استاندار اصفهان:
تابناک: استاندار اصفهان بر ایجاد مرکز بین‌المللی زبان فارسی در اصفهان تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی مرکز مشترک اقبال‌شناسی با توجه به سابقه تاریخ ادبیات و هنر در این شهر ضروری است.
کد خبر: ۴۸۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰ 17 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از اداره‌کل روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در دیدار با رئیس موسسه فرهنگی اکو و برخی از اندیشمندان پاکستانی، هندی و افغانی که به منظور برگزاری همایش بزرگداشت علامه اقبال لاهوری به ایران سفر کرده بودند، اظهار داشت: اقبال لاهوری یک مصلح معاصر، فیلسوف، دانشمند و شاعر بزرگ قرن معاصر است.

وی با بیان اینکه اقبال لاهوری نخستین کسی بود که مبحث امت اسلامی را مطرح کرده، افزود: اقبال لاهوری از دیدگاه مردم جایگاه رفیعی داشته و چقدر زیبا اعتقاد داشت که باید جایگاهی که ژنو برای غرب دارد تهران برای شرق داشته باشد، که این موضوع بسیار مهم و عمیق است.

استاندار اصفهان به پیشنهادات ارائه شده در زمینه افزایش مراودات فرهنگی اصفهان و کشور پاکستان، احیای میراث مشترک اصفهان و کشورهای هند، پاکستان، ایجاد مرکز بین‌المللی آموزش فارسی در اصفهان و ارائه بورسیه به دانشجویان رشته‌های تاریخ، ادبیات و فلسفه کشورهای مختلف اشاره و بیان کرد: مدیریت استان را برای عملی کردن این پیشنهادات آمادگی دارد.

وی با تأکید بر لزوم راه‌اندازی مرکز مشترک اقبال‌شناسی تصریح کرد: این مرکز می‌تواند در راستای به نتیجه رسیدن این پیشنهادات مؤثر باشد، چرا‌که در شأن این شاعر بزرگ است که با سرودن 7 هزار بیت به زبان فارسی چنین مرکزی در اصفهان برای وی ایجاد شود.

از منظر مردم هند و پاکستان اصفهان هنوز دارالحکومه ایران است

رئیس موسسه فرهنگی اکو در این دیدار با اشاره به تاریخ و تمدن استان اصفهان اظهار داشت: اصفهان هنوز هم تمدن والا و فرهنگ خود را حفظ کرده، و اصفهان و کشورهای پاکستان و هندوستان سابقه طولانی در مراودات فرهنگی داشته و از منظر مردم هند و پاکستان اصفهان هنوز هم دارالحکومه و پایتخت ایران است.

افتخار عامر حسین، با بیان اینکه آثار تاریخی اصفهان، بسیار زیبا و مافوق دست بشر بوده، افزود: در کنار این آثار و سابقه فرهنگی شاعران بزرگی در اصفهان حضور داشتند که به سبک اصفهانی شعر سروده‌اند.

وی بیان کرد: زبان پارسی یک سرمایه مشترک بین 2 کشور بوده که برای حفظ این سرمایه ارزشمند باید اقداماتی انجام شود.

رئیس موسسه فرهنگی اکو با بیان اینکه استعمار در تلاش بوده که اتحاد بین کشورهای فارسی زبان را از بین ببرد، تصریح کرد: نیاز است که مشترکات موجود حفظ و تقویت شود، چراکه تمدن بزرگ این منطقه زنده بوده و ادامه دارد و باید به این سرمایه‌ها افتخار کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار