کارشناسان صنعت هوانوردی می گویند اگر بوئینگ قرارداد خود با ایران را لغو کند، با تغییر در استراتژی صنعت هوانوردی می‌توانیم روش های دیگری برای تأمین ناوگان، جایگزین کنیم.
کد خبر: ۵۰۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷ 15 October 2017
به گزارش تابناک : این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اکنون در برنامه نگاه یک صراحتا اعلام کرد اگر قرارداد بوئینگ لغو شود یک اقدام غیرقانونی از سوی دولت آمریکا است لذا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

طی روزهای اخیر که اظهارات ضد ایرانی ترامپ و تلاش هایش برای لغو قراردادهای بین المللی ایران سبب افزایش تنفر بین المللی از رئیس جمهور جمهوری‌خواه این کشور شده، بوئینگ به عنوان یکی از مهم ترین شرکت های آمریکایی و نماد توسعه یافتگی این کشور، بزرگترین متضرر تصمیمات و مواضع نامعقول ترامپ است که حدود ۸ میلیارد دلار زیان می بیند.

شرکت هواپیما سازی بوئینگ  از یک سو به بازار بکر ایران در حوزه صنعت هوانوردی نیاز دارد و از سوی دیگر به دلیل نفوذ بالای دولت آمریکا در این شرکت، امکان تخطی از دستورالعمل ها و تصمیمات مقامات آمریکایی را ندارد.البته بوئینگ بنا به گفته تلویزیون سی ان بی سی، اعلام کرده قراردادش برای فروش ۵۰ هواپیمای ۷۳۷ (باریک پیکر) و ۳۰ هواپیمای ۷۷۷ (پهن پیکر) خود به ایران ایر از تصمیمات سیاسی دولت آمریکا در امان خواهد بود.

پس از اجرای برجام، مقامات وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوهایی با مقامات کشورهای فرانسه و آمریکا به عنوان دو کشور مقر اصلی ایرباس و بوئینگ توانستند قرارداد خرید ۱۸۰ فروند هواپیما از این دو کشور را به امضا برسانند که سهم ایرباس ۱۰۰ فروند و بوئینگ ۸۰ فروند بود؛ این دو غول هواپیماساز جهان که بزرگترین رقبای یکدیگر به حساب می آیند، بر اساس قراردادهای دو جانبه با ایران ایر، مقرر شد ظرف ۱۰ سال آینده اقدام به تولید و تحویل هواپیمای مسافری به ایرلاین حامل پرچم کشورمان کنند. ایرباس تا به حال سه فروند را تحویل داده و بوئینگ نیز قرار است از اوایل سال ۲۰۱۸ اقدام به تحویل هواپیماها خواهد کرد.

بر اساس اعلام شرکت بوئینگ در آخرین روزهای سال ۲۰۱۶، قرارداد این شرکت با ایران برای ۱۰۰ هزار آمریکایی شغل مستقیم ایجاد می کند؛ بنابراین لغو یکجانبه قرارداد این شرکت با ایران می تواند این تعداد فرصت های شغلی را از شهروندان آمریکایی سلب کند.






منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار