کد خبر: ۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴ 22 January 2015
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران گفت: 150 میلیون یورو تسهیلات از بانک توسعه اسلامی برای اجرای شبکه فاضلاب در استان دریافت شده است.
 
به گزارش فارس، جلسه بررسی وضعیت آب و فاضلاب قائم‌شهر با حضور ربیع فلاح استاندار، کمال علی‌پور نماینده مردم قائم‌شهر، جویبار، سوادکوه و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، مهدی محمدی فرماندار و سعید ذاکری مدیرعامل آب و فاضلاب شهری برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در روستای لموک این شهرستان چهارشنبه شب برگزار شد.

*سهم 10 درصدی مازندران در استفاده از چشمه‌ها

در این نشست ابتدا سعید ذاکری مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران با اشاره به اینکه زیرساخت‌های آب و فاضلاب در مازندران از میانگین پایینی برخوردار است، گفت: کمتر از 10 درصد آب‌های سطحی در استان از طریق چشمه‌ها تامین می‌شود که این رقم در کشور بالای 57 درصد است.

وی اظهار کرد: با اشاره به اینکه در بخش فاضلاب میانگین کشوری 42 درصد است اما در استان این رقم 10 درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان از دریافت وام 150 میلیون یورویی از بانک توسعه اسلامی برای شبکه فاضلاب در استان خبر داد و افزود: برای شهرستان‌های قائم‌شهر، آمل، محمودآباد، تنکابن و رامسر به‌دنبال وام بانک توسعه اسلامی به مبلغ 150 میلیون یورویی هستیم.

 وی شرط بانک توسعه اسلامی را برای تحقق این وام در دو بخش عنوان کرد و گفت: بانک توسعه اسلامی در دو بخش قرار شد که وام بدهد یک بخش برای تصفیه‌خانه و یک بخش هم برای انتقال و ضمانتی را که برای این وام درخواست کرد، سند مالکیت زمین تصفیه‌خانه است.

ذاکری درباره زمین خریداری شده در شهرستان قائم‌شهر برای احداث تصفیه‌خانه گفت: خردادماه سال قبل زمینی به مساحت 74 هزار متر مربع برای این پروژه خریداری شد که قیمت زمینی که ارزش آن بیشتر از متری 8 هزار تومان نبود را به مبلغ متری 22 هزار تومان از مالکان خریداری شد که در کل مبلغی نزدیک به 170 میلیارد تومان برای زمین پرداخت شد.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران درباره پرداخت مطالبات مالکان زمین طرح فاضلاب در قائم‌شهر یادآور شد: در بحث زمینی که در روستای لموک شهرستان قائم‌شهر خریداری شد، تمامی مالکان مطالبات خود را دریافت کردند.

ذاکری با تاکید بر اینکه تمامی نیروهایی که برای این تصفیه‌خانه به‌کارگیری شدند، بومی منطقه هستند، اضافه کرد: تمامی نیروهایی که جذب می‌شود برای این پروژه نیروهای بومی منطقه هستند که اگر کارشناسی باشد با برگزاری آزمون و اولویت با بومی‌های منطقه است.

این مسئول درباره تصفیه‌خانه در حال احداث شهرستان ساری گفت: برای شهرستان ساری تصفیه‌خانه‌ایی در حال احداث است که به ازای هر نفر 700 تا 800 هزار تومان هزینه می‌شود که در کل این پروژه مبلغی بالغ بر 56 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود.

* مشکل جدی آب شرب در قائم‌شهر

کمال علی‌پور نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: تصفیه‌خانه لموک شهرستان قائم‌شهر از نیازهای مهم مردم این شهر است.


این مسئول درباره قیمت خرید زمین در لموک اظهار کرد: قیمتی که در مورد خرید زمین عنوان شد همان قیمت 22 تا 30 هزار تومان است که با کارشناسی انجام شده و دولت که نمی‌تواند پول اضافی در این مورد بدهد.

علی‌پور با اشاره به نگرانی مردم درباره مشکلات زیست‌محیطی این طرح گفت: باید به مردم این اطمینان داده شود که تصفیه‌خانه‌ایی که قرار است احداث شود مشکل زیست‌محیطی ندارد.

نماینده مردم قائم‌شهر، جویبار، سوادکوه و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی مشکل اصلی شهرستان قائم‌شهر را بحث تامین آب شرب مورد نیاز برشمرد و افزود: باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

وی درباره استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی گفت: تمام تلاش خود را برای دریافت این تسهیلات که برای آبادانی استان است به کار بردیم.

علی‌پور در پایان گفت: محیط‌ زیست نمی‌تواند با یک خط کل پروژه‌های را که منفعت عمومی در آن است را تعطیل کند،در هر پروژه که نظرهای متفاوت وجود دارد باید رای‌گیری شود.

*اشتغال 3 هزار نفر با رفع مشکل زیست‌محیطی کک‌سازی سوادکوه

ربیع فلاح‌جلودار استاندار مازندران در ادامه با حمایت از مردم روستای لموک، با بیان اینکه مشکلاتی در این روستا وجود دارد، مردم حق دارند و نباید به آنها خرده گرفت، اظهار کرد: این را باید احساس کنیم که اقدامات مدیریتی در آنجا صورت نگرفته است و به مردم باید حق داد.

استاندار مازندران با تاکید بر حل مشکلات اجتماعی در اجرای پروژه‌های مانند طرح‌های فاضلاب افزود: باید ببینیم مشکل مردم کجاست و هر امتیازی که ضروری است برای آن روستا در نظر گرفته شود.


 وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی ذهنیتی بسیار فعال دارد و مشکل فاضلاب قائم‌شهر از لحاظ زیست‌محیطی حل شدنی است، ادامه داد: برای حل مشکل مالی اجرای پروژه فاضلاب شهری با رئیس مجلس شورای اسلامی صحبت شده است و در حال حل این مشکل هستیم.

فلاح در مورد مشکل کارخانه کک‌سازی سوادکوه نیز گفت: 600 میلیارد تومان در کارخانه کک‌سازی سوادکوه هزینه شده که اگر مشکلات زیست‌محیطی آن حل شود 3 هزار نیرو به‌صورت مستقیم مشغول به‌کار می‌شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار