كارشناس ارشد توسعه روستایی مطرح کرد
كارشناس ارشد توسعه روستايي در ابرکوه گفت: درخت زیتون به علت مقاوم بودن در برابر شوری خاک، کمترین نیاز به آب و پرورش یافتن در مناطق خشک، بهترین پیشنهاد برای درختکاری در ابرکوه است که سالانه 1500 ساعت آفتاب دارد.
کد خبر: ۵۷۵۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ 06 March 2018

فاطمه خاکی اظهار کرد: وجود نقش گیاه در حجاره های دوره هخامنشی در تخت جمشید، پارچه‌بافی‌ها و هنرهای ایرانی از جمله مینیاتور، نشان از اهمیت درخت و گیاهان در ایران داشته که نمونه عینی و زنده آن سرو 4500 ساله ابرکوه و سایر درختان دیرزیست در استان یزد است.

کارشناس ارشد توسعه روستایی در ابرکوه، تصریح کرد: درخت و گیاه از همان ابتدای خلقت نقش بسزایی در حیات انسان و سایر موجودات زنده داشته و دارد تا جایی که این مهم در قرآن و احادیث و روایات معصومین (ع) نیز مورد تأکید قرار گرفته است. لذا در سراسر جهان روز 6 مارس برابر با 15 اسفند «روز درختکاری» نامیده می‌شود که این ایده اولین بار توسط «جولیوس استرلینگ مورتون» از ایالت نبراسکا آمریکا مطرح شد.

خاکی با بیان اینکه روز درختکاری در ایران به عنوان شروع هفته منابع طبیعی با شعار «منابع طبیعی با مردم برای مردم» تلقی می‌شود، افزود: حفظ و جلوگیری از فرسایش خاک از جمله مزیت‌های درختکاری بوده که در مناطق کویری بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا که اگر پوشش گیاهی در این مناطق از بین برود، پراکنده و یا نابرابر شود، بادهای تند، شن را در گستره صحراها ایجاد می‌کند؛ لذا رستنی‌های درختی و گیاهی با ریشه و شاخ و برگ‌های خود از فرسایش بادی خاک جلوگیری کرده و موجب تثبیت شن‌های روان می‌شوند.

وی در ادامه اهمیت کاشت درخت، به فواید درخت زیتون اشاره کرد و گفت: از جمله درختان مورد احترام ایرانیان از دیر باز می‌توان چنار و زیتون را نام برد. باتوجه به اندک بودن سرانه فضای سبز و بحران آب در کشور بهتر است به کاشت نهال و درختانی بیندیشیم که سهم کمتری از آب داشته و به‌نوعی در برابر خشکی مقاوم هستند.

این کارشناس ارشد توسعه روستایی بهترین شرایط برای رشد و ثمر دهی دخت زیتون را زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم و خشک و طولانی عنوان کرد و بیان کرد: اگر درجه حرارت هوا در دوره استراحت گیاه به‌تدریج کاهش یابد حتی اگر به 13- درجه سانتی‌گراد هم برسد خسارت وارد شده به درخت قابل‌توجه نخواهد بود. در همین راستا محصول اقتصادیِ زیتون در مناطقی مانند ابرکوه که بیش از 1500 ساعت آفتاب در سال دارد بسیار مناسب است.

خاکی ابراز کرد: مطلوب‌ترین نوع خاک برای کاشت زیتون، خاک سبک رسی، شنی با زهکش کافی و عمیق و بهترین pH برای آن در محدوده 8-7 است. با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان ابرکوه کاشت درخت زیتون با توجه به مقاوم بودن در برابر شوری خاک، کمترین نیاز به آب و از همه مهم‌تر سرسبزی در تمام فصول سال، هم از لحاظ اقتصادی به‌صرفه بوده و هم چشم‌انداز محیطی زیبایی را رقم خواهد زد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار