در اقتصاد سالم تمامی فعالیت های اقتصادی ثبت و ضبط می شود اما دسته ای از فعالان اقتصادی مایل به چنین امری نیستند و لذا موجبات شکل گیری اقتصاد زیرزمینی شده و یا اقتصاد سیاه را به وجود می آورند.
کد خبر: ۵۴۳۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳ 26 December 2017

به گزارش تابناک : قاچاق پدیده شوم و مخربی است که صدمات فراوانی بر پیکره اقتصاد ملی کشور وارد کرده و فعالیت اقتصاد رسمی، بر نامه ها و سیاست های کشور را تحت الشعاع خود قرار داده و دچار اخلال می نماید. کشورهای سلطه گر در ادامه حربه های بر گرفته بر ضد نظام جمهوری اسلامی ایران اکنون از مسیر اقتصادی وارد شده اند، نقاط ضعف موجود در اقتصاد کشور ما از نظر وابستگی به در آمدهای نفتی ، اتکاء صرف به واردات و وابستگی بسیاری از صنایع از نظر اقتصادی و قطعات و فن آوری این امید را برای آنها به وجود آورده است که تا امروز از حربه فشار و تحریم اقتصادی علیه ایران استفاده کنند.

قاچاق کالا در بسیاری موارد با ایجاد و تشدید رویه های اقتصادی مغایر با اقتصاد مقاومتی ارتباط دارد و از این رو مبارزه با قاچاق یکی از شیو ه ها و ابزارهای اصلاح نقاط ضعف اقتصادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است. پدیده قاچاق کالا و ارز یک پدیده چند وجهی شامل اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و امنیتی است که مهمترین وجه آن اقتصادی است از جنبه اقتصادی قاچاق کالا و ارز سبب خروج اقتصاد از مسیر سالم ، شکل گیری اقتصاد زیر زمینی ، کاهش تولید ناخالص ملی ، افزایش بیکاری،کاهش سرمایه گذاری و ... می شود و از طرفی سبب تغییر الگوی مصرف و نابودی هویت ملی می شود. پدیده قاچاق کالا و ارز در کشور ما، علاوه بر آثار مخرب اقتصادی به عنوان یک چالش اجتماعی و اقتصادی حائز اهمیت است.  امروزه این پدیده علاوه بر اینکه به عنوان یک تهدید جدی بر سر راه تجارت آزاد است، هزینه ای زیادی نیز بر بدنه اقتصاد کشور تحمیل می کند. قاچاق کالا از یک سو در آمدهای گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش می دهد و از طرف دیگر خروج بی حاصل ارز را پدید می آورد که منجر به فرار گسترده سرمایه، افزایش بیکاری و کاهش تو لیدات صنعتی داخلی و ... می شود.

در اقتصاد سالم تمامی فعالیت های اقتصادی ثبت و ضبط می شود اما دسته ای از فعالان اقتصادی مایل به چنین امری نیستند و لذا موجبات شکل گیری اقتصاد زیرزمینی شده و یا اقتصاد سیاه را به وجود می آورند. از مهمترین جلوه های اقتصاد زیر زمینی همانا پدیده قاچاق کالا وارز است که نظام اطلاعات اقتصادی کشور را مختل می نماید و تصمیم گیری درست اقتصادی را با مشکل مواجه می سازد و سیاستگذاری ها، کارآیی خود را از دست می دهند. مسئولین ذیربط و صاحب نظران از نقش بازدارندگی نیروی انتظامی در قاچاق کالا و محصولات وارداتی را کارآمد و مثبت ارزیابی کرده اند. 

حضرت آیت العظمی نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در دیدار با فرماندهی محترم نیروی انتظامی کشور اظهار کرده اند :

" مقابله با مواد مخدر و قاچاق کالا از مسائل جدی و مهمی است، البته نیروی انتظامی در این رابطه عملکرد خوب دارد، خدمات خوب نیروی انتظامی در ایجاد امنیت بسیار اثر گذار و مثال زدنی است. باید بدانیم امنیت بستری مهم برای پیشرفت و تعالی کشور است هر جا که امنیت حاکم باشد توسعه و پیشرفت نیز بدست می آید ودر واقع توسعه با زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی صرفا در سایه امنیت تحقق می یابد."

رئیس مرکز بر نامه ریزی و نظارت بر محصولات دخانی به نقش مؤثر پلیس در مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره نموده و گفته است که این مرکز آمادگی کاملی برای همکاری با نیروی انتظامی در برخورد محصولات دخانی قاچاق را دارد، وی به تعامل مؤثر نیروی انتظامی و دستگاه های کاشف با مر کز بر نامه ریزی و نظارت بر محصولات دخانی اشاره کرده و گفته است: " حاصل تعامل ناجا با این مرکز نیز برخوردهای پلیس با محموله های دخانی قاچاق طی سه سال گذشته، کاهش قاچاق 16 میلیارد نخ سیگار در سال 93 به 6 میلیارد در سال 95 بود که با اتکاء به این تعاملات پیش بینی می شود که حجم قاچاق سیگار در سال 96 به 3 میلیارد نخ کاهش پیدا کند. "

 سردار منفرد جانشین پلیس آگاهی ناجا بیان داشت پلیس درمبارزه با قاچاق کالا اقدامات مثبت و رو به رشدی داشته است و شناسایی و برخورد به موقع با قاچاقچیان سازمان یافته و باندی ونیزخرده فروشان از اقدامات ضربتی این پلیس می باشد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا در مورد پرونده جرایم اقتصادی گفته است که ارزش ریالی پروندهای کشف شده توسط این پلیس به صورت میانگین در 8 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 19 درصد افزایش داشته است، هرچند به گفته سردار جانشین ناجا کشفیات قاچاق کالا در سال 95 بیش از 40 در صد نسبت به سال 94 افزایش داشته است اما ما باید بستر ورود کالای قاچاق به کشور را مسدود کنیم و اصل باید اقدامات پیشگیرانه و ایجاد فضای امن از طریق اصلاح فرایندها و شفاف سازی رویه های جاری باشد و طبیعتا دیگر سازمان ها نیز باید در مبارزه با جرایم اقتصادی همکاری لازم را داشته باشند.

هرچند که نیروی انتظامی حمایت از سرمایه گذاری، تولید و اشتغال صحیح و قانونی را وظیفه خود می داند اما جدای از جرایم نوظهور اقتصادی و ملی که نیازمند تصویب قوانین به روز در برخورد با آنان است، مبارزه با جرایم اقتصادی نیازمند هم گرایی نهادهای متولی وعزم ملی نیز هست.

دبیر شورای عالی مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به نقش مهم پلیس آگاهی در مبارزه با پولشویی گفته است: تعاملات و برنامه های خوبی را با پلیس آگاهی مواد مخدر و اینترپل در این خصوص داشته ایم که نتایج بسیار خوبی را در پی داشته است که پیشرفت های مبارزه با پو لشویی می تواند نتیجه خوب و ثمر بخشی داشته باشد. 

هرچند مقابله با قاچاق کالا و ارز در صدر بر نامه های نیروی انتظامی قرار دارد. اما مبارزه با قاچاق کالا یک موضوعی ملی است و نیاز به عزم ملی در راستای مبارزه با این پدیده شو م دارد، از این رو لازم است با تصویب قوانین جامع و مانع این قوانین برای قاچاقچیان حالت بازدارندگی بیشتر و تسهیلات برای کسانی که می خواهند به صورت قانونی کالایی وارد کنند فراهم شود و تمرکز نیروی انتظامی در مبارزه با باندهای بزرگ و سازمان یافته تجلی یابد واشراف اطلاعاتی در مبارزه با قاچاق کالا و تمرکز بر مبادی رسمی از دیگر رویکردهای اصلی پلیس در مبارزه با قاچاق کالا باید باشد.

مختصر راهکارهای مقابله با پدیده قاچاق کالا وارز در سطح ملی و کلان

  1. تعیین و تثبیت نرخ واقعی ارز که موجبات کاهش میل به قاچاق را فراهم می سازد.
  2. برقراری نظام تعرفه ای مناسب ومنطقی .
  3. تعدیل هزینه های سربار تولید وکاهش عوارض غیر منطقی بر تولیدات داخلی به طوری که موجب کاهش هزینه های تمام شده محصولات داخلی را  فراهم آورد.
  4. ارتقاء استاندارد وکیفیت محصولات داخلی نسبت به محصولات خارجی به منظور افزایش استقبال مردم از کالاهای ساخت داخل وکاهش تقاضا برای محصولات خارجی که به طور قاچاق وارد شده اند.
  5. کاهش یارانه متعلق به برخی کالاها نظیر سوخت و تطبیق قیمت آن در داخل کشور با کشورهای همسایه.
  6. ممنوعیت خریدکالاهای خارجی که مشابه داخلی دارد برای مؤسسات دولتی ونظارت کامل برخرید کالاهای خارجی نهادهای دولتی و حاکمیتی وتدوین دستور العمل اجرایی لازم برای این کار.
  7. اطلاع رسانی عمومی و آموزش در خصوص عوارض قاچاق بر وضعیت زندگی اقتصادی عموم مردم در بلند مدت.
  8. ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار و تدوین قوانین جامع ومانع برای این امر که برای قوه اجرائیه تکالیف قانونی را ایجادنماید.
  9. بهبود وضعیت معیشتی و شرایط اقتصادی در استان های مرزی از نظر تولید و اشتغال.

10-بهره گیری از تجهیزات مدرن و هوشمند برای کنترل مرزها و مبادی ورودی کالا خصوصا ادارات گمرکی.

11-بهره گیری از راهکارهای اطلاعاتی وکسب همکاری های مردمی به جای شیوه های

پلیس در مبارزه با قاچاق کالا

12- اصلاح وضعیت معیشتی و حقوقی ارزیابان ومأموران گمرکی وتوجه به آنها در ساختار اداری و رعایت عدالت اقتصادی واداری در انتصاب پست ها ومسئو لیت ها از این بابت .

13- بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات جاری و ایجاد رویه واحد در سیستم قضائی وتعزیراتی از این رو.

14- ایجاد دادسراها و دادگاه های خاص در برخورد با این پدیده وگماردن قضات کاردان و آگاه و نیز مستشاران علمی و کار آزموده برای صدور احکام و دستورت قضایی در این خصوص.

15_ آموزش و تربیت نیرو های متخصص در امر مبارزه با قاچاق کالا وارز.

 

 

 

منبع : پایگاه خبری پلیس ایران 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار