سرپرست فرمانداری گیلانغرب با اشاره به اجرا و در دست اقدام بودن طرح های عمرانی مختلف گفت: بازارچه سومار اکنون در مسیر توسعه قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۸۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ 03 September 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایرنا،فرهاد همتی، از برنامه های جدید در راستای توسعه بازارچه سومار خبر داد و اظهار داشت: در چند روز گذشته کارشناسان دفتر معاون اول رییس جمهوری با حضور در محل بازارچه سومار، آخرین وضعیت فعالیت این بازارچه را به منظور نهایی کردن بحث رسمی شدن مرز سومار از طریق هیات دولت را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده اند.

وی افزود: حضور این هیات، متعاقب ارائه طرح توجیهی و پیشنهادهای لازم در جلسه شورای اداری استان با حضور معاون اول رییس جمهوری بود تا پس از ارزیابی، امکان سنجی، بررسی ظرفیت ها و استعدادهای موجود، این موضوع تسریع یابد.

وی ادامه داد: با توجه به تشریح وضعیت شهرستان، تبیین مزیت های نسبی بازارچه سومار و بیان مطالبه های به حق مردم منطقه، این موضوع با نظر مثبت هیات اعزامی از دفتر معاون اول رییس جمهوری همراه شد.

وی با اشاره به این که پس از گذشت 2 سال از عمر فعالیت بازارچه سومار تاکنون، یک میلیون و 70 هزار تن انواع کالا در 56 قلم به ارزش 542 میلیون دلار توسط 52 هزار و 207 دستگاه کامیون از طریق بازارچه سومار به عراق صادر شده است.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: به منظور ایجاد امکانات رفاهی لازم در بازارچه سومار، عملیات اجرایی احداث مهمانسرا و خوابگاه در این بازارچه آغاز شد و از 40 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است ضمن اینکه تعداد 20 باب دفاتر تجار هم تکمیل شده و آماده واگذاری است.

همتی اضافه کرد که شعبه بانکی موجود در بازارچه سومار نیز از باجه به شعبه ارتقا یافت و هم اکنون عملیات بانکی تا سقف 150 میلیون ریال در محل بازارچه صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: طرح توسعه بازارچه برای ایجاد بارانداز، ساماندهی رودخانه مجاور با ایجاد دیوار حائل، محوطه سازی و ایجاد درمانگاه در دستور کار قرار گرفته است و امسال نهایی می شود.

این مقام مسئول با بیان این که تمامی تمهیدات لازم برای انتقال محموله های صادراتی دیگر مرزها به بازارچه سومار در ایام اربعین اتخاذ شده است و آمادگی تجمیع صادرات از طریق این مرز را داریم، گفت: هم اکنون روزانه بیش از 200 کامیون کالا از طریق بازارچه سومار به عراق صادر می شود.

مرز سومار نزدیک ترین مرز کشورمان به بغداد محسوب می شود که کمترین فاصله را با کربلای معلا و استان های جنوبی عراق دارد.

بخش سومار در فاصله 90 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده و با عراق 86 کیلومتر مرز مشترک دارد.

این بخش دارای 2 شهر سومار و نفت شهر و 13 روستاست. 

بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب 67 کیلومتر است. 

در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است. 

بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالاها از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار نفر جمعیت دارای 186 کیلومتر مرز با عراق است. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار