کشاورزان با آب تخت اولیه و یخ آب زمستانه در اثر سرما، هم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و هم آفت را کنترل کنند.
کد خبر: ۵۷۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱ 26 February 2018

به گزارش تابناک : سرپرست اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه تاکنون 85 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان شخم و شیار زمستانه شد، گفت: عملیات آب تخت هم در 38 هزار هکتار با استفاده از هرز آب‌های موجود و بارندگی‌ها انجام شد.

ابراهیم قربان نژاد تصریح کرد: با توجه به وضعیت منابع آبی مازندران و استفاده از هرز آب‌های زمستانه برای صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب که در عملیات آماده سازی زمین تا 30 درصد آب اراضی شالیزاری در این مرحله مصرف می‌شود به کشاورزان توصیه کرد نسبت به شخم و شیار زمستانه اراضی شالیزاری اقدام کنند.

وی ادامه داد: کشاورزان با آب تخت اولیه و یخ آب زمستانه در اثر سرما، هم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و هم در کنترل آفت نقش موثری دارد.

سرپرست اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به خزانه گیری 8 هزار هکتار از شالیزارهای استان گفت:توصیه ما بر این است در عملیات خزانه‌گیری و بذرپاشی عجله نکنند چراکه شرایط جوی قبل از فروردین و سرمای بیش از حد باعث خسارت خزانه‌ها می‌شود.

قربان نژاد درباره اراضی شالیزاری که از آب‌بندان استفاده می‌کنند، گفت: در این‌گونه اراضی‌ با استفاده از امکانات موجود نسبت به آبگیری آب‌بندان‌ها اقدام کنند. وی همچنین یاداور شد: هزار تن بذر اصلاح شده در مازندران تامین شده که تا کنون 350 تن توزیع شده و شالیکاران برای دریافت بذر اصلاح شده به مراکز خدمات کشاورزی مراجعه کنند.

سرپرست اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اراضی که تحت پوشش بیمه قرار ندارند از صندوق خسارت‌دیدگان غرامتی به کشاورزان در صورت بروز خسارت پرداخت نمی‌شود از کشاورزان خواست شالیزارهای خود را بیمه کنند تا از خسارات احتمالی از جمله خشکسالی ، بهره مند شوند.

 
 
00:0001:14
 
 
منبع: صدا و سیما 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار