کد خبر: ۴۰۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷ 30 May 2015

گفتگو: محسن پرستاری

«نعمت بهلول نژاد» از ورزشکاران موفق استان اردبیل در سطح بین المللی است که ده سال قبل به کشور ترکیه رفت و مشغول به فعالیت در رشته ورزشی کیک بوکسینگ شد. چهار سال در شهر کایسری ماند و بعد به آنتالیا رفت. دو باشگاه در آن شهر افتتاح کرد و به فعالیت و افتخاراتش رنگ تازه ای داد. دو باشگاهی که خود ادعا می کند همچنان فعال هستند و تاثیرگذار. همین تاثیرگذاری این دو باشگاه باعث شد که طی ملاقاتی با رئیس فدراسیون هنرهای رزمی به مربی تیم ملی ترکیه دست پیدا کند. پرورش استعدادهای جوان در تیم ملی و حضور در رقابت های جهانی کارنامه و رزومه کاری اش را پررنگتر می کند. بعدها فقط با یک تماس از فدراسیون هنرهای رزمی ایران و به دنبال آن دیدار و رایزنی های مسئولان این ورزش، بهلول نژاد به مربیگری تیم ملی ایران نائل شد. گفتگوی با وی را می خوانید:

ورزش استان از ضعف های مدیریتی رنج می برد

چند سال هدایت تیم ملی ترکیه را به عهده گرفتید؟

تقریبا سه سال.

چه چیز باعث شد دوباره به ایران آمدید؟

رئیس فدراسیون ورزشهای رزمی به من زنگ زد و گفت که می خواهیم از نزدیک شاهد فعالیت های شما باشیم. بعد به ترکیه آمدند و نحوه فعالیت و باشگاه ما را که دیدند پیشنهاد همکاری با تیم ملی ایران را دادند. بالاترین افتخار برای یک مربی این است که به کشور خودش خدمت کند و خوشبختانه این افتخار نصیبم شد و بعد از هفت سال حضور در کشور ترکیه به کشور خودم برگشتم. هم اکنون هم در خدمت تیم ملی ایران هستم. البته اخیرا قرار شده است انتخابات فدراسیون ورزشهای رزمی برگزار شود و بعد از انتخابات نسبت به ماندن و رفتنمان تصمیم گیری شود.

چند سال مربی تیم ملی بودید؟

تقریبا دو سال

شما رئیس فدراسیون ورزشهای رزمی را زمانی که در کشور ترکیه بودید می شناختید؟

بله اسمشان را شنیده بودم اما از نزدیک برخوردی با ایشان نداشتم. بعدا وقتی که در ترکیه بودم با من که تماس گرفتند و رفتیم با هم نشستیم و حرف زدیم. تا اینکه به بنده پیشنهاد مسابقه ای را دادند تا مسابقه ای بین تیم ملی ایران و ترکیه برگزار کنیم. من هم استقبال کردم از پیشنهادشان.

پس مسابقه برگزار شد؟

بله در فستیوال جهانی که 70 کشور شرکت کرده بودند خوشبختانه توانستیم رتبه اول را با 6 مدال طلا و 2 نقره و 2 برنز کسب کنیم. بنده حتی رشته ووینا را من در ترکیه بنیان گذاری کردم که خوشبختانه خود رئیس فدارسیون ایران باشگاه را افتتاح کردند.

وقتی قبول کردید تا مربی تیم ملی ایران شوید از تیم ایران شناختی داشتید؟

نه خیر. برایم فرقی نمی کرد چرا که رشته ورزشی همان رشته بود و هیچ فرقی نمی کرد. خوشبختانه به ایران که آمدم بااستعدادهای زیادی روبرو شدم.

حتی درخود استان اردبیل شاگردهایی داشتم که در مسابقه ای، قهرمان موتای ترکیه را مغلوب کردند. استعدادهای فوق العاده ای داریم مخصوصا در استان اردبیل. اما متاسفانه مسئولان این جوانان را در نمی یابند. اردبیل یکی از قطب های اصلی این رشته می تواند باشد اگر مسئولان این جوانان را حمایت کنند. من در توان خودم به جوانان هم استانی بها داده ام و هر چه از دستم بر می آید برایشان کرده ام و خواهم کرد.

می توانید از چهرهای جوان و مستعد استان نام ببرید؟

اسماعیل فرهد، جز اولین نفراتی بودند که به تیم ملی راه یافت و حتی به مسابقات جهانی در ویتنام هم رفت. بعد از آن سعید قربانی و خلیل صادقی چندین بار به انتخاب تیم ملی راه یافتند.

قبل از اینکه شما مربی تیم ملی ایران را به عهده بگیرید آیا از فدارسیون وعده هایی گرفتید تا به این رشته کمک و حمایت بیشتری داشته باشند؟

تا حد امکان رئیس فدارسیون حمایت کردند و امیدواریم که در آینده ای نه چندان دور این ورزش به جایگاه اصلی خودش دست پیدا کند.

از وضعیت تیم ملی برایمان بگویید؟

در حال حاضر منتظر انتخابات جدید فدارسیون هستیم تا وضعیت مان مشخص شود.

چند درصد احتمال می دهید دوباره در سمت مربی هدایت تیم ملی را ادامه دهید ؟

تا حدودی 90 درصد امیدوارم. چرا که از بنده راضی هستند و در این مدت توانسته ام رضایت خاطرشان را جلب کنم.

از زمانی که مربی تیم ملی بودید آیا در ترکیب تیم ملی از استان اردبیل هم بودند؟

متاسفانه نه. این هم برمی گردد به ناهماهنگی هیئت استان با فدارسیون. من حتی با آقای نوحی رئیس فدارسیون حرف زدم که اردوی تیم ملی را به اردبیل بیارویم که راضی هم بودند. می خواستم با این کار حداقل بتوانم از نزدیک با استعدادهای این استان ارتباط برقرار شود و حدالمقدور بتوانیم یکی و دو نفر را به تیم ملی تزریق کنیم. من همه کارها را انجام دادم. تا اینکه با یکی از نمایندگان اردبیل در مجلس شورای اسلامی قرارمان بر این شد که 10 میلیون تومان کمک مان کند. بعدا مدیر کل تربیت بدنی استان هم 5 میلیون تومان قول مساعدت داد. متاسفانه بعدا متوجه شدیم که آقای نماینده این مبلغ را از بودجه خود استان می خواست به این تیم دهد که ما از این بابت خیلی ناراحت شدیم و در ادامه اصلا ندانستیم چه اتفاقاتی افتاد و متاسفانه همه چیز بهم خورد!

مشکل این رشته در استان به نظر شما چیست؟

نمی دانم چه اتفاقاتی در استان می افتد. ورزش استان از ضعف های مدیریتی رنج می برد و باید تدبیر اساسی در این زمینه بشود.

قرار بود از اینکه شما جز اولین مربیانی هستید که در تیم ملی ایران فعالیت دارد از شما تجلیل شود. چه شد این مراسم تجلیل؟

بله قرار بود این اتفاق بیفتد اما این هم در حد حرف باقی ماند و هرگز عملی نشد. افتخارم این است که تا به حال توانسته ام بیش از 20 بار پرچم کشور عزیزمان را در مسابقات جهانی حالا به هر عنوان به احتراز در آورم. کاش مسئولان به جای اینکه حرفهای شعاری بزنند یک کمی هم به فکر این جوانان باشند. من خودم که از تمامی مسئولان استان از تربیت بدنی گرفته تا استاندار و فرماندار گله مندم. چرا که هیچ یک از این مسئولان به نظر می رسد به فکر این جوانان با استعداد استان نیستند.

چه انتظاری از مسئولان استانی دارید تا این ورزش به جایگاه خوب خودش برسد؟

من از مسئولان عاجزانه درخواست می کنم که به درد ورزشکاران به ویژه به ورزشکاران قهرمانی استان رسیدگی کنند. دست این عزیزان را بگیرند و از آنها حمایت کنند تا بتوانیم نسل های خوبی به جامعه تحویل دهیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار