مدير كل حفظ آثار و ارزش‎‎هاي دفاع مقدس يزد: اجراي طرح السابقون براي مستندسازي نقش يزدي‏‏‎‎ها در دوران دفاع مقدس اجتماعی 15:25:1 1394/02/29 942-47100-5 كد خبر مدير كل حفظ آثار و ارزش‎‎هاي دفاع مقدس استان يزد از اجراي طرح السابقون در راستای مستندسازي نقش رزمندگان يزدي در هشت سال دفاع مقدس در مدت سه سال خبر داد.
کد خبر: ۳۶۹۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 20 May 2015
به گزارش تابناک یزد، سرهنگ "محمد رجبی" با اشاره به حضور 40 هزار رزمنده استان يزد در دوران دفاع مقدس و تقديم بيش از سه هزار شهيد از اين استان، گفت: متاسفانه تنها اطلاعات سه هزار نفر از رزمندگان استان وجود دارد و اطلاع كاملي از خاطرات دلاورمردی‎‎ها و ایثار ساير رزمندگان استان وجود ندارد لذا در نظر داريم با اجراي اين طرح در مدت زماني سه ساله اطلاعات حدود 37 هزار رزمنده استان را جمع‏‏آوری و پس از تدوین در قالب کتاب و فیلم مستند در اختیار عموم قرار دهيم.

وي با اشاره به اهميت انجام چنين اقدامي در راستاي حفاظت و نشر ارزش‎‎هاي دفاع مقدس، گفت: اين طرح از ابتداي سال جاري به صورت شهر به شهر و روستا به روستا آغاز شده و پيش‎‎بيني مي‎‎شود با اعتباري معادل 10 ميليارد تومان از كمك‎‎هاي استاني به كمك نهادهاي فرهنگي مرتبط استان، سه ساله به سرانجام برسد.

رجبي در ادامه به سي و سومين سالروز آزادسازي خرمشهر در روز سوم خرداد اشاره كرد و گفت: عمليات بيت المقدس يكي از مهمترين عمليات‎‎هاي دوران دفاع مقدس ايت چرا كه پيش اين اگر امتيازي نيز از سوي رزمندگان اسلام كسب مي‎‎شد، از طريق انها نمي‎‎توانسيم معاملات جنگ در عرصه بين المللي را به نفع خود تغيير دهيم ولي پس از اين پيروزي غرورآفرين جنگ به نحو ديگري پيش رفت.

وي با بيان اين كه دبيري مناسبت‎‎هاي استاني دفاع مقدس برعهده بنياد حفظ آثار استان است، تغيير اين دبيري در برخي از مناسبت‎‎ها را نادرست خواند و گفت: در چنين مواردي جامعيت و انعكاس كاملي از برنامه‎‎هاي آن مناسبت از سوي رسانه‏‏ها انجام نمي‎‎شود.

وي در ادامه به اجراي دو هزار و 850 وي‍ژه برنامه از 31 ارديبهشت‌ماه تا چهارم خردادماه جاري به مناسبت آزادسازي خرمشهر از سوي تمامي دستگاه‎‎هاي استان اشاره كرد و افزود: اين برنامه‎‎ها شامل دو هزار و 200 برنامه عمومي و 650 برنامه اختصاصي است.

اين مسئول از اهم اين برنامه‎‎ها به غبارروبي آرامگاه سومين شهيد محراب و قبور شهداي استان، برگزاري صبحگاه مشترك نيروهاي مسلح، يادواره شهداي فصل بهار، شب خاطره و پرده‎‎خواني در كنار قبور شهداي گمنام در حسينيه اميرچخماق، ويزيت رايگان بيماران در روز سوم خرداد در شهرستان‎‎ها، رونمايي از محصولات فرهنگي و سه عنوان كتاب با موضوع دفاع مقدس، و نواختن زنگ مقاومت و مارش پيروزي در ساعت 11 روز سوم خرداد، اشاره كرد.

وي همچنين گردهمايي رزمندگان، همايش تجليل از دست‌اندركاران اردوهاي راهيان نور استان، برگزاري جشن ايثار و مقاومت در كوهستان پارك يزد، ديدار با خانواده شهدا و ايثارگران، اجراي طرح علمداران و تجليل از جانبازان و ساخت فيلم مستند معلم شهيد نمونه استان و غيره را نيز از ديگر اين برنامه ذكر كرد.

رجبي در بخش ديگري از سخنانش نيز ابراز اميدواري كرد كه تا هفته دفاع مقدس امسال، مركز تحقيقات، ‌مركز اسناد و ساختمان اداري مركز فرهنگي دفاع مقدس استان مورد بهره برداري قرار گيرد و مركز اصلي نيز تا پايان سال 95 آماده افتتاح شود.

امير "محمدسعيد آدابي" مشاور ارتش بنياد حفظ آثار و ارش‎‎هاي دفاع مقدس استان نيز  در اين نشست خبري از تلاش براي حضور پررنگ‎تر ارتش در استان يزد خبر داد و گفت: در اين رابطه يك مدرسه نظامي در استان راه‎‎اندازي شده و در تلاش براي تاسيس آموزشگاه درجه‎‎داري هستيم.

وي همچنين با اشاره به ايجاد يگان پدافند هوايي ارتش در استان، استان يزد را داراي 505 شهيد ارتش، 720 جانباز 10 تا 70 درصد و يكهزار و 200 نفر پيشكسوت و رزمنده ارتشي دانست و گفت: متاسفانه تا چند سال پيش خانواده شهداي ارتش در يزد نامعلوم وپنهان بودند لذا سعي در حضور پررنگ‎‎تر ارتش در ايتان داريم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار