رئيس اداره بهزيستي مشهد:
به معتادان پاک شده سبدکالا تعلق مي گيرد، ضمن اينکه بعد از درمان به آموزشگاه هاي فني و حرفه اي معرفي مي شوند و به تناسب، وام نيز دريافت مي کنند.
کد خبر: ۵۴۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳ 29 June 2015
رئيس اداره بهزيستي شهرستان مشهد با بيان مطلب فوق يکي از مشکلات مهم سازمان بهزيستي را دغدغه معتادان پاک شده خوانده و مي گويد: متأسفانه خيران براي همراهي و حمايت مادي و معنوي از معتادان پاک شده تمايلي ندارند.

مهدي نخعي درباره تعداد مراکز سرپايي درمان نيز اظهار مي کند: در حال حاضر 700 مرکز مجاز درمان سرپايي سوء مصرف مواد در مشهد فعاليت مي کند، ضمن اينکه 30 کمپ مجاز ترک اعتياد نيز در اين زمينه مشغول هستند اما تعداد کمپ هاي غير مجاز بسيار بيشتر است و هر هفته تعدادي از آنها پلمب مي شود. مشکل اينجاست که بعد از پلمب، اين مراکز دوباره در مکاني ديگر راه اندازي مي شود.
 وي علت سوء استفاده ها در راه اندازي کمپ هاي غير مجاز را درآمد بالاي اين کمپ ها عنوان و تصريح مي کند: صرفه اقتصادي راه اندازي اين کمپ ها بالاست زيرا معمولا افرادي که براي ترک اعتياد به کمپ ها مي روند حاضر به پرداخت هر هزينه اي هستند، ضمن اينکه معتادان پاک شده اي که 5 سال از سابقه ترک اعتيادشان مي گذرد، مي توانند اقدام به ايجاد اين کمپ ها کنند. البته تأثيرگذاري معتادان پاک شده بر معتادان نيز به دليل تأثيرگذاري گروه هاي همتا، بسيار بيشتر است.
وي درباره پراکندگي جغرافيايي کمپ هاي غير مجاز ترک اعتياد نيز مي گويد: بيشتر اين کمپ ها در حاشيه شهر و مناطقي همانند پنج تن و طبرسي پراکنده اند، ضمن اينکه عمده مشکلات موجود در کمپ هاي غير مجاز، نبودن پزشک مقيم، ضرب و جرح معتادان، تجويز خودسرانه متادون و استفاده از آب سرد است که براي اين موارد تاکنون گزارش هاي متعددي منتشر شده است. در اين ميان برخي از معتادان هستند که تنها با گذشت چند روز از پاک شدن، با عنوان راه اندازي کمپ ترک اعتياد يکي از اتاق هاي محل سکونت خود را در اختيار معتادان قرار مي دهند تا به زعم خود کمپ ترک اعتياد راه اندازي کنند.
وي با رد صدور مجوزهاي جديد براي ايجاد کمپ هاي ترک اعتياد مي افزايد: در حال حاضر هيچ مجوزي براي ايجاد مراکز ترک اعتياد صادر نمي شود. اينکه چه حمايت هايي از معتادان پاک شده در بحث اشتغال صورت مي گيرد، سوال بعدي است که وي در پاسخ به آن مي گويد: معتاداني که در دو مرکز معتبر ترک اعتياد از زير مجموعه هاي بهزيستي، پاک شده و دوره هاي فني و حرفه اي را پشت سر گذاشته اند، در حال حاضر در صنوف نانوايي و آرايشگري مشغول به کار هستند.

با همه اين اوصاف، رئيس اداره بهزيستي مشهد از دوگانگي ها در صدور مجوز براي کمپ هاي ترک اعتياد گلايه مي کند و مي گويد: دانشگاه علوم پزشکي نيز براي کمپ هاي ترک اعتياد مجوز مي دهد و اين نوعي دوگانگي است زيرا همه آسيب ها در اين مورد با بهزيستي است و مثلا اعتياد زنان سرپرست خانوار هم آمار کمي نيست و بيشتر ايتامي که ما نگهداري مي کنيم در خانواده هاي بي سرپرست هستند و پدراني معتاد دارند که همه امور آنها نيز به بهزيستي مربوط مي شود.
وي با اشاره به مصوبه چند سال پيش که معتاد را فردي بيمار و نه مجرم معرفي کرد، مي گويد: اگر اعتياد جرم به حساب مي آمد تا اين اندازه مشکل نداشتيم. معتاداني با بدترين وضع ممکن به سراغ ما مي آيند و مي گويند بيماريم و از ما هم انتظار دارند همه جانبه با آنها همراهي کنيم. رئيس اداره بهزيستي مشهد در ادامه به وجود اختلاف سليقه هايي با اداره آموزش و پرورش استان اشاره مي کند و مي گويد: در مورد مهدهاي کودک و پيش دبستاني ها در حال حاضر کارها به خوبي پيش مي رود اما مدتي است که آموزش و پرورش نيز براي اين امر مجوز صادر مي کند؛ چرا روزهايي که راه اندازي اين مراکز چالش داشت، ما عهده دار کار بوديم اما حالا که همه کارها رو به راه شده است آموزش و پرورش اقدام به صدور مجوز براي پيش دبستاني ها مي کند و هيچ نظارتي هم روي کار آنها ندارد. در اين ميان ما سخت گيري هاي خاص خودمان را داريم و وقتي برخي متقاضيان را واجد شرايط نمي دانيم، به آموزش و پرورش مراجعه مي کنند و مجوز مي گيرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار