جایگزینی برای سوخت های فسیلی در جهان ضرورت توجه به انرژی های رایگان را دو چندان کرده است.
کد خبر: ۳۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰ 20 May 2015
به گزارش تابناک یزد، به همین منظور نخستین نیروگاه خورشیدی متمرکز کشور با همکاری سازمان انرژی اتمی و جهاد سازندگی برای تامین برق 20 خانوار در روستای دُربید استان یزد ساخته شد .
توان برق تولید این نیروگاه 12 کیلو وات ساعت و ذخیره انرژی آن 702 کیلو وات ساعت است.
یکی از کارشناس انرژی های نو در شرکت توزیع برق استان یزدبه خبرگزاری صداوسیما می گوید : در دسترس بودن آسان ، بی خطر بودن ، سازگاری با طبیعت ، استهلاک کم و عمر زیاد ، نیاز نداشتن به فناوی بالا و نیروی متخصص و کاهش دهنده مصرف از بزرگترین مزایای استفاده از انرژی خورشیدی رایگان است.
شمس می افزاید : با اشاره به اینکه متوسط ساعت آفتابی در ایران بیش از 2 هزار و 800 ساعت در سال و در استان یزد بیش از 3 هزار و 200 ساعت در سال است این مهم می تواند منابع انرژی رایگان در اختیار همه مصرف کنندگان قرار دهد.
وی می گوید : منابع انرژی فسیلی و محدودیت های برق رسانی از این طریق ، استفاده از انرژی های نو به ویژه انرژی خورشیدی در کشور ما روز به روز افزایش یافته و می تواند جایگاه ویژه ای در کشور داشته باشد.
کارشناس مدیریت مصرف برق استان یزد می گوید : هم اکنون سوخت بیشتر گلخانه های استان یزد و کشور با گازوییل و مازوت تامین می شود که برای تهیه این مواد در هر هکتار گلخانه سالانه بیش از 40 میلیون ریال هزینه در برداشته که درصورت جایگزینی آن و استفاده از انرژی خورشیدی رایگان این هزینه با 40 درصد کاهش به 24 میلیون ریال خواهد رسید.
کارشناس انرژی های نو در شرکت توزیع برق استان می گوید : در صورت استفاده از انرژی خورشیدی در خانه ها ، اداره ها و مکان های عمومی بین 20 تا 50 درصد صرفه جویی خواهد شد.
آقای شمس می افزاید : هزینه سالانه استفاده از آب گرم کن های گازی در هر خانه بیش از 300 هزار تومان است و در صورت جایگزینی آب گرم کن های خورشیدی این رقم با 20 درصد کاهش خواهد یافت.
این کارشناس استفاده از انرژی خورشیدی برای سرمایش را یکی دیگر از راههای کاهش هزینه می داند و می گوید :‌ با توجه به گرمای بیش ازحد هوا در استان یزد و استفاده از وسایل خنک کننده ، جایگزینی کولرهای ترکیبی خورشید و گازی موجب کاهش 33 درصدی مصرف گاز می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می گوید : دود ناشی از مازوت شامل مونوکسیدکربن ، دی اکسیدکربن و اکسیدهای ازت است که این آلاینده ها برای انسان مضر است و موجب بروز عفونت های حاد دستگاه تنفسی ، آسم ، سرطان های ریه و مجاری تنفسی ، بیماری های قلبی عروقی ، پوستی و گوارشی خواهد شد.
دکتر میرجلیلی می افزاید : با وجود انرژی خورشیدی و استفاده از این انرژی رایگان و قابل دسترس برای عموم کاربران بسیاری از خطرات زیست محیطی و انسانی از بین رفته و باعث هوایی پاک خواهد شد.
فوق تخصص بیماری های ریه در استان یزد نیز با اشاره به اینکه دودهای ناشی از سوخت های فسیلی عوارض مختلفی بر روی محیط زیست ، نوع بافت گیاهی و آب و هوا دارد می گوید : مشکلات تنفسی از دیگر مشکلاتی است که بعضی از گروه های ویژه از قبیل سالمندان ، افراد دارای بیماری خاص ، زنان باردار و بیماران قلبی را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد .
دکتر حلوانی می گوید : با توجه به کویری بودن استان یزد و کمبود آب و گرد و غبار ناشی از کویر بیماری تنفسی به شدت اثر خود را بر ریه بیماران گذاشته و هزینه ای گزافی در پی خواهد داشت که با استفاده از انرژی خورشیدی پاک و سالم و رایگان این مشکل در استان کویری یزد حل خواهد شد.
دهقانی یکی از گلخانه داران یزدی می گوید : از زمانی که از انرژی خورشیدی در کشت گیاهان گلخانه ای خود استفاده کردم رشد گیاهان گلخانه ای ام دو چندان شده و پس از برداشت نیز ماندگاری محصولات گلخانه ام بیشتر بوده است.
وی می افزاید : سالیان متمادی از سوخت های فسیلی در گلخانه استفاده می کردم که علاوه بر گران بودن به گیاهان و محصولات گلخانه ای از نظر کیفی و کمی تاثیر گذار بوده که این مهم با استفاده از انرژی خورشیدی رفع شده است.
محمدی دیگر استفاده کننده از آب گرم کن خورشیدی در مزرعه خود می گوید : در مزرعه محل سکونتم به علت گران بودن استفاده از برق و انرژیهای جامع و مایع توان خرید نداشته و از زمانی که از انرژی خورشیدی برای گرم کردن و سرد کردن محل زندگی ام استفاده کردم از نظر زیست محیطی و تنفسی را حت تر هستم.
کارشناس اداره کل هواشناسی یزد نیز می گوید : روزهای ابری در استان یزد کم است و روزهای نیمه ابری نیز بیشتر از 30 روز در سال نداریم اما در همه روزهای سال بیشتر از 10 ساعت آفتاب داریم از این نظر می توانیم با استفاده از انرژی خورسیدی بخش ی از نیازهای انرژی در استان را بدست آوریم.
راجی می افزاید : با وجودی کویری بودن و حجم وسیع تابش خورشید در روزهای سال در استان یزد ما می توانیم با فرهنگ سازی ، اعطای تسهیلات و بسترسازی مناسب ، فرهنگ استفاده از انرژی خورشیدی با بازده مناسب افزایش دهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار