کد خبر: ۵۷۶۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶ 10 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جام جم آنلاین به وقت شام، لاتاری، لونه زنبور، فیلشاه، مصادره، خرگیوش و فراری، فیلم‌هایی هستند که می‌توان آنها را فینالیست‌های جدی و گزینه‌های نهایی اکران نوروزی نامید، هرچند باید احتمالاتی چون اعتراضات برخی صاحبان آثاری که فیلمشان در این فهرست نهایی نیست و جابه‌جایی یکی دو فیلم را محتمل دانست.
با این حال کمی دور از انتظار است که این فهرست باتوجه به انعقاد قرارداد فیلم‌ها با سینماهای سرگروه دچار تغییر شود، ضمن این‌که فیلم‌ها فارغ از کیفیت و جذابیت نهایی، دست‌کم در ژانر و فضا، ترکیب متنوعی دارند. سه فیلم جدی (به وقت شام/ اکشن سیاسی)، (لاتاری/ اجتماعی سیاسی) و (فراری/ اجتماعی) و سه فیلم کمدی (لونه زنبور، مصادره و خرگیوش) و یک انیمیشن (فیلشاه)، دست‌کم روی کاغذ ظرفیت پاسخگویی به سلیقه‌های مختلف تماشاگران را در یک نوبت اکران خواهد داشت.
این رقابت میان فیلم‌های جدی و کمدی معمولا در همه اکران‌های نوروزی سینمای ایران بویژه در این چند سال اخیر وجود داشت و معمولا هم تماشاگران علاقه بیشتری به کمدی‌ها در گیشه نشان داده‌اند و ترجیح دادند حال و هوای مفرح نوروزی خود را با تماشای کمدی‌ها حفظ کنند. هرچند فیلم‌های جدی و تلخ و اجتماعی معمولا، نتیجه گیشه را به آثار کمدی واگذار می‌کنند، اما حریف دست‌و‌پا بسته‌ای مقابل این فیلم‌ها نیستند و در بیشتر مواقع رقابت تقریبا فشرده‌ای با کمدی‌ها دارند، ولی به دلایل مختلف اجتماعی و اقتصادی، میل مخاطب ایرانی به آثار مفرح و کمدی است، هرچند یقینا از دیدن فیلم‌های خوش ساخت جدی هم استقبال می‌کنند و تاثیر می‌گیرند.
البته امسال قضیه می‌تواند کمی متفاوت باشد و فیلم‌های جدی، در قیاس با کمدی‌ها حرفه‌ای جدی‌تری برای گفتن در گیشه داشته باشند و بتوانند معادله هر ساله را در این زمینه به‌هم بزنند. به وقت شام، لاتاری و فراری، فیلم‌های خوبی در ژانرهای خود هستند و ظرفیت مناسبی برای جذب تعداد بالای تماشاگران دارند. تماشاگران زیادی منتظر تماشای این فیلم‌های کنجکاوی برانگیز در سینماها هستند و اگر کمدی‌های لونه زنبور، مصادره و خرگیوش در روزهای اول نتوانند جای خود را در میان تماشاگران باز کنند و از آن تبلیغات شفاهی و دهان به دهان نصیبی ببرند، فیلم‌های جدی می‌توانند فاتح اکران نوروزی باشند.
می‌ماند انیمیشن «فیلشاه» که ممکن است در هیاهوی این رقابت جدی و کمدی نوروزی، چندان به چشم نیاید و نتوان شانس چندان بالایی را برای آن متصور شد. آن وقت همان‌طور که سر این اثر خوب در جشنواره اخیر فیلم فجر بی‌کلاه ماند، در اکران هم نادیده گرفته می‌شود و به نوعی قربانی محسوب خواهد شد. با این حال سازندگان این انیمیشن خوش آب و رنگ، روی جلب نظر بچه‌ها حساب ویژه‌ای بازکرده‌اند، هرچه باشد انیمیشن قبلی آنها، «شاهزاده روم» فروش خیلی خوبی در گیشه سینما داشت.
در حالی از به وقت شام، لاتاری، لونه زنبور، فیلشاه، مصادره، خرگیوش و فراری به عنوان فیلم‌های نهایی اکران نوروز 97 نام برده می‌شود که بتازگی هفت سینمای سرگروه سال آینده اعلام شد. طبق خبر رسیده از روابط عمومی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری به جام‌جم، محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان امور سینمایی در خصوص جزئیات جلسه با نمایندگان اصناف مرتبط با اکران گفت: «در این جلسه که با حضور ابراهیم داروغه‎زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی برگزار شد، پردیس سینمایی آزادی، پردیس سینمایی کورش، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی ماندانا، سینما استقلال، سینما ایران و سینما جوان به عنوان هفت سینمای سرگروه اکران در سال 97 معرفی شدند.»
فرجی همچنین در این اظهارنظر به جز این هفت فیلم از آثار دیگری چون خجالت‌نکش (رضا مقصودی)، بی‌حساب (مصطفی احمدی)، تگزاس (مسعود اطیابی)، چهارراه استانبول (مصطفی کیایی) و خاله قورباغه (افشین هاشمی) هم به‌عنوان متقاضیان اکران نوروزی نام برد.
باوجود صحبت‌های مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان امور سینمایی و طبق اخبار دریافتی از سینما به نظر می‌رسد تکلیف هفت فیلم نهایی اکران نوروزی تا حد زیادی مشخص است و به وقت شام در گروه کورش، لاتاری در گروه استقلال، لونه زنبور در گروه ایران، فیلشاه در گروه آزادی، مصادره در گروه جوان، خرگیوش در گروه زندگی و فراری در گروه ماندانا اکران خواهند شد.
به وقت شام
کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا
فیلم قبلی کارگردان و میزان فروش: «بادیگارد»، 8 میلیارد تومان
سابقه اکران نوروزی: بادیگارد، چ
نکته فیلم: فیلمی درباره جنایات داعش. سکانس فرودگاه تدمربسیار نفسگیر است
پیش‌بینی فروش: فیلم‌های حاتمی کیا همیشه پرمخاطب است و به وقت شام هم از این قائده مستثنا نیست.
خرگیوش
کارگردان: مانی باغبانی
فیلم قبلی کارگردان و میزان فروش: این اولین فیلم کارگردان است
سابقه اکران نوروزی: حتما ندارد
نکته فیلم: جواد عزتی، بابک حمیدیان و سیامک انصاری را در موقعیتی هپروتی نشان می‌دهد.
پیش‌بینی فروش: فیلم سختی برای فروش بالاست، اما به هرحال جواد عزتی امیدها را زنده نگاه می‌دارد.
لاتاری
کارگردان: محمدحسین مهدویان
فیلم قبلی کارگردان و میزان فروش: «ماجرای نیمروز»، پنج میلیارد تومان
سابقه اکران نوروزی: ماجرای نیمروز
نکته فیلم: اولین فیلم مهدویان که قصه اش در زمان حال می‌گذرد
پیش‌بینی فروش: حتما کنجکاوی فراوانی برای تماشای آن است و پرفروش‌ترین فیلم مهدویان تا اینجا خواهد بود.
فراری
کارگردان: علیرضا داودنژاد
فیلم قبلی کارگردان و میزان فروش: «روغن مار» که به شکلی محدود در گروه هنر و تجربه اکران شد
سابقه اکران نوروزی: آمار و اطلاعاتی در این مورد در دست نبود، اما احتمالا در سال‌های دور داشته باشد
نکته فیلم: محسن تنابنده و ترلان پروانه تا پایان فیلم، مخاطب را با خود همراه می‌کنند
پیش‌بینی فروش: داوودنژاد فیلم‌های پرفروشی چون عاشقانه را در کارنامه دارد، اما فراری مثل آنها نیست.
مصادره
کارگردان: مهران احمدی
فیلم قبلی کارگردان و میزان فروش: این اولین فیلم کارگردان است
سابقه اکران نوروزی: طبیعتا ندارد
نکته فیلم: باز هم همان رضا عطاران همیشگی و البته بامزه
پیش‌بینی فروش: حضور عطاران در این سال‌ها تضمین‌کننده فروش بالاست و چه بسا در این نوبت اکران، بالاترین!
فیلشاه
کارگردان: هادی محمدیان
فیلم قبلی کارگردان و میزان فروش: «شاهزاده روم»، پنج میلیارد تومان
سابقه اکران نوروزی: ندارد
نکته فیلم: یک فیل دست و پاچلفتی که همیشه خرابکاری به بار می‌آورد
پیش‌بینی فروش: نسبت به دیگر آثار مدیوم خودش یعنی انیمیشن حتما خوب می‌فروشد، اما شاید شانس زیادی در برابر فیلم‌های دیگر نداشته باشد.
لونه زنبور
کارگردان: برزو نیک‌نژاد
فیلم قبلی کارگردان و میزان فروش: «زاپاس»، پنج میلیارد تومان
سابقه اکران نوروزی: ندارد
نکته فیلم: حضور زوج بانمک پژمان جمشیدی و محسن کیایی در نقش دو سارق.
پیش‌بینی فروش: باتوجه به سابقه خوب نیک‌نژاد در ساخت آثار کمدی، فیلم جایگاه خوبی در گیشه به دست می‌آورد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار