رشد اعتیاد زنان به 10 درصد رسید
روز گذشته رييس کميته برگزاري مراسم سالروز جهاني مبارزه با موادمخدر در خصوص زنانه شدن اعتياد اعلام کرد که متاسفانه رشد اعتياد در زنان که قبلا 5 درصد بود در حال افزايش و نزديک به 10 درصد است كه خطراتي را براي جامعه به دنبال دارد.
کد خبر: ۴۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱ 17 June 2015
به گزارش تابناک یزد، براي پيشگيري از اين موضوع کميته زنان براي اولين بار در ستاد مبارزه با موادمخدر تشکيل شده است كه موضوعات مربوطه را بررسي مي‌كند. اين در حالي است که چندي قبل معاون ستاد مبارزه با موادمخدر از افزايش 15 درصدي مرگ زنان معتاد در کشور خبر داده و گفته بود  که زنان 9.3 درصد از جمعيت معتادان در کشور را تشکيل داده‌اند.
همچنين شهيندخت مولاوردي معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده نيز با بيان اينکه مرگ زنان معتاد در سال 92 نسبت به سال 91 به ميزان 16 درصد افزايش داشته است، اظهار مي کند که استعمال مواد مخدر65 درصد موجب همسرآزاري، 55 درصد موجب طلاق، 30 درصد موجب کودک آزاري، 25 درصد موجب قتل و 25 درصد موجب نزاع و خشونت مي‌شود.مولاوردي ضمن اشاره به پديده اي نوظهور بنام زنانه شدن فقر ادامه داد: اين پديده به ويژه در ميان زنان سرپرست خانوار ديده مي‌شود و خدا نکند که با زنانه شدن اعتياد نيز مواجه شويم.
وضعيت نگران کننده
از طرفي رحماني فضلي؛ وزير کشور و دبيركل ستاد با اشاره به اعتياد زنان نيز اعلام کرد که در طول چهارسال گذشته اعتياد زنان افزايش يافته است و اين موضوع با توجه به نقش زنان در اجتماع، خانواده، تربيت فرزندان نگران‌کننده است.
طبق آمار قوه قضاييه، 65 درصد از زندانيان کشور مستقيم و غير مستقيم به دليل ارتکاب جرايم مرتبط با مواد مخدر در زندان‌ها محبوسند، همچنين علت 55 درصد طلاق‌ها، 65 درصد همسرآزاري‌ها، 30 درصد کودک‌آزاري‌ها و 25 درصد قتل‌ها، اعتياد است.

نگراني از افزايش ميزان گرايش زنان و دختران به مواد محرکه روانگردان
اما نگراني ها به اعتياد ختم نشده و به گفته معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده، افزايش ميزان گرايش زنان و دختران به مواد محرکه روانگردان بسيار نگران‌کننده است. در چنين شرايطي پنهان کاري و نگاه نامناسب جامعه به اين دختران و زنان شرايط اين گروه از زنان را بغرنج مي کند.
مولاوردي با اشاره به ضرورت آموزش دختران از طريق تعامل با آموزش و پرورش مي گويد: اميدواريم بتوانيم از طريق وزارت آموزش و پرورش در زمينه آموزش دختران، گامهاي مناسبي برداريم و بيشتر بر پيشگيري از استعمال مواد مخدر متمرکز شويم، چرا که در دنيا آموزش، کليد توانمندسازي است.
به گزارش آريا،در گذشته اعتياد در جامعه به عنوان يک جرم معرفي مي شد و معتاد هم يک مجرم بود که با آن برخورد قانوني مي شد و در جامعه نيز به نوعي با فرد معتاد برخورد مي کردند که از اجتماع  طرد مي شد و بازگشت به جامعه برايش بسيار سخت  و گاهي غير ممکن مي نمود.
حال با توجه به اينکه چندي است معتاد را به عنوان يک بيمار معرفي مي کنند و کم و بيش جامعه نيز آن را پذيرفته است، اما هنوز نوع نگاه خانواده ها و جامعه به فرد معتاد عوض نشده و اين در بازگشت فرد معتاد به جامعه نقش مهمي را ايفا مي کند. در حالي که تلاش مي شود با مراجعه افراد معتاد به مراکز بازپروري و مشاوره به معتادان کمک شود، اما بسياري از معتادان مرد نيز از مراجعه به اين مراکز خودداري مي کنند تا چه رسد به زنان که اين را ننگ و عار مي دانند و يا حداقل نوع نگاه جامعه و خانواده ها اينگونه است.

براساس آمار اخير سازمان پزشکي قانوني در رابطه با مرگ و مير ناشي از سوء مصرف مواد مخدر بود شاهد کاهش 3.3 درصدي مرگ ناشي از سوء مصرف مواد مخدر هستيم اما در عين حال شاهد افزايش 16درصدي مرگ زنان معتاد هستيم و اين زنگ خطري بزرگ براي جامعه به ويژه خانواده محسوب مي شود و اين در حالي است که چندي قبل نيز اعلام شد سيگار بيشترين مصرف کننده را در کشور دارد و ميزان رشد مصرف مواد صنعتي در ميان دانشجوبان دختر بيشتر است با اين آمار بايد تهديد جدي کانون خانواده را بيش از پيش مهم تلقي کرد و براي رفع آن به مبارزه برخاست.

از 11ميليون زن جوان کشور غافل نشويم
نظر به اهميت توجه به زنان و دختران جامعه ، شهيندخت مولا‌وردي معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده  نيز مدتي قبل در اولين نشست راهبردي امور جوانان با اشاره به نقش مؤثر جوانان در خلق حماسه سياسي 24 خرداد گفت:‌ زنان نيمي از جمعيت جوان کشور را تشکيل مي‌دهند و نبايد در سياست‌گذار‌ي‌هاي حوزه جوان از حوزه زنان غفلت کرد.
معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده  در ادامه تصريح کرد:هم‌اکنون 22 ميليون جوان در کشور حضور دارند که نيمي از آنها را زنان تشکيل مي‌دهند.
وي گفت:جايگاهي که جوانان در خانواده مي‌توانند داشته باشند مورد اهميت است و اين موضوع نشان مي‌دهد که معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري حتماً بايد همکاري بيشتري با معاونت ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان داشته باشد و ما کمک مي‌کنيم که اين تعامل به صورت جدي‌تر انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار