تیم ملی تکواندوی مردان ایران از سه مدال طلا و یک برنز و قهرمانی در مسابقات جهانی 2015 سقوط چشمگیری داشت و تنها با دو نقره و یک برنز در رده سوم جهان قرار گرفت تا افول تکواندو همچنان ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۴۵۱۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸ 01 July 2017
به گزارش تابناک : بیست و سومین دوره مسابقات قهرمانی جهان 2017 با حضور 973 تکواندوکار از 183 کشور از سوم تیر ماه در سالن تیوان آرنا شهر موجو در کره جنوبی آغاز و عصر دیروز (جمعه) به پایان رسید.

تیم‌ ‌ملی تکواندو ایران در دو گروه دختران و پسران به سه مدال نقره و یک مدال برنز قناعت کرد و با کسب عنوان سومی جهان به کار خود پایان داد. این‌ در حالی است که در سال 2016 تیم‌ ‌ملی ایران موفق به کسب سه طلا و یک برنز شد و به عنوان قهرمانی جهان در روسیه و بالاتر از کره جنوبی دست یافته بود.

*  افول ستاره‌ها و حرکت رو به عقب تکواندو

تیم‌ ‌ملی ایران پس از  المپیک ریو در حالی راهی مسابقات قهرمانی جهان شد که همگان انتظار داشتند تا ستاره های دوره گذشته بتوانند تحت هدایت مهدی بی باک در مهد تکواندو جهان دوباره خودی نشان دهند و ناکامی  المپیک را جبران کنند اما در پایان رقابت‌ها ایران بدون کسب حتی یک مدال طلای جهان و سقوط به رده سومی در بخش مردان به کار خود پایان داد. از دست دادن عنوان قهرمانی دوره گذشته نشان از حرکت رو به عقب تکواندوی ایران و نیز افول ستاره هایی مانند عاشورزاده و مردانی داشت. این در حالی بود که مهدی خدابخشی که قهرمان جهان بود حتی در ترکیب تیم ملی قرار نگرفته بود. پس از قهرمانی جهان در سال 2015 تکواندوی مردان ایران همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و مشخص شد که مشکل بیژن مقانلو سرمربی تیم ملی نبوده و تغییر او دردی را دوا نکرد بلکه باید مشکلات را در جای دیگری جستجو کرد.

* راه را برای جوانها باز کنید

مدال نقره میرهاشم حسینی استعداد جوان تکواندو نشان داد که فقط اسم و رسمها در این رشته تعیین کننده نیستند و باید با جدی گرفتن مسابقات انتخابی و برگزاری این رقابتها در تمام اوزان و به صورت قانونمند، راه را برای جوانان جویای نام باز کرد تا شاید یک چهره جوان ظهور کند و دیگر شاهد نفس کم آوردن ملی‌پوشی که سابقه کسب مدال جهانی و حضور در المپیک را هم دارد، نباشیم.

* برپایی اردوی مشترک با تیم‌های ضعیف

در طول آمادگی تکواندوکاران برای حضور در مسابقات جهانی اردوهای متعدد داخلی برگزار شد. تیم‌ ‌ملی مردان ایران با هدایت مهدی بی باک چند اردوی مشترک با کشورهای اروپایی برگزار کرد. بر پایی اردوهای مشترک شاید بتواند در طول تمرینات برای آماده سازی تکواندوکاران و همچنین داشتن حریف تمرینی کمک حال باشد، اما این در صورتی است که با کشورهایی قدرتمند اردوی مشترک داشت تا بتوان از تجربیات آنها استفاده کرد. تیم‌ ‌ملی ایران در آخرین اردوی مشترک خود با تیم‌ ‌ملی نروژ به تمرین پرداخت؛ تیمی که در مسابقات جهانی هیچ مدالی نگرفت. تمرین با چنین تیم‌هایی بیش از اینکه به سود ایرانی‌ها باشد، به نفع نروژی ها بود.

* کیمیا باز هم درخشید

اما ناکامی مردان ایران دلیلی نمی‌شود که درخشش دوباره کیمیا علیزاده را فراموش کنیم. تکواندوی بانوان ایران در مسابقات جهانی 2017 تنها یک مدال نقره توسط کیمیا علیزاده و در وزن 62 – کیلوگرم کسب کرد. این مدال اولین نقره تاریخ تکواندوی بانوان ایران در مسابقات جهانی نیز به حساب می‌آید. کیمیا علیزاده پس از تاریخ سازی در دوره گذشته و کسب مدال برنز دوباره عملکردی درخشان از خود نشان داد و با رسیدن به دیدار پایانی مدالی ارزشمند را برای ایران کسب کرد.

این درخشش علیزاده در حالی بود که پس از  المپیک وی یک سال به دلیل عمل جراحی دور از میادین بود. همچنین در این دوره برای اولین بار یک وزن بالاتر آمد و در وزن 62 – کیلوگرم به مبارزه پرداخت. با تمام این شرایط علیزاده با غیرت تا بازی پایانی پیش رفت و با وجود آسیب‌دیدگی‌ شدید در دیدار پایانی بر سکوی دوم جهان ایستاد.

اما جدا از تک مدال نقره ارزشمند کیمیا علیزاده، تکواندوی بانوان ایران باز هم در جا زد. سایر بانوان ایران به جز علیزاده نتوانستند با هدایت مهرو کمرانی حرکت چشمگیری داشته باشند. طیبه پارسا به دلایل نامعلوم در دیدار با حریف سوئدی بازنده شد و از زمین بلند نشد تا دیسکالیفه شود و یا شکست‌های متوالی ملی‌پوشان در راندهای پایانی به دلیل ضعف بدنی و خستگی مشهود در ساق‌های تکواندوکاران ایرانی مواردی هستند که باید بررسی شوند.

* طلای میلاد بیگی، حسرت دوباره برای ایران

تنها یک ایرانی در مسابقات جهانی تکواندو صاحب مدال شد اما نه برای تیم ایران بلکه برای جمهوری آذربایجن. میلاد بیگی، تکواندو کار ایرانی تیم آذربایجان در وزن 80 – کیلوگرم به مدال طلای جهان دست یافت. آذربایجان با هدایت رضا مهماندوست و همین تک مدال طلای بیگی و نیز یک برنز دیگر توانست پس از ایران بر جایگاه چهارم جهان بایستد.

این‌ در حالی است که فدراسیون تکواندوی ایران در گذشته بسیار راحت به میلاد بیگی مجوز داد تا برای آذربایجان بازی کند. شاید مسئولان فدراسیون در آن زمان تصور نمی‌کردند بیگی آینده درخشانی داشته باشد اما مدال المپیک و طلای جهان اشتباه فدراسیون ایران را ثابت کرد و تنها حسرت این افتخارات از دست رفته که می توانست برای تیم ملی کشورمان باشد، باقی مانده است. این در حالی است که محمد باقری معتمدآخرین مدال آور تکواندوی مردان در بازیهای المپیک، به دلیل اختلاف با فدراسیون ایران از تیم ملی دور شده و در اردوی آذربایجان دیده می‌شود.

* پشت مدال کیمیا پنهان نشوید

نتایج کسب شده در مسابقات جهانی 2017 نشان داد تکواندوی مردان ایران حرکتی رو به عقب داشته است. تکواندوی ایران از المپیک ریو به بعد در یک سیر نزولی قرار گرفته و دیگر خبری از اقتدار گذشته در جهان نیست. بهتر است تصمیم‌گیران تکواندو درها را به روی منتقدان باز کنند و یا اگر قصد استفاده از افراد توانمند اما منتقد را ندارند، حداقل انتقادات را بپذیرند و در سیاست‌های خود اصلاحاتی داشته باشند. تکواندوی ایران نیاز به تغییر نگرش دارد و نباید ضعف ها را پش درخشش دوباره کیمیا علیزاده پنهان کرد. المپیک توکیو در راه است و ورزش ایران چشم انتظار درخشش گذشته تکواندو است. البته جالب اینجاست که برخی اهالی ورزش سوم شدن مردان را به فدراسیون تکواندو تبریک می گویند و گویا اطلاعی از گذشته و امروز این رشته ندارند.






منبع : ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار