رحیم زارع با اشاره به ارتقاء 7 پله ای رتبه رقابت پذیری اقتصاد ایران در سال 2017 اظهار داشت: 12 شاخص تاثیر مستقیم بر رتبه رقابت پذیری اقتصاد کشور دارد که در سالهای خیر شاهد افزایش شاخص های بهداشت و آموزش ابتدایی در کشور بوده ایم.
کد خبر: ۵۰۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰ 03 October 2017
تابناک فارس به نقل از خانه ملت:رحیم زارع عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: شاخص بهداشت و آموزش ابتدایی از شاخص های اصلی و تاثیر گذار بر افزایش نوآوری است، بنابراین با افزایش بودجه در دو بخش بهداشت و آموزش می توانیم موضوع نوآوری را دنبال کنیم.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش در 6 سال گذشته دو برابر افزایش یافته است، گفت: بودجه آموزش در سالهای گذشته شاهد افزایش 130 درصدی بود و همین شرایط را نیز در حوزه بودجه بهداشتی شاهد بودیم.

ارتقاء شاخص علمی ایران در خاورمیانه

وی با اشاره به پیشرفت ایران در بخش های دیگر که بر رتبه رقابت پذیری اقتصادی ایران تاثیردارد اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه تکنولوژی (به خصوص تکنولوژی نانو) در ایران پیشرفت چشمگیری داشته و حرف برای گفتن دارد، این تکنولوژی به تولید علم وابسته است و با این حساب توانسته ایم به اهداف سند چشم انداز بیست ساله و رسیدن به جایگاه اول علمی در منطقه خاورمیانه دست پیدا کنیم.

این نماینده مجلس تاکید دارد که در حوزه علمی ایران به جایگاه سوم و چهارمی در خاورمیانه رسیده است و در کنار ژاپن، ترکیه و کره جنوبی قرار گرفته ایم.

بررسی شاخص های کاهش رتبه رقابت پذیری اقتصاد ایران

وی با بیان اینکه رتبه رقابت پذیری اقتصادی ایران در بین 138 کشور جهان 69 و در بین 20 کشور منطقه جایگاه 13 را داریم، گفت: این رتبه ها قابل قبول نیست و باید بر روی شاخص هایی که عامل کاهش رتبه رقابت پذیری اقتصاد ایران می شود کار کنیم و یکی از شاخص ها که تاثیر منفی بر این موضوع گذاشته است کارایی بازار نیرو کار است که در واقع رتبه 134 را به خود اختصاص داده ایم.

زارع در ادامه  بیان داشت: رتبه ایران در شاخص پیشرفته بودن بازار مالی و پیشرفته بودن بنگاه های تجاری به ترتیب 131 و 109 است و همچنین شاخص آمادگی تکنولوژی رتبه 97 را به خود اختصاص داده است، با این حال نباید چشم خود را بر عملکرد قابل دفاع در زیرساخت ها، ثبات ادر اقتصاد کلان، بهداشت و آموزش ابتدایی و آموزش عالی ببنیدیم.

نرخ بیکاری زنان بیش از دو برابر نرخ عادی بیکاری است

این نماینده مجلس به وضعیت اشتغال در کشور اشاره کرد و توضیح داد: یکی از مواردی که باید روی آن کار شود نیروی کار است که متاسفانه نرخ بیکاری در زنان در سال 2016، بالغ بر 23 درصد یعنی دو برابر نرخ عادی است و این رقم نیز در بین تحصیلکرده های نیز قابل توجه است، اما دولت می گوید نرخ بیکاری 10 درصد است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نرخ بیکاری در بین تحصیلکردها 25 درصد است، اظهار داشت: در این بین باید توجه داشت که اکثر کسانی که در اداره های دولتی مشغول به کارهستند تحصیلات زیر فوق دیپلم دارند  بنابراین اگر بازار نیروی کار ارتقا یابد و بر روی بنگاه های تجاری کار شود شاهد سیر صعودی رتبه رقابت پذیری اقتصاد ایران خواهیم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار