مدیر جهادکشاورزی سبزوار از اجرای 86 کیلومتر طرح انتقال آب برای نخستین‌بار در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۳۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸ 26 May 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی محمدجواد ایزدیان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه بهره‌برداری بهینه از آب به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان بخش کشاورزی همواره مورد توجه است، اظهار کرد: با توجه به کویری بودن منطقه سبزوار اجرای طرح‌های زیربنایی آب و خاک به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گرفت که در همین راستا احیا و مرمت قنوات در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته با توجه به عدم فرهنگ‌سازی در زمینه تسطیح اراضی فقط 30 درصد زمین‌های کشاورزی تسطیح شده بود، تصریح کرد: در سال گذشته با پیگیری‌هایی که انجام شد توانستیم هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی سطح شهرستان را تسطیح کنیم که در استان کاری نمونه بود.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار خاطرنشان کرد: در گذشته با توجه به اعتبارات دولتی و میزان مشارکت مردم در اجرای طرح‌های زیربنایی آب به طور میانگین فقط 50 کیلومتر طرح انتقال آب کار شده بود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته و با بروز خشکسالی میزان مشارکت مردم در اجرای طرح‌های آبی خاکی افزایش یافت، گفت: متاسفانه کاهش میزان اعتبارات دولتی در سال گذشته سبب شد تا با بحران جدی در زمینه مرمت قنوات و انتقال آب مواجه شویم که خوشبختانه با مشارکت 50 تا 60 درصدی مردم در اجرای پروژه‌های انتقال آب 86 کیلومتر طرح اجرا و بخش زیادی از قنوات نیز مرمت شد که این کار برای نخستین‌بار در استان صورت گرفت.

ایزدیان با اشاره به ظرفیت‌های خوب بخش کشاورزی در سبزوار و نیاز ایجاد صنایع تبدیلی این بخش در شهرستان خاطرنشان کرد: صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در شهرستان سبزوار امروز به عنوان یک حلقه مفقوده شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در سبزوار ظرفیت تولید روزانه 156 تن شیر دام را داریم، عنوان کرد: با توجه به این ظرفیت مهم و تعداد بالای مرغداری‌ها در منطقه ایجاد کارخانه‌های تولید مواد لبنی و تولید خوراک دام و طیور مورد توجه قرار گرفته و با همین رویکرد و ارائه تسهیلات مناسب امروز 80 درصد کارخانه‌های ایجاد شده در شهرک صنعتی شماره 2 سبزوار مربوط به صنایع تبدیلی بخش کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با اشاره به ظرفیت‌های خوب شهرستان سبزوار در زمینه کاشت پسته و توسعه این محصول نیز یادآور شد: در حال حاضر 3 هزار هکتار از اراضی سطح شهرستان زیر کشت پسته قرار دارد که از این میزان 2 هزار هکتار از این اراضی بارور و آماده بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه برخی از اراضی شهرستان به دلیل شور بودن شرایط زمین و آب منطقه شرایط کاشت برای محصولات دیگر را ندارد، عنوان کرد: با توجه به این مسئله تنها محصولی که می‌توان در این منطقه مورد کشت قرار داد، پسته است که در این زمینه نیز 2 ترمینال فرآوری پسته در شهرستان ایجاد شده است.

ایزدیان با اشاره به وضعیت ایجاد گلخانه در شهرستان ادامه داد: در حال حاضر بیش از 63 هکتار گلخانه در سطح شهرستان مجوز احداث گرفته‌اند که از این میزان 8 هکتار ساخته، 5 هکتار در مرحله اخذ تسهیلات و 45 هکتار نیز در مرحله اجرا و اخذ وام قرار دارد که همه این گلخانه‌ها به صورت خصوصی اداره می‌شوند و جهاد کشاورزی به عنوان ناظر بر کار آنها نظارت دارد.

وی با بیان اینکه در گذشته طرح‌هایی مانند ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای و دامپروری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار داشت، عنوان کرد: متاسفانه این طرح‌ها دارای نقص و ضعف‌های زیادی بود که با توجه به این مسئله امروز سیاست سازمان بر ایجاد گلخانه‌ها و مجتمع‌های دامپروری با مشارکت بخش خصوصی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار