آستان قدس رضوی به اظهارات نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد واکنش نشان داد.
کد خبر: ۵۰۱۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸ 20 June 2015
به گزارش تابناک خراسان روضوی پس از یک هفته اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی به اظهارات نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری 23 خردادماه واکنش نشان داد:

 توضیحات آستان قدس رضوی
بر اظهارات نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد


در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی» نامگذاری شده است؛ انتظار می رود که علاوه بر تلاش عمومی در جهت تحقق این شعار اصولی؛ مجموعه های خدمتگذار به مردم نیز با رویکردی هم افزا و تعاملی، خدمت به مردم شریف کشورمان را سرلوحه خود قرار داده و از هرگونه اختلاف افکنی یا تشویش اذهان عمومی بپرهیزند.

با عنایت به این موضوع، نشر اکاذیب یا بیان هرگونه ادعای بی پایه و اساس؛ خاصه از سوی نخبگان جامعه، بی گمان ضربه ای اساسی بر فضای همدلی و همزبانی مورد نظر مقام عظمی ولایت خواهد بود. اطلاع کامل از مسائل کلانشهری همچون مشهد و به ویژه آشنایی با قوانین و مقررات مصوب؛ کمترین توقعی است که می توان از فردی با مشخصات جناب آقای سرویها (با سابقه ریاست بر شورای شهر سابق و نائب رئیسی شورای شهر فعلی) داشت.

همچنین از ایشان انتظار می رود که در مواجهه با رسانه ها و افکار عمومی، تنها و تنها بر اساس صداقت و حقیقت برخورد نمایند و با ارائه اطلاعات و آدرس های غلط به رسانه ها، نگاه مردم را از توجه و پیگیری مسائل و مشکلاتی که در زمینه اداره شهر با آنها مواجه هستند، به سمت اغراض و بهره برداری های سیاسی و شخصی معطوف نکنند.

1- ایشان در گفت و گوی اخیر خود با رسانه ها، به احداث هتلی به نام «آبشار» توسط آستان قدس رضوی(!؟) واکنش نشان داده اند؛ گرچه با استعلامی ساده می شد به خلاف واقع بودن چنین ادعایی پی برد. در تکذیب این ادعا اعلام میشود که مجموعه ای با این نام و مشخصات، در دستور کار هیچ یک از بخش های مختلف آستان قدس رضوی قرار نداشته و ندارد و اظهارات مذکور در این زمینه کاملا بی پایه و اساس و کذب محض می باشد.

2- از سوی دیگر اظهارات نائب رئیس محترم شورای شهر درباره تغییر کاربری اراضی میدان فردوسی و قطع درختان نیز جای بسی تامل دارد! چرا که زمین مذکور بر مبنای طرح ها و اسناد جامع و تفصیلی مصوب شهری؛ دارای کاربری تجاری و مسکونی بوده و آستان قدس هیچ درخواستی مبنی بر تغییر کاربری آنرا نداشته و ندارد. جالب اینجاست که در حال حاضر؛ بخش بزرگی از این زمین نیز در راستای رفع مشکل حمل و نقل در شهر مقدس مشهد، با مساعدت آستان قدس رضوی و با وجود میلیاردها تومان منافع موقوفه در آن، جهت ایستگاه قطار شهری و تجهیز کارگاه خط 3 قطار شهری در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفته است.

ایشان با چشم پوشی از ایفای نقشی چنین تاثیرگذار از سوی آستان قدس رضوی در تعامل با نهاد متولی و مسئول ناوگان حمل و نقل عمومی (شهرداری)؛ به ایراد ادعای قطع 2000 اصله درخت می پردازد که جای بسی تعجب دارد و قطعا آقای سرویها، مستندات مربوط به تعداد دقیق درخت های مدعایی را که اصولا با مساحت قابل رؤیت زمین مذکور دارای عدم تطابق های جدی است...! باید در اختیار داشته باشند ؟!

لذا بیان این ادعا نیز نشان از بی اطلاعی ایشان در امور بدیهی شهری و حوزه کاریشان می باشد و این سوال را به ذهن متبادر می کند که آیا بهتر نیست یک مدیر شهری به جای پرداختن بیش از حد به مسائل حاشیه ای و شبه سیاسی به کسب اطلاع درباره حوزه کاری خود بپردازد و در اظهار نظر، حداقل اصول اخلاقی و شرعی را مورد توجه قرار دهد.

3- جای بسی تاسف دارد که منتخب مردم مشهد در شورای اسلامی، بدون کمترین اطلاعی از قوانین مصوب کشوری در حوزه هایی همچون عوارض شهری و تکالیف نهادها و سازمانها در قبال آنها، ادعای بدهی هزار میلیارد تومانی آستان قدس رضوی به شهرداری مشهد را طرح می نمایند؛ حال آنکه اولا وجود چنین رقم بدهی محل تامل جدی است.

از سوی دیگر شاید برای عموم مردم شریف مشهد که با خدمات آستان قدس رضوی آشنایی دارند؛ دانستن بخش هایی از طرح ادعای موجود خالی از لطف نباشد: از مبلغ ادعا شده از سوی شهرداری مشهد در خصوص بدهی‌های آستان قدس رضوی؛ مبلغ 172 میلیارد تومان بابت عوارض «تجاری» محسوب نمودن مهمانسرای حضرت رضا(ع) و دارالشفای امام؟؟!! در نظر گرفته شده و باید پرسید که آیا دارالشفای حضرت رضا(ع) و مهمانسرای حضرت مراکزی سود آور و انتفاعی است ؟؟!! علاوه بر این 214 میلیارد تومان بابت عوارض مدارس رایگان آستان قدس رضوی در مناطق کم برخوردار شهر مشهد مثل منطقه خواجه ربیع، 141 میلیارد تومان بابت احداث ساختمان بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و همچنین 31 میلیارد تومان هم مربوط به احداث دانشگاه علوم اسلامی رضوی در جوار اماکن متبرکه بارگاه منور رضوی درج گردیده است. حال آنکه کلیه موارد مذکور برابر قانون، دارای معافیت می باشند.

4- در پایان مجددا خاطرنشان می سازد شایسته است که اعضای شورای شهر که باید مورد وثوق مردم نیز باشند؛ قبل از هرگونه موضع گیری، به جمع آوری و تحلیل اطلاعات دقیق پیرامون مسائل مختلف از منابع رسمی پرداخته و سپس با پرهیز از هرگونه سطحی نگری ، اقدام به اظهار نظر نمایند. در غیر اینصورت قابل پیش بینی است که نه تنها اعتماد عمومی به نهادهای خدمتگذار از بین خواهد رفت بلکه مخاطبان آگاه نیز به دنبال اهداف پیدا و پنهان طرح موضوعاتی از این دست در رسانه ها خواهند بود.

شکی نیست که انتظار افکار عمومی از آقای دکتر سرویها به عنوان عضو دو دوره شورای اسلامی شهر مشهد، رعایت انصاف در قبال موقوفات حضرت رضا(ع) و اظهار نظر بعد از کسب اطلاع دقیق از منابع قابل اتکا می باشد.

شاید پسندیده تر بود ایشان به جای اتهام زنی، در مقابل دهها معضل آزار دهنده شهر مثل تراکم فروشی های لجام گسیخته که سیمای شهر را دگرگون و زشت کرده یا پدیده شوم حاشیه نشینی که موجب رشد سرطانی و بی قواره دومین کلان شهر مذهبی جهان شده است و به دنبال خود مشکلات عدیده اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به مردم شهر و بودجه شهرداری و امکانات اقتصادی شهروندان تحمیل نموده است، موضع می گرفتند.

امید که همه ما بتوانیم با رعایت انصاف و حقیقت جویی، در مسیر تلاش برای ساختن جامعه ای دینی و مورد رضای حق تعالی و حضرت علی بن موسی الرضا(ع) گام برداریم.

***

به گزارش شهرآرا، محمدکمال سرویها 23 خردادماه در نشست خبری با موضوع «ساخت‌وسازها در ارتفاعات جنوبی مشهد» در پاسخ به سوالی درخصوص دلایل متوقف‌نشدن احداث هتل آبشار با وجود توقف احداث هتل ٧ ستاره آبادگران، گفته بود: متاسفانه همه ارگان‌ها از طریق تعاونی‌ها و با قانونی‌کردن تخلفات در کمیسیون ماده ٥، ساخت‌وسازهایی در ارتفاعات مشهد انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه شورای شهر با هیچ فرد یا نهادی تعارف ندارد، اضافه کرد: در دوره چهارم شورای شهر که آستان قدس رضوی درختان یک قطعه زمین را قطع کرده بود، با ورود جدی که به این موضوع داشتیم، علاوه بر دریافت عوارض، این آستان مکلف شد تا در منطقه یک شهرداری طبق قانون تعدادی درخت غرس کند.

سرویها در ارتباط با قطع ٢هزار درخت در میدان فردوسی مشهد از سوی آستان قدس رضوی گفت: با وجود اینکه آستان قدس وعده داد تا درختان قطع شده را مجدد غرس کند؛ اما این مهم محقق نشد، ما هم پیگیر بودیم تا درصورتی‌که آستان قدس بخواهد این اراضی را تبدیل به اراضی مسکونی کند، از طریق مراجع قانونی موضوع را پیگیری کنیم.

وی گفت: از آنجا که آستان قدس رضوی به‌دنبال درآمدزایی برای خود بود، عده‌ای در درون این نهاد در گذشته تلاش کردند تا باغات متعلق به آستان قدس تغییر کاربری پیدا کنند؛ حتی پیش‌نویس این طرح هم در کمیسیون ماده ٥ تایید شده بود و درصورت تصویب در شورای عالی شهرسازی نهایی می‌شد.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس و مجموعه مدیریت شهری در مقابل این اقدام ایستادند و مقاومت خوبی شکل گرفت، گفت: در حال حاضر هیچ باغی در کلان‌شهر مشهد نمی‌تواند تغییر کاربری پیدا کند.

سرویها با بیان اینکه آستان قدس رضوی بیش از یک‌هزارمیلیارد تومان به شهرداری مشهد بابت عوارض بدهی دارد، خاطرنشان کرد: مقرر شده تا عوارض سنوات گذشته اراضی آستان قدس رضوی که در محدوده شهری قرار گرفته است، از یک تاریخ مشخص به بعد محاسبه و در یک حساب مشترک واریز شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار