کد خبر: ۳۷۳۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴ 20 May 2015
امروز فرودگاه‌های باربری به یکی ازمهم‌ترین مراکز تسهیل و توسعه صادرات غیرنفتی درکل دنیا تبدیل شده‌اند، فرودگاه‌هایی که از طریق آنها روزانه میلیون‌ها تن کالا و محصولات وارد و صادر می‌شود. جابه جایی کالاها از طریق هواپیماهای باربری (کارگو) مزیت‌هایی دارد که باعث شده طی دهه گذشته حمل بار از طریق خطوط زمینی و دریایی تا حدودی درحاشیه قرار بگیرد. امنیت بالا و سرعت انتقال بار از طریق خطوط هوایی موجب می‌شود تا نگرانی سرمایه داران از سرقت محموله‌هایشان توسط دزدان دریایی، غرق شدن کشتی، تصادف کانتینرهای حمل بار، آسیب و فساد محصولات زود انقضا، بسته شدن راه‌های زمینی و ... به صفر برسد و در نهایت آنان کارگوها را برای جابه جا کردن محموله‌هایشان انتخاب کنند.
به گزارش ایسنا در بسیاری از کشورها فرودگاه‌های باری از فرودگاه‌های مسافربری جداشده‌اند تا هرکدام بتوانند با کمیت و کیفیت بالا و به صورت تخصصی وظیفه خود را انجام دهند. اما درایران اکثر فرودگاه‌های بین‌المللی کارکردی دوگانه دارند واز باند پرواز آنها هم هواپیماهای باری و هم هواپیماهای مسافربری به پرواز درمی‌آیند و فرودگاه پیام کرج تنها فرودگاه بین المللی کارگوی ایران است که قرار بود به طور تخصصی و ویژه، حمل باربه داخل و خارج کشور را عهده‌دار شود اما به دلیل حذف سوبسید سوخت هواپیماهای باری در ستاد هدفمندی یارانه‌ها از سه سال پیش تا کنون با مشکلاتی جدی مواجه شده است، مشکلاتی که باعث شده ظرفیت این فرودگاه به فعلیت نرسد. امروز شاهد آن هستیم که به دلیل گرانی سوخت، از باند تنها فرودگاه کارگوی کشور سالانه تعداد انگشت شماری هواپیما به پرواز در می‌آید. به راستی چه کسی به سوال رسانه‌ها و مردم در خصوص این فرودگاه به عنوان گنجی که درگوشه‌ای از استان خاک می‌خورد پاسخ می‌دهد؟
عضو هیات مدیره شرکت خدمات هوایی پیام کرج در گفت وگو با خبرنگار ایسنا گفت: تصمیم ستاد هدفمندی یارانه‌ها در خصوص حذف سوبسید هواپیماهای باری تنها دامن‌گیر فرودگاه پیام نشده است بلکه درحال حاضر تمامی فرودگاه‌هایی که در بخش کارگو نیز فعالیت دارند با مشکلاتی مواجه هستند اما ازآن جایی‌که فرودگاه پیام جز در بخش کارگو در بخش دیگری فعال نیست با مشکلات جدی‌تری دست و پنجه نرم می‌کند.
کاوه حدادپور افزود: فرودگاه‌هایی که دردو بخش مسافربری و باری فعالیت دارند امکان مدیریت سوخت خود را دارند ولی فرودگاه پیام ناچاراست برای هر پرواز خود سوخت را به قیمت آزاد خریداری کند.
وی ادامه داد: ازآنجایی که قیمت هرلیتر سوخت باری پنج برابر سوخت مسافربری است برای اکثر صادرکنندگان صرف اقتصادی ندارد که کالاهایشان را از این فرودگاه صادرکنند.
حدادپور یادآورشد: در حال حاضر هر لیتر سوخت برای پروازهای مسافری 500 تومان و هرلیتر سوخت برای پروازهای باری دو هزار و 700 تومان محاسبه می‌شود.
وی اظهار کرد: بدیهی است برای یک صادرکننده تامین هزینه 200 تا 300 میلیونی سوخت برای این که بتواند محصولاتش رابه مقصد مورد نظر ارسال کند، مقرون به صرفه نیست.
این مسئول در خصوص وجود زمزمه‌هایی برای مسافری کردن این فرودگاه اظهار کرد: مدتی پیش رایزنی‌های برای مسافری کردن فرودگاه پیام انجام شد و این طرح تا حدودی پیش رفت ولی از آنجایی که این فرودگاه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم برای مسافری شدن را ندارد این موضوع از دستورکار مسئولین خارج شد.
عضو هیات مدیره شرکت هوایی پیام کرج افزود: در حال حاضر راه‌های دسترسی و زیرساخت‌های پیرامونی این فرودگاه برای مسافربری‌شدن مناسب نیست.
حدادپور تصریح کرد: علاوه براین، سایر زیر‌ساخت‌های این فرودگاه از لحاظ امکانات وتجهیزات کافی برای پذیرش مسافران نیز مهیا نشده است.
 وی گفت: مسافربری‌کردن این فرودگاه به سادگی امکان‌پذیر نیست و نیازمند تخصیص منابع و اعتبارات زیادی است.
این مسئول افزود: تامین اعتبار برای مسافربری‌کردن این فرودگاه درحال حاضر جزء اولویت مسئولان قرار ندارد.
وی با گلایه از برخی رسانه‌ها درخصوص درج مطالبی درخصوص نیمه تعطیل بودن این فرودگاه گفت: فرودگاه پیام  به عنوان فرودگاهی بین‌المللی تمامی امکانات و تجهیزات لازم برای به  پرواز درآوردن هواپیماهایش را دارد و تنها مشکل موجود مشکل سوخت است.
وی  اظهارکرد: تا قبل از تصمیم ستاد هدفمندی یارانه‌ها روزانه 10 پرواز باری از این فرودگاه انجام می‌شد و این امر گواه آمادگی کامل هواپیماهای این فرودگاه برای پرواز است.
حدادپور ادامه داد: تمامی بخش‌های این فرودگاه از جمله برج مراقبت، خدمات حمل و نقل بار،آتش نشانی، هواشناسی، اورژانس، پلیس فرودگاه ،سپاه و ... به صورت شبانه‌روزی فعال و آماده خدمات‌رسانی هستند و براین اساس می‌توان گفت این فرودگاه همیشه بیدار است.
وی با اشاره به  قابلیت‌های این فرودگاه گفت: فرودگاه پیام فرودگاه جایگزین فرودکاه مهرآباد است و زمانی که به هردلیلی امکان پرواز هواپیما از مهرآباد وجود نداشته باشند، این فرودگاه به عنوان جایگزین این فرودگاه وارد عمل می‌شود.
این مسئول در ادامه به تلاش‌های انجام شده برای بازنگری نسبت به قیمت سوخت هواپیماهای باربری اشاره کرد و گفت: برای این که قیمت سوخت باری با مسافری برابر شود جلسات متعددی بانمایندگان مجلس، وزیرنفت و اعضای کمیسیون سوخت برگزار شده است ولی تا کنون نتیجه دلخواه به دست نیامده است.
وی اضافه کرد: علاوه براین، درخواست داده‌ایم تا صادر کنندگان کالاهای دارای ارزش افزوده که جزء کالاهای صادراتی برجسته به شمار می‌آیند چنانچه پرواز کارگو را برای صادرات محصولات خود انتخاب کنند در قالب تشویق نامه‌های صادراتی، سوخت آنها با سوخت مسافربری یا به شیوه ای مناسب‌تر و با سوبسید محاسبه شود.
عضو هیات مدیره شرکت خدمات هوایی پیام کرج گفت: بررسی این پیشنهاد سال گذشته درکمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مطرح شد اما چون زمان برای بررسی آن کافی نبود به سرانجام نرسید.
وی اظهار کرد در صورت عملیاتی شدن این پیشنهاد، مشکل موجود در تمام فرودگاه‌های کشور حل خواهد شد.
استاندار البرز نیز در خصوص تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود وضعیت سوخت این فرودگاه گفت: استانداری البرز تاکنون چندین مکاتبه و جلسه حضوری با وزیر نفت و ارتباطات صورت داده تا بتواند سوبسید ویژه‌ای برای سوخت این فرودگاه دریافت کند.
حمید طهایی افزود: چون فرودگاه پیام به عنوان فرودگاهی باری شناخته شده درحال حاضر قیمت سوخت هواپیماهایش آزاد محاسبه می‌شود و تغییر این رویه باید از طریق تصویب  قانونی حل شود.
این مسئول ادامه داد: به جز استانداری، نمایندگان مجلس نیز به صورت اختصاصی با مسئولان مربوط جلساتی داشته اند که امیدواریم مجموع این پیگیری‌ها نتیجه مناسبی داشته باشد.
وی اظهار کرد: تخصیص سوبسید به سوخت هواپیماها یکی از راه‌های بهبود شرایط فعلی فرودگاه پیام است و باید زمینه‌های دیگر شکوفایی این فرودگاه بررسی و اجرایی شود.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: فرودگاه پیام ظرفیت خوبی در زمینه صادرات و واردات در استان البرز است.
محمد جواد کولیوند افزود: قیمت سوخت هواپیما در فرودگاه پیام البرز نسبت به قیمت سوخت هواپیماهایی که در دیگر فرودگاها توزیع می‌شود بالا بوده واین امر مشکلاتی برای پروازهای باری این فرودگاه به وجود آورده است.
وی در پایان گفت: باید در قیمت سوخت هواپیمای این فرودگاه  تجدیدنظر شود و به همین منظور رایزنی‌هایی صورت گرفته که امیدواریم به زودی نتیجه بدهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار