کشتی گیله مردی علاوه بر استان گیلان در غرب مازندران و بویژه شهرستان تنکابن نیز طرفداران زیادی دارد و برگزاری این رقابت ها می تواند توانمندی های ورزش روستایی ، توسعه محلی و مشارکت اجتماعی را به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۴۹۶۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶ 19 September 2017
به گزارش تابناک : سنت کشتی گرفتن و پهلوانی در همه حوزه‌های فرهنگی کشور پهناور ایران پیشینه‌ای کهن دارد و کشتی گیله مردی رسم ماندگاری است که در استان گیلان و غرب مازندران بین پهلوان های نامی برگزار می شود.
این ورزش در گذشته به طور سنتی در انتهای بهار یا تابستان زمانی که کشاورزان از زمین های خود بیرون می آمدند و حاصل دست رنج خود را برداشت می کردند ، آغاز می شد و طرفداران زیادی در سراسر کشور مخصوصا در شمال ایران داشته است.
فراگیری این ورزش در شمال کشور به گونه ای است که تمامی رده های سنی اعم از پیر ، جوان و حتی کودکان نیز رغبت زیادی به این رشته دارند و در این سال ها پهلوانان به نامی را در دامن سبز خود پرورانده است.
در سال های اخیر توجه ویژه ای به کشتی گیله مردی در غرب مازندران شده است و شاهد برگزاری رقابت های سنگین و نفسگیر در روستاهای این منطقه هستیم که با استقبال بسیار خوبی نیز از سوی طرفداران این رشته ورزشی مواجه شده است. 
آنچه مسلم است اینکه برگزاری چنین رقابت هایی آن هم در روستاها علاوه بر اینکه به شناسایی ظرفیت های این ورزش کمک می کند بلکه در ایجاد نشاط ، شادابی و حتی رونق اقتصادی روستا نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.
یک کارشناس تربیت بدنی به اهمیت برگزاری کشتی گیله مردی در روستاها اشاره کرد و گفت : کشتی گیله‌مردی نوعی مراسم محبوب و دارای آداب خاص است که دارای قوانین دقیق بوده و روح پهلوانی بر آن حکم فرماست.
پرهام پورهاشم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : توجه به ورزش های روستایی به دلیل داشتن ظرفیت های فراوان در ابعاد مشارکتی ، سرگرمی و اقتصادی می تواند یکی از ابزار نیل به توسعه در جوامع روستایی باشد به شرط آنکه مردم و نهادهای بومی جامعه روستایی از جریان تصمیم گیری ، برنامه ریزی و اجرای این ورزش ها حذف نشوند.
وی با بیان اینکه قدرت کشتی گیلان را باید در گیله مردی و قدرت کشتی مازندران را در لوچو مشاهده کرد ، اظهار داشت : حذف روستاییان از جریان تصمیم گیری برای کشتی گیله مردی را باید مهمترین دلیل عدم تحقق ظرفیت های مشارکتی این ورزش دانست چرا که با حذف روستاییان ، کارکردهای حاشیه ای این ورزش برای روستاییان منافعی به دنبال ندارد بلکه آنان را به مصرف کنندگان منفعلی مانند همنوعان شهری خود تبدیل می کند.
به گفته این کارشناس ، برگزاری کشتی گیله مردی علاوه بر کارکردهای مفیدی چون تقویت توریسم، افزایش سرمایه اجتماعی، ایجاد مشاغل روستایی، آشنایی با رسوم ملی و محلی ، سلامتی جسم و روان و کار گروهی و تعاونی ، می تواند محیط روستا را شادتر، رسیدن به شاخص های توسعه محلی را آسان تر و به تداوم ورزش کشتی گیله مردی نیز کمک شایانی بکند.
پورهاشم خاطرنشان کرد : متاسفانه امروزه با گسترش آموزش و پرورش، آموزش عالی، گسترش و بهبود راههای ارتباطی، افزایش نفوذ رسانه ها به خصوص تلویزیون ، افزایش ظرفیت های توریسم منطقه ای و کشوری شاهد تغییرات عمده ای در جامعه روستایی هستیم و باید تلاش کرد تا با برگزاری چنین رقابت هایی آداب ، رسوم و سنت های گذشته مردم منطقه به فراموشی سپرده نشود.
یکی از پهلوانان کشتی گیله مردی در تنکابن که سالهاست خاک زمین کشتی را به جان خریده و به این رشته ورزشی عشق می ورزد، تداوم برگزاری این رشته ورزشی را منوط به رفع مشکلات کشتی گیران دانست و گفت : نبود حامی مالی ، نداشتن زمین تمرین ، فقر خدمات پزشکی در حین مسابقه و نداشتن بیمه درمانی از مهمترین مشکلاتی است که آینده این رشته ورزشی را به خطر خواهد انداخت.
مقصود تلیکانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : باید برای کشتی گیله مردی اساس و پایه ای در نظر گرفته شود تا این ورزش جایگاه اصلی خود را پیدا کند و جوانان ضمن گرایش به این ورزش از بسیاری از معضلات اجتماعی در امان بمانند.
وی به استعداد های فراوان در این رشته ورزشی اشاره کرد و اظهار داشت : ایجاد زیرساخت ، حمایت های مالی، تبلیغات و از همه مهمتر حمایت های معنوی که کل کشتی در آن خلاصه می شود از اساسی ترین نیازهای کشتی گیران گیلان و مازندران است که می بایست مردم و مسئولان بیشتر بدان توجه نمایند.
به گفته تلیکانی ، خوشبختانه مردم غرب مازندران با تمام مشکلاتی که دارند از این رقابت ها استقبال می کنند و باید با افزایش سطح کمی و کیفی این رقابت ها ، شرایط موجود را حفظ نماییم.
وی خاطرنشان کرد : این رشته ورزشی تا به حال به دست کسانی که بدون هیچ چشم داشتی این رقابت ها را در نقاط مختلف برگزار می‌کنند پابرجا مانده و امیدواریم مسئولان ورزشی استان و کشور از این پس سهم بیشتری در حفظ این رقابت های سنتی داشته باشند.
رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان تنکابن نیز درباره برگزاری این رقابت ها به خبرنگار ایرنا گفت : کشتی گیله مردی در غرب مازندران به دلایل مختلفی به فراموشی سپرده شده تا اینکه به همت پیشکسوتان این رشته ورزشی بار دیگر احیا شد و در طول سال های اخیر رقابت هایی در سطوح مختلف در رامسر و تنکابن برگزار گردید. 
روح ا... امین شکوهی به برگزاری این رقابت ها در سال گذشته اشاره کرد و افزود : پارسال کشتی گیله مردی را به مدت 20 شب در شیرود ، 8 شب در تنکابن ، 15 شب در نشتارود و دو دوره دو روزه در روستای نعمت آباد برگزار کردیم که با استقبال خوبی هم مواجه شد.
وی اظهار داشت : از ابتدای سال 96 نیز تاکنون یک دوره در روستای نعمت آباد و یک دوره نیز در روستای علی آباد کشتی گیله مردی برگزار شد و طبق برنامه قرار است یک دوره نیز در آخر شهریور ماه در روستای قلعه گردن خرم آباد برگزار شود.
شکوهی با بیان اینکه 20 کشتی گیر نامدار گیلان و غرب مازندارن در این دوره از رقابت ها شرکت خواهند کرد ، بیان داشت : این کشتی گیران در دو وزن زیر 80 کیلو و بالای 80 کیلو به رقابت خواهند پرداخت که جوائز نفرات برتر هر دو وزن به طور سنتی یک راس گوسفند خواهد بود و نفرات بعدی جوائز نقدی دریافت خواهند نمود.
وی خاظرنشان کرد : در طول سال نیز کلاس های کشتی گیله مردی زیر نظر پیشکسوتان این رشته ورزشی برای علاقه مندان برگزار می شود.
رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان تنکابن رقابت های کشتی گیله مردی را برای برگزار کننده هزینه بر دانست و تصریح کرد : برگزاری یک روزه این رقابت ها که همراه با تدارکات ، جوائز ، تبلیغات و اجاره آمبولانس است حدود 6 الی 8 میلیون تومان هزینه دارد و همین مسئله سبب شده تا تعداد دفعات برگزاری این رقابت ها در طول سال از تعداد انگشتان دو دست فراتر نرود.
وی اضافه کرد : تمامی این رقابت ها با حضور آمبولانس و پزشک یار برگزار می شود و تمامی تماشاگران و ورزشکاران تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار می گیرند.
شکوهی برگزاری این رقابت ها در روستاها را گامی در جهت تقویت ورزش روستایی برشمرد و گفت : توجه ویژه به ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در راستای ارتقا فرهنگی عمومی و بالا بردن شاخص تندرستی و سلامت روستایی و عشایری است.
وی یادآور شد : برگزاری این رقابت ها علاوه بر معرفی قابلیت ها و ظرفیت های روستا ، می تواند در جذب گردشگر و مسافر و در نتیجه رونق کسب و کار آنها نقش بسزایی ایفا نماید.
شهرستان 162 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.





منبع : ایرنا 



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار