مدیر جهادکشاورزی سبزوار گفت: همزمان با هفته جهادکشاورزی 35 پروژه بخش کشاورزی در این شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۴۷۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰ 14 June 2015
منصور برغمدی در نشست خبری اظهار کرد: 35 پروژه بخش کشاورزی همزمان با هفته جهادکشاورزی در سبزوار به بهره‌برداری می‌رسد که برای اجرای این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیر جهادکشاورزی سبزوار خاطرنشان کرد: 22 میلیارد ریال از اعتبارات این پروژه‌ها از محل اعتبارات ملی، 7 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی، 78 میلیارد ریال تسهیلات و 93 میلیارد ریال آن از محل خودیاری متقاضی تامین شده است.

وی تصریح کرد: این پروژه‌ها شامل طرح لوله‌گذاری و کانال کشی به میزان 13 هزار و 750 متر، پنج طرح آبیاری تحت فشار در سطح 790 هکتار، مرمت و لایروبی دو رشته قنات، احداث یک مورد استخر ذخیره آب کشاورزی به ظرفیت هزار و 300 متر مکعب، توسعه سه واحد مرغداری گوشتی، احداث چهار واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت کل 60 هزار قطعه جوجه‌ریزی در هر دوره، احداث سه واحد گاوداری به ظرفیت کل 75 رأس دام، توسعه یک باب استخر پرورش ماهی، احداث هشت واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی و احداث یک واحد گلخانه است.

مدیر جهادکشاورزی سبزوار با بیان اینکه با بهره‌برداری از این پروژه 3 هزار و 271 نفر اشتغال در شهرستان ایجاد می‌شود، اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در بخش کشاورزی توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در این حوزه است که متاسفانه در سال‌های گذشته توجهاتی که به این بخش شده براساس نیاز شهرستان و منطقه نبوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه صنایع بخش کشاورزی باید به سمت ساماندهی و اجرای طرح‌هایی برویم که براساس نیاز شهرستان شکل گرفته باشد، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر پروانه‌های زیادی برای ایجاد این صنایع در شهرستان صادر شده که اکثر پروانه‌ها براساس نیاز شهرستان نبوده است.

برغمدی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما ساماندهی و آمایش طرح‌های صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در شهرستان بر اساس نیاز و ظرفیت‌های موجود است، گفت: در حال حاضر طرحی در سطح کشور با عنوان احداث شهرک‌های صنعتی بخش کشاورزی مطرح شده که ما نیز در سبزوار به دنبال ایجاد این شهرک هستیم تا بتوانیم محصولات را ضمن فرآوری در شهرستان با برندی مناسب به بازار عرضه و تقاضا صادر کنیم.

مدیر جهادکشاورزی سبزوار با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما اجرای طرح تبدیل سبزوار به منطقه تجاری بخش کشاورزی است، ادامه داد: برای این کار نیاز به آمایش و بررسی الگوی کشت، مدیریت منابع آبی و خاکی داریم تا بتوانیم ضمن افزایش تولیدات بخش کشاورزی آنها را از طریق این شهرک‌های تجاری به فروش برسانیم.

برغمدی با اشاره به کاشت محصول پسته در شهرستان سبزوار نیز گفت: در حال حاضر در شهرستان 3 هزار و 868 هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت پسته قرار دارد که امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده این میزان به 5 هزار و 500 هکتار برسد.

وی با بیان اینکه پسته از جمله محصولات استراتژیک در شهرستان نیست، افزود: اولویت نخست جهادکشاورزی ترویج محصولات استراتژیک در شهرستان است که در کنار آن به محصولاتی مانند پسته و زعفران به دلیل اقتصادی و ارز آور بودن برای منطقه و کشور نیز توجه می‌شود.

برغمدی با اشاره به طرح‌های احیا و مرمت قنوات خاطرنشان کرد: سبزوار دارای هزار رشته قنات و 630 حلقه چاه است که در سال گذشته با تامین اعتباراتی که از محل ملی، استانی و کمک‌های خیران صورت گرفت توانستیم بخشی از این قنوات را مرمت کنیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 61 کیلومتر سیستم آبیاری تحت فشار در شهرستان اجرا شده است ادامه داد: برای اجرای این طرح اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال هزینه شد.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با اشاره به احداث چند استخر ذخیره آب با میزان ذخیره‌سازی 3 هزار متر مکعب آب و احیای 17 رشته قنات در سال گذشته یادآور شد: در این مدت یک هزار و 800 هکتار از اراضی بخش کشاورزی سبزوار تسطیح لیزری شده و اعتباری بالغ بر 5 میلیارد و 510 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به کشاورزان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از 50 هزار مترمکعب کانال بتنی در شهرستان اجرا شده است، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر چاه‌های آب به دلیل کاهش میزان سطح چاه‌ها شور شده و در این زمینه باید به سمت اجرای طرح‌های انتقال آب از سیستم تحت فشار و به سمت سیستم کم فشار برویم و آب را از محل چاه به سمت مزارع کشاورزی انتقال دهیم که در همین راستا اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال اختصاص یافته با اختصاص این اعتبار بیش از 81 کیلومتر شبکه انتقال آب در شهرستان اجرا شده است.

برغمدی با اشاره اینکه در این هفته 97 پروژه در حوزه آب و خاک به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: از این تعداد 60 پروژه مربوط به بخش تسطیح اراضی و آبرسانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار