تابناک: به گفته مسئولان قضایی، در اصفهان نخستین جرم فحاشی و پرخاشگری است و این یعنی توان تحمل جامعه در برابر فشارهای درونی و بیرونی کاهش یافته است به طوریکه اکنون در کشور ما، در میان جمعیت 80 میلیونی ایران حدود 12 و نیم میلیون نفر نشانه‌هائی از اختلالات روانی دارند.
کد خبر: ۴۶۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷ 18 July 2017
تابناک اصفهان: افزایش مشکلات ناشی از وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر جامعه را می تواند با پیامدهای ناگوار اجتماعی و سلامت شهروندان مواجه کند که در این راستا افزایش بیماری های روانی طی سال های اخیر یکی از معضلات ناخوشایند ناشی از فشارهای اقتصادی و اجتماعی در ایران به ویژه شهرهای بزرگ بوده است.
 
افزایش فاصله طبقاتی در شهرهای بزرگ بیش از سایر نقاط کشور، عقده های درونی را به یک بیماری روانی تبدیل کرده است و عدم آموزش کافی در این زمینه از سنین ابتدایی برای پرورش و افزایش ظرفیت وجودی افراد، سبب شده تا روز به روز به تعداد بیماران مراکز درمانی روانپزشکی افزوده شود.
 
اگر وضعیت ایران را از نگاه خارجی نیز مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که موسسه گالوب سال گذشته کشور ما را در رتبه نخست پرخاشگری در دنیا قرار داد و این در حالی است که افزایش پرونده های مربوط به نزاع در شهرهایی همچون تهران و اصفهان نیز می تواند موید چنین مطلبی باشد.
 
 به گفته مسئولان قضایی در استان اصفهان نخستین جرم فحاشی و پرخاشگری است و این یعنی توان تحمل جامعه در برابر فشارهای درونی و بیرونی کاهش یافته است و نتیجه آن در عرصه سلامت روان خود را نشان داده است به طوریکه اکنون در کشور ما، طبق مطالعات رسمی سیمای سلامت ایرانیان؛ در میان جمعیت 80 میلیونی ایران حدود 12 و نیم میلیون نفر نشانه‌های از اختلالات روانی را دارند که از این میان حداقل 2.2 دهم میلیون در سال  95 به مراکز روانشناسی مراجعه و درمان شدند، متأسفانه در بین جمعیت 15 تا 64 سال این میزان به 23.6 درصد رسیده که در آقایان نسبت به خانم‌ها این میزان کمتر است.
 
شایع‌ترین اختلال روانی در کشور ما، اختلالات اضطرابی و خلقی نامیده شده که زنان نسبت به مردان، بیکاران نسبت به شاغلین، مطلقه‌ها نسبت به متاهلین و مجردها، شهرنشینان نسبت به روستانشینان، بی سوادان نسبت به دانشگاه رفته‌ها و افراد سطوح پایین از لحاظ اجتماعی و اقتصادی نسبت به افراد غنی از مشکلات روانی و اختلالات بیشتری برخوردارند.

بنابر اظهارات محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزیر بهداشت و درمان نیز در سال 78 شیوع اختلالات روانی حدود 21 درصد، در سال 80 حدود 17.1 درصد، در سال 90 حدود 23.6 درصد، در سال 93 حدود 23.4 درصد و در سال 96 در دست مطالعه است، همچنین در بین جمعیت 15 تا 64 سال هم که به حدود 23.6 رسیده، 20.8 درصد در بین آقایان و 26.5 درصد در بین خانم‌ها اختلالات ناشی از مسائل روانپزشکی مشاهده شده است.

ساعی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز عدم فرهنگ‌سازی جهت مراجعه افراد به مراکز مشاوره‌ای را در افزایش این اختلالات و طبعا تاثیرگذاری آن بر آسیب‌های اجتماعی موثر می‌داند زیرا سیر صعودی شیوع اختلالات روانی در ایران وضعیت نامناسبی در کشور را نشان می‌دهد که جای نگرانی بسیار است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه فرهنگ مراجعه به مشاوره، روانشناس و روانپزشک در جامعه ما بسیار کم رنگ است می‌گوید: متاسفانه بیماری‌های روحی و اختلالات روانی جدی گرفته نشده در حالی که اثرگذاری این اختلالات در بروز مشکلات بسیار بالاست، داشتن سلامت روانی موجب مقابله افراد با برخی از آسیب‌های اجتماعی  می‌‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار