به گزارش تابناک قزوین به نقل از صبح قزوین
قزوین- مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طی سال گذشته بیش از ۵۹۰ هزار تن محصولات باغی در استان قزوین تولید شده است.
کد خبر: ۵۸۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷ 05 April 2018

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

قزوین- مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طی سال گذشته بیش از ۵۹۰ هزار تن محصولات باغی در استان قزوین تولید شده است.
علی اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این محصولات شامل؛ میوه های هسته دار، دانه دار، میوه های خشک، نیمه گرمسیری، محصولات گلخانه ای و قارچ خوراکی است.

وی مهمترین محصولات باغی استان را تولیدانگور، زیتون، پسته، گیلاس، ذغال اخته، فندق، گردو، تولیدات گلخانه ای و قارچ خوراکی برشمرد.

اکبری به تولید مهمترین محصولات باغی استان اشاره کردو گفت: سطح زیر کشت باغات فندق استان ۳ هزارو ۲۰۰ هکتار است که سالیانه ۳ هزار و ۱۵۰ تن محصول برداشت می شود.

وی اضافه کرد : همچنین محصول ذغال اخته با ۷۰۶ هکتار و تولید ۳ هزار و ۲۰۰ تن، گیلاس با ۳ هزار و ۴۷۰ هکتار و تولید ۳۴ هزار تن و گردو با سطح زیر کشت ۵ هزار و ۵۴۰ هکتار و تولید ۱۰ هزار تن از محصولات مهم باغی استان است.

به گفته ی این مقام مسئول؛ سالیانه ۱۴ هزار تن قارچ خوراکی نیز در استان تولید می شود.

وی اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۳۵۰ هزار تن انگور برداشت شد، که از این میزان ۵۰ هزار تن کشمش در استان تولید شد.

اکبری تصریح کرد: این میزان انگور از ۳۱ هزار و ۱۶۲ هکتار باغ برداشت شده است.

اکبری با اشاره به اینکه استان قزوین بعنوان یک از قطب های مهم تولید انگور و کشمش در کشور است اظهار داشت : با اجرای طرحهای اصلاح و احیا باغات و سیستم داربستی و آبیاری تحت فشار میزان تولید در سالهای اخیرافزایش قابل توجهی داشته که زمینه ساز توسعه صادرات کشمش استان شده است.

این مقام مسئول؛ احداث شبکه آبیاری قطره ای، احداث باغات ایستاده بالغ بر ۳۵۰۰ هکتار، ارائه تسهیلات بانکی برای بارگاههای بهداشتی(۲۰۰ واحد)، ایجاد صنایع تبدیلی(کارخانجات کشمش با ظرفیت مناسب)، تهیه طرح جامع انگور و طرح سلامت محصول کشمش و تهیه طرح جامع صنایع انگور وکشمش، طرح ارزیابی مشارکتی و مشکل یابی ۵۴ مورد از مسائل انگور و کشمش و ایجاد اولین صندوق کشمش شهرستانی در تاکستان با کمک بخشی از یارانه کشمش باغداران آن شهرستان با مبلغ حدود ۲۰۰ میلیارد ریال را از مهمترین اقدامات انجام شده در سال گذشته برشمرد.

اکبری تصریح کرد: همچنین از محل کمک های فنی واعتباری اصلاح و توسعه باغات به روشهای نوین و باغات انگور به روش داربستی و اعتبارات سال ۹۵ مبلغ ۶۰ میلیارد ریال بصورت اسناد خزانه اسلامی در نظر گرفته شد که به ازای هر هکتار داربستی نمودن مبلغ ۶۰ میلیون ریال به صورت بلاعوض به باغداران پرداخت شده است.

به گفته ی وی؛ تاکنون تعداد ۵۹۶ فقره پرونده به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال در سطح ۸۲۷ هکتار انجام شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در ادامه به تولید زیتون در استان اشاره کرد و گفت : طی سال گذشته؛ با اجرای طرح های اصلاح و احیا باغات زیتون، جوان سازی باغات و توسعه سطح زیرکشت با روندی افزایشی بالغ بر ۱۸ هزار تن دانه زیتون در استان تولید شد.

اکبری اظهار داشت : سطح زیر کشت باغات زیتون جمعا ۹ هزارو ۱۵۰ هکتار است که از این میزان ۳ هزار و ۵۰ هکتار بصورت نهال و ۶ هزارو ۱۰۰ هکتار بارور است.

به گفته ی اکبری؛ در سال گذشته ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن زیتون در استان تولید شده که از این میزان ۷۰ درصد بصورت زیتون کنسروی و ۳۰ درصد بصورت استحصال روغنی است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعداد ۱۰ واحد دارای مجوز پروانه بهره برداری در زمینه زیتون و فرآورده های آن شامل؛ روغن خام زیتون، کنسرو زیتون، زیتون شور و بسته بندی روغن زیتون به ظرفیت ۷ هزارو ۲۷۰ تن و با اشتغالزایی ۱۴۵ نفر در منطقه طارم سفلی شهر قزوین فعالیت دارند.

وی؛ افزایش عملکرد در واحد سطح و اصلاح ساختار باغات سنتی، اجرای طرح جوان سازی درختان کم بارده و کهنسال، تشکیل صندوق ملی کمک به توسعه پسته، افزایش ضریب مکانیزاسیون از طریق بکار گیری ادوات و تجهیزات نوین و استفاده از کودهای بیولوژیک و کنترل آفات توسط موارد غیر شیمیایی را از مهمترین اقدامات در راستای توسه باغات زیتون برشمرد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین به افزایش تولید پسته در باغات اشاره کرد و اظهار داشت : پسته از محصولات باغی قدیمی استان قزوین است که جایگاه خاصی در صادرات غیرنفتی کشور دارد که با توجه به نیاز آبی پایین این محصول و سازگاری با خاکهای لب شور سیاست توسعه باغات پسته در خاکهای درجه ۲ و ۳ استان در دست اجراست که با اجرای طرحهای توسعه و تغذیه و اصلاح باغات روندی افزایشی داشته است.

پاکبری یادآور شد : سطح زیر کشت باغات پسته استان ۳ هزار و ۷۲۰ هکتار است که ۳ هزار و ۵۰۰ تن محصول تولید شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار