواد خطرناک، پیشگیری از طریق شناسایی مشکل سلامتی قبل از بروز علایم کلینیک و پیشگیری از طریق به حداقل رساندن اثرات سوء بالینی یک بیماری مواجهه بر سلامتی فرد است.

وی به تاثیر خواب خوب، غذای خوب و ورزش خوب در سلامت افراد اشاره کرد و افزود: با رعایت شیوه درست زندگی می‌توان از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کرد.

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص عوامل تاثیر گذار بر ایجاد بیماری‌های شغلی، تصریح کرد: عوامل ایجادکننده بیماری شامل عوامل فیزیکی زیان آور، شیمیایی زیان آور، بیماری‌های تنفسی، عوارض پوستی و بیماری‌های گوارشی ناشی از کار، بیماری‌های شغلی و بیماری‌های دستگاه عصبی و روانی است.

حیدری مقدم با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های نسل سوم در کشور باید توسعه پیدا کنند، ابراز کرد: اگر بخواهیم دانشگاه نقش خود را در رفع مشکلات جامعه ازجمله مدیریت منابع و انرژی ایفا کند باید هر فردی برای رشد کشور گام‌هایی موثر بردارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار