مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از برگزاری پنجمین کنگره ملی ادبی ملک ملکوت یادواره دوکوهه اندیمشک خبر داد و اظهار داشت: این کنگره ۱۳ اسفند برگزار می‌شود
کد خبر: ۳۸۵۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱ 27 February 2017
محمد جوروند، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، امروز (٨ اسفند) در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری پنجمین کنگره ملی ادبی ملک ملکوت یادواره دوکوهه اندیمشک خبر داد و گفت: این کنگره جمعه (١٣ اسفند) در تالار خورشید اندیمشک برگزار می‌شود.

وی افزود: دوکوهه، معراج پرواز بسیجیان بود که از اقصی نقاط کشور آمدند و برای حرکت به سمت جبهه‌ها در آنجا تجمع می‌کردند و مکانی بسیار آسمانی، ملکوتی و معنوی است و می‌توان ردپای بسیاری از شهدا و سرداران را در این مکان یافت.

وی با اشاره به اینکه این کنگره ملی پیوند بسیار زیبایی با موضوع شهید و شهادت دارد، گفت: از جمله اهداف کنگره ملی ملک ملکوت، بازشناسی و احیای آموزه‌های دفاع مقدس، ثبت موقعیت‌ها و اماکن دوران دفاع مقدس و نقش آن در ادبیات پایداری و همچنین هویت بخشی به شعر و ادبیات پایداری است.

 جوروند با بیان این‌که با برگزاری چنین کنگره‌هایی می‌توان بحث ایثار و شهادت را با هنر و ادبیات پیوند داد و به نوعی ثبت ادبی کرد، ادامه داد: از دیگر اهداف این کنگره می‌توان به اعتلای ادبیات پایداری اشاره کرد چرا که مرکز پایداری و دفاع مقدس در خوزستان اتفاق افتاده است.

 وی خاطر نشان کرد: از زمان اعلام فراخوان کنگره، ٦٠٠ اثر از ٢٥٠ شاعر و نویسنده از ٢٩ استان به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد ٣٣٠ اثر در بخش شعر از ١١٦ شاعر و ٢٧٠ اثر در بخش داستان از ١٣٤ نویسنده است.

 وی با اشاره به اینکه داوری اولیه بخش داستان توسط سارا خادم، محمد یزدانی و پوران الهی و داوری نهایی این بخش را قاسم علی فراست، خسرو باباخانی و محمدرضا یزدانی‌پور دانست و ابراز کرد: داوری اولیه بخش شعر هم حسن مهرآذین، ارمغان بهداروند و اکبر بهداروند و داوری نهایی را غلامرضا طریفی، بهروز جلالی و ارمغان بهداروند برعهده دارند.

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در نیمه‌ی اول اسفند سال‌جاری، جایزه ادبی شعر مرحوم ملا فاضل سکرانی و جایزه ادبی مکتب جنوب را هم در کنار برگزاری کنگره ادبی ملک ملکوت برگزار می‌کنیم.

 وی با تاکید بر اینکه در حوزه ادبیات، شعر و داستان کم کاری کرده‌ایم و باید بیش از این به این بخش‌ها توجه شود، عنوان کرد: متولی جشنواره شعر دفاع مقدس با نهادهای دیگر است در حالی که باید با وزارت فرهنگ و ارشاد باشد و دبیرخانه‌ی آن هم در خوزستان باشد چرا که خوزستان پایتخت دفاع مقدس است.

 وی یاد آور شد: هشت سال دفاع مقدس بر دوش مردم خوزستان بود ولی دبیرخانه‌ی جشنواره شعر دفاع مقدس در این استان نیست، لازم است رسانه‌ها در این راستا کمک کنند تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند متولی این جشنواره شود و دبیرخانه آن هم به خوزستان سپرده شود.

 جوروند، با بیان اینکه در سال ٩٦ چندین برنامه در حوزه شعر، ادبیات و داستان تعریف کردیم و این فعالیت‌ها در خوزستان نشاط و تازگی پیدا می‌کند، گفت: حوزه‌ی ادبیات پایداری، مغفول مانده و باید جشنواره‌هایی را که طی سه چهار سال اخیر مغفول مانده‌اند، احیا کنیم.

 وی اظهار کرد: در سال‌جاری فعلیت‌های خوبی در حوزه فرهنگی و هنری استان برگزار شد که از جمله آنها می‌توان به جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر استانی باغملک، لاله‌های سرخ اندیمشک، تئاتر فجر، فیلم فجر، جشنواره موسیقی استانی، نمایشگاه کتاب و... اشاره کرد.

منبع: تابناک
برچسب ها: محمد جوروند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار