سالهاست که وعده ارزانی اینترنت به مردم داده می شود اما کیفیت پایین و قیمت بالا همواره جزو لاینفک اینترنت ایران بوده است. جالب اینکه بعد از کشمکشهای بسیار در این حوزه، حالا آخرین وعده وزیر ارتباطات تشکیل کمیته ای برای بررسی نحوه مطلوب حجم فروشی، اینترنت است.!
کد خبر: ۴۶۰۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸ 15 July 2017
به گزارش تابناک : سالهاست که اینترنت به ایران آمده اما تفاوت فاحش نحوه استفاده از حجم و سرعت استاندارد این ابر کالا در کشورمان نسبت به جهان بسیار که سرانجام بعد از سالها صبوری مردم و معضلات استفاده از اینترنت که شاید مایحتاج اولیه در بسیاری از مشاغل است دولت میخواهد.

طبق آمار، قیمت یک سرویس اینترنت در ایران با سرعت 256 کیلو بیت بر ثانیه تقریباً 2 برابر امارات، ۳ برابر مصر و ۱۲ برابر ترکیه است. در قیمت‌های خرده‌فروشی نیز هزینه پهنای باند در ایران بیش از ۵۰ برابر قیمت جهانی اعلام شده است. 

بالا بودن قیمت اینترنت در ایران همیشه موضوع بحث بین کارشناسان و فعالان صنف اینترنتی کشور بوده و داستان جدیدی نیست. تاکنون نیز برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های زیادی در خصوص کاهش قیمت این سرویس از سوی مدیران وزارت ارتباطات چه در دولت گذشته و چه در دولت فعلی در نظر گرفته شده است؛ برنامه‌هایی که تا کنون برای کاربران نهایی چه در بخش سرعت و چه در بخش قیمت قابل لمس نبوده است.

 اما آمارهای اشاره شده در گزارش سایت خبری دانا به باور فعالان اینترنتی عجیب و غیرواقعی است. برخی از این فعالان با اعلام اینکه در حال حاضر معضل کاربران کیفیت اینترنت است و نه قیمت، تأکید می‌کنند اعداد و رقم‌های بالای سرویس اینترنت در گزارش این پایگاه خبری سرویس‌های اختصاصی اینترنت پرسرعت را نشانه گرفته و نه سرویس‌ اینترنت پرسرعتی که با اشتراک‌گذاری در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌گیرد.

جالب زمانی است که وزیرارتباطات از این وضعیت انتقاد می کند." مردم کشورمان برای دریافت این خدمات پول خوبی پرداخت می‌کنند اما کیفیت مطلوبی در اختیار ندارند"، این گفته وزیر ارتباطات در انتقاد از اینترنت کشور است که نشان می‌دهد ظاهرا وضعیت فعلی اینترنت هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ کیفیت نتوانسته انتظارات کاربران را برآورده کند و اینکه مقامات ICT کشور را برای اتخاذ تدبیری مبنی بر لزوم کاهش تعرفه‌ها برای دسترسی بیشتر مردم به انتقاد وادارد.

کیفیت نامطلوب سرعت پایین اتصال به اینترنت پر سرعت در ایران از موانع پیشرفت علوم وابسته به اینترنت هست ، فعالیت های اینترنتی در ایران با سرعت پایین و هزینه بالا باعث شده در برخی بخش ها با کمبود مواجه شویم. بطور مثال هزینه ی بالای اینترنت باعث شده برخی از قشر های مردم از استفاده از آن محروم باشند ، یا اگر کمی دقت کنیم پژهشگران و دانشجویان برای انجام فعالیت های پژوهشی خود نباید ساعت ها منتظر لود صفحات اینترنتی یا دانلود فایل های آموزشی باشند .

هزینه ی بالا و سرعت پایین اتصال به اینترنت در ایران یکی از عوامل عقب ماندگی در علم آی تی در ایران هم هست ، اگر توجه کنید اغلب فعالیت های وبمستران در تولید برنامه های آنلاین و ساخت وبسایت ها بصورت ترجمه سیستم های خارجی است ، در حالیکه اگر این مشکل در ایران نبود کاربران ایرانی هم می توانستند از دوره های آموزشی رایگان آنلاین اینترنتی برای پر کردن کمبود خلا علمی خود استفاده کنند ، چرا که با سرعت اینترنت ایرانی استفاده از دوره های آموزشی آنلاین غیر ممکن به نظر می آید.

سال 92 اولین وعده وزیر ارتباطات برای ارزان شدن اینترنت بود. آذر ماه 92 بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه این وزارتخانه برای کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت فروش پهنای باند به شرکت های خصوصی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: البته کاهش نرخ فروش پهنای باند به شرط ارزان فروشی شرکت ها خواهد بود. 

افزایش پهنای باند نیز ازمواردی  بود که واعظی از آن انتقاد کرده و گفته بود: برنامه ریزی های گسترده ای برای افزایش پهنای باند تاکنون صورت گرفته و امیدواریم بزودی افزایش باند عملی شود. پهنای باند بین المللی 71.7 مگابیت برثانیه است که طی صد روز اول فعالیت دولت یازدهم به این رقم 40 مگابیت در ثانیه اضافه شد و قرار است در صد روز دوم 150 مگابیت بر ثانیه دیگر به آن اضافه شود البته امیدواریم روند افزایش پهنای باند در آینده نیز ادامه یابد.


وعده ارزانی انیترنت به وقوع پیوست
مرداد ماه گذشته بود که دولت اعلام کرد تعرفه‌ اینترنت ثابت از اول مرداد کاهش می یابد. طبق ابلاغ وزارت ارتباطات، تعرفه اینترنت ثابت و موبایل تغییر کرد و تعرفه اینترنت ثابت حداقل ۱۶ درصد و قیمت مصرف آزاد اینترنت موبایل به میزان یک دهم ریال کاهش یافت. کاهش قیمت دسترسی ثابت شامل ADSL و اینترنت WiFi برون ساختمانی بین 16 تا 30 درصد نسبت به تعرفه‌های قبل خواهد بود.

محمدجواد جهرمی - مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت - در این باره گفته بود : با راه‌اندازی مرکز تبادل داده شبکه ملی اطلاعات، یکی از موضوعات اصلی که موجب تمایز این شبکه با شبکه بین‌المللی اینترنت می‌شود، بحث تعرفه دسترسی خواهد بود. این تفاوت قیمت نیز جهت ملموس‌تر شدن فعالیت‌های شبکه ملی اطلاعات است. همچنین شرکت‌های مختلفی که نسبت به عقد تفاهم‌نامه اقدام کرده‌اند تعرفه خود را برای محتوای داخلی تا حدود ۵۰ درصد کاهش داده‌اند.

در هر حال کاهش تعرفه اینترنت به عنوان یکی از مزایای شبکه ملی اطلاعات ذکر شده بود. طبق اعلام سازمان‌های مربوطه، در فاز اول نسبت قیمت ترافیک داخلی کشور در قیاس با ترافیک بین‌الملل ۴۵ درصد اعلام شده که این رقم در فاز دوم به ۵۰ درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود در فاز سوم به ۵۵ درصد برسد. البته در این حوزه اپراتورهای مختلف ارائه‌کننده اینترنت هستند که باید در اسرع وقت نسبت به تفکیک مصرف داخلی و خارجی کاربران اقدام کرده و برای مصارف داخلی تخفیف اعمال کنند.

تغییر روش حجمی اینترنت
این در حالی است که روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی نحوه فروش اینترنت در بخش ثابت خبر داده و گفته است: روش فروش حجمی اینترنت این بخش پس از بررسی های این کمیته تغییر می‌کند.

محمود واعظی با بیان اینکه همه شرکت‌هایی که در بخش ثابت ارائه اینترنت می‌کردند، اقدام به حجم فروشی کرده که خیلی مورد رضایت مردم نبود، اظهار کرد: براین اساس کمیته‌ای تشکیل شده تا روی این موضوع مطالعه انجام داده و روش مناسب‌تری اتخاذ کند.

عضو شورای‌عالی فضای مجازی تصریح کرد: کمیته روی این بررسی می‌کند تا روش ارائه اینترنت به نحوی شود که کاربران بتوانند اینترنت داخلی را با سرعت مناسب و حجم مورد نیاز خریداری و در بازه زمانی مشخص استفاده کنند. این کمیته در حال بررسی است و به‌زودی نتیجه نهایی مشخص خواهد شد.

تغییر ساختار واگذاری اینترنت
بر اساس این گزارش معاون شرکت مخابرات ایران نیز وعده داده تا اینترنت به صورت حجمی فروخته شود.

 داوود زارعیان دربا بیان اینکه مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال حاضر ناظر بر این است که اینترنت به صورت حجمی فروخته شود، افزود: البته این مصوبه در حالی است که ما تعداد زیادی مشترک نامحدود داریم. طبیعتا اگر سازمان تنظیم مقررات رادیویی مصوبه‌ای را در راستای ارائه اینترنت نامحدود تصویب کند، در تعرفه‌ها و تعامل شرکت‌های PAP و FCP با شرکت ارتباطات زیرساخت تغییر ایجاد می‌شود.

 وی در ادامه با اشاره به مشترکانی که همچنان قرارداد با اینترنت نامحدود دارند، گفته: در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار نفر در استان تهران اینترنت نامحدود دریافت می‌کنند. مشترکان با شرکت مخابرات قرارداد با سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بستند که با این قرارداد سرعتشان پایین است، بنابراین امیدواریم مصوبه سازمان تنظیم مقررات رادیویی تصویب شده و مشترکان قراردادهایی با سرعت بالا با ما ببندند تا کیفیت اینترنت برایشان افزایش یابد.

 به گفته زارعیان با تغییر مصوبه سازمان، شرکت‌های PAP به شکل دیگری از زیرساخت و تامین‌کنندگان اینترنت را خریداری می‌کنند و همچنین به شیوه جدید واگذار خواهند کرد، بنابراین به نظر می‌رسد مصوبه جدید می‌تواند یک هماهنگی بین آنچه که PAP ها و FCPها خریداری می‌کنند، با آنچه واگذار می‌کنند، ایجاد کند. مخابرات نیز در حالی که معتقد است در مصوبه جدید هم منافع شرکت‌های FCP   و هم منافع مشترک در نظر گرفته می‌شود، قطعا آن را اجرا خواهد کرد.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار