مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته، سرانه مصرف آب در این استان به ازای هر تن در شبانه روز 140 لیتر است.
کد خبر: ۳۶۷۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴ 27 January 2017
به گزارش تابناک قم، علی جان صادق پور در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته قم با اشاره به این که یکی از مهمترین مشکل های کشور و به خصوص استان قم، کمبود منابع آبی است، افزود: میزان مصرف 140 لیتر در منطقه ای مانند قم که کمبود منابع آبی دارد مصرف بالایی است و از شهروندان انتظار می رود این میزان از مصرف را با اصلاح الگوی مصرف کاهش دهند.

وی بیان کرد: با توجه به جایگاه ویژه استان قم در نظام اسلامی، از همان روز های نخستین پیروزی انقلاب، طرح های گسترده ای برای رفع مشکل کمبود آب این استان صورت گرفته است. 

وی ادامه داد: در سال های نخست پیروزی انقلاب برای تامین آب مورد نیاز مردم قم، حلقه چاه های متعددی در بستر قمرود حفر شد که می توانست 900 لیتر آب در ثانیه در اختیار جمعیت آن زمان قم قرار دهد، در ادامه با افزایش جمعیت و کاهش کیفیت آب به دست آمده از این راه، شناسایی و تامین آب از نقطه های دیگر در دستور کار قرار گرفت و درهمین رابطه 13 حلقه چاه در منطقه علی آباد قم حفر شد و این منبع جدید می توانست 500 لیتر بر ثانیه آب دارای کیفیت ارائه دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم گفت: با افزایش جمعیت و گسترش شهر قم، مسئولان وقت نظام برای تامین آب شرب مردم، طرح احداث سد 15 خرداد را در 70 کیلومتری قم دنبال کردند و آب جمع آوری شده در این سد پس از پالایش در تصویه خانه دلیجان در اختیار شهروندان قرار می گرفت.

وی بیان داشت: در کنار انجام این طرح ها، دستگاه های ارائه دهنده آب شیرین توسط شرکت آب و فاضلاب در سراسر شهر نصب شد و شهروندان می توانستند در هر زمانی به آب شرب بهداشتی دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: با تمام این تلاش ها همچنان در زمینه تامین آب مورد نیاز استان قم از لحاظ کمی و کیفی مشکل وجود داشت و به همین خاطر مسئولان وزارت نیرو به فکر انتقال آب از سرشاخه های دز در استان لرستان افتادند و این کار در ادامه با احداث سد کوچری دنبال شد و آب از این طریق به استان قم رسید.

صادق پور گفت: بیشترین میزان مصرف آب در فصل گرما در استان قم، چهار هزار و 700 لیتر در ثانیه و در فصل سرما، 2 هزار و 850 لیتر در ثانیه است.

وی بیان کرد: با وجود مشکل هایی که در راه تامین آب وجود دارد، شرکت آب و فاضلاب استان تمام توانمندی های خود را به کار گرفته است و تلاش می کند آب قم به صورت شبانه روزی و بدون قطعی به دست مردم برسد.

وی با اشاره به اقدام هایی که برای پایش کیفیت آب مصرفی مردم انجام می شود، ادامه داد: در مرکز پایش و آزمایشگاه مرکزی شرکت آب و فاضلاب استان قم با 12 هزار نمونه گیری در زمینه های میکروبی، شیمیایی و فیزیکی، سلامت آبی که به دست مردم می رسد، بررسی می شود تا آبی که به این سختی به دست مردم قم می رسد بهداشتی و سالم باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان این که نظارت بر خط لوله های انتقال آب و منبع های پشتیبانی به صورت شبانه روزی صورت می گیرد، گفت: با استفاده از دستگاه های پیشرفته 2 هزار و 400 کیلومتر خط انتقال و تمام منابع آب به صورت کامل توسط کارشناسان این شرکت مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی با اشاره به پاسخ گویی تمام وقت شرکت آب و فاضلاب به نیازهای شهروندان از طریق سامانه تلفنی 122، افزود: مردم شریف استان قم قبل از مراجعه حضوری به مراکز پاسخ گویی شرکت آب و فاضلاب می توانند بسیاری از نیازهای خود را از طریق این سامانه برطرف کنند.

وی هم چنین در خصوص اقدام های صورت گرفته در زمینه فاضلاب، بیان کرد: 30 درصد شهروندان تحت پوشش فاضلاب هستند و سه تصویه خانه در این زمینه فعالیت می کند. 

وی ادامه داد: هم اکنون 50 هزار اشتراک خالی برای اتصال شهروندان به شبکه فاضلاب در برخی از مناطق شهر قم وجود دارد.

صادق پور با اشاره به بهره برداری از 17 طرح در حوزه آب و فاضلاب در ایام دهه مبارک فجر امسال، گفت: شرکت آب و فاضلاب نهادی خصوصی است که هزینه های آن از طریق قبض های مشترکین تامین می شود؛ بنابراین برای اجرای طرح های حوزه آب و تامین هزینه های میلیاردی آن، لازم است مشترکین بهای قبض خود را در زمان مناسب پرداخت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب و سیاست گذاری های دولت تدبیر و امید برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی، شرکت آب و فاضلاب استان قم برای اجرای طرح های خود نگاه ویژه ای به بخش خصوصی داشته است.

مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان قم این هفته در قالب طرح « رقابت در خدمت » در مصلای قدس قم پاسخ گوی سوال ها و مشکل های مردم در این بخش بودند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار