استان دارای 1155 کیلومتر راه نیمه‌تمام شامل بزرگراه، اصلی و روستایی است که برای تکمیل آنها به 8350 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
کد خبر: ۳۶۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸ 19 May 2015
به گزارش تابناک یزد، یزد به دلیل واقع شدن در مركز جغرافیایی كشور محل عبور وسایل نقلیه مسافری و باری كشور است و  برخی از محور‌های آن مانند انار - مهریز - یزد -میبد - اردكان - نایین به عنوان بخشی از كریدور شمال به جنوب و محور طبس - یزد - تفت - ابركوه - سورمق به عنوان بخشی از كریدور شرق به غرب دارای تردد ملی و  بین‌المللی هستند.
استان همچنین با محور یزد- طبس به استان‌های خراسان رضوی و جنوبی متصل و از طریق محور یزد- اردكان- چوپانان به استان سمنان و مازندران و از طریق محور یزد- نایین به استان اصفهان و قم و تهران، از طریق محور یزد- شیراز به استان فارس، از طریق محور یزد -خاتم به استان فارس و هرمزگان و از طریق محور یزد- انار به استان كرمان و هرمزگان متصل می‌شود. در آینده با ساخت محور یزد - بافق- بهاباد - دربند، استان یزد از طریق محور دیهوك- راور به استان‌های خراسان جنوبی و كرمان و سیستان و بلوچستان متصل خواهد شد و با ساخت محور ندوشن- ورزنه استان یزد با استان اصفهان ارتباط خواهد یافت.

وضعیت راه‌های استان
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان گفت:  استان  دارای 905‌كیلومتر راه بزرگراهی در دست ساخت است كه از این میزان 285كیلومتر ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.
«محسن صادقیان» با بیان اینکه به این ترتیب 620‌کیلومتر بزرگراه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، افزود: مابقی این راه‌ها در حال ساخت است که برای تكمیل این طرح‌ها به اعتباری بالغ بر 6‌هزار میلیارد ریال نیاز است. وی ادامه داد: از مهم‌ترین طرح‌های بزرگراهی استان می‌توان به ساخت بزرگراه یزد- بافق و بزرگراه یزد- طبس و بزرگراه یزد- شیراز و یزد - خاتم اشاره کرد. به‌گفته این مسئول، اكنون440‌كیلومتر راه اصلی در استان در دست ساخت است كه از این میزان 75‌كیلومتر ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.
صادقیان اضافه کرد: به این ترتیب 365 کیلومتر از راه‌های اصلی استان هنوز تکمیل نشده است و برای تکمیل این راه‌ها نیز به اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیون ریال نیاز است. این مسئول از مهم‌ترین راه‌های اصلی در دست ساخت به ساخت راه ابركوه- مروست و راه بهاباد- دربند - نایبند و راه ابركوه- جرقوییه و راه ابركوه-  صفا شهر و محور بافق- زرند اشاره کرد.
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: همچنین 430كیلومتر راه روستایی نیز در استان در دست ساخت و بهسازی است كه تا شهریور سال‌93 حدود 260كیلومتر آن ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.
به گفته صادقیان از مجموع راه‌های روستایی استان 170 کیلومتر هنوز به بهره‌برداری نرسیده و برای تکمیل این راه‌ها نیز بیش از 350 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی ادامه داد: در سال 1393، 400 میلیارد ریال از اعتبارات استانی و 680 میلیارد ریال اعتبار ملی یعنی در مجموع 1080 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل راه‌های استان اختصاص یافته است.
این مسئول افزود: از این اعتبار اختصاص یافته تاکنون 150 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و 520 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی ابلاغ و هزینه شده است.

طول راه‌های استان
به گفته مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان در حال حاضر اداره كل راه و شهرسازی استان یزد  645كیلومتر راه بزرگراهی و 627كیلومتر راه اصلی و 845كیلومتر راه فرعی و 2169كیلومتر راه روستایی را تحت پوشش نگهداری دارد.
وی با بیان اینکه  1267كیلومتر از این راه‌ها شریانی است،افزود: اداره كل راه و شهرسازی استان یزد با استفاده از امكانات موجود وظایف حوزه فعالیت خود را در استان انجام می‌دهد.
 
مشكلات راه‌های استان
صادقیان گفت: موقعیت استان باعث شده است كه بسیاری از حوادث جاده ای و تصادفات با وسایل نقلیه ای اتفاق بیفتد كه مبدا و مقصد این وسایل نقلیه استان یزد نیستند.
وی توضیح داد: این حوادث مربوط به وسایل نقلیه‌ای است كه از یكی از استان‌های مرزی و یا همجوار حركت را شروع می‌کنند و مقصدشان استان‌های دیگر كشور است و با رسیدن به استان یزد به‌دلیل خستگی و خواب‌آلودگی باعث ایجاد حادثه می‌شوند.  این مسئول تاکید کرد: باید به فكر راهكارهای مناسبی برای  رفع این مشكل باشیم.
وی یكی از عمده مشكلات راه‌های استان را خرابی راه‌ها  به‌دلیل ترافیك بالای محورهای شریانی استان و همچنین تردد بالای كامیون‌های حمل مواد معدنی عنوان کرد. به گفته صادقیان معدنی بودن استان باعث شده است كامیون‌های حمل مواد معدنی با تناژ استاندارد و با تناژ غیر استاندارد در راه‌های استان تردد کنند و باعث خرابی زودهنگام راه‌ها به‌خصوص راه‌های فرعی و روستایی شوند كه باید برای تردد مناسب كامیون‌ها  راهكاری اندیشیده شود.

نگهداری راه‌ها
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان همچنین با اشاره به اهمیت نگهداری راه‌ها در کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات جاده ای، نگهداری از راه‌های استان را از  اولویت‌های اداره کل مرمت و نگهداری راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اعلام کرد.
به گفته این مسئول بر این اساس باید پیگیری لازم برای تامین اعتبارات ملی و استانی در دستور كار  قرار گیرد چرا که در هر سال اعتبار زیادی برای نگهداری راه‌های استان نیاز است.
صادقیان گفت: هزینه نگهداری از راه‌ها با توجه به اینکه هر سال با بهره‌برداری از راه‌های جدید به طول راه‌های استان اضافه می شود، رو به افزایش است. وی ادامه داد: هزینه نگهداری بخشی از این محور‌ها از محل منابع ملی تامین اعتبار می شود كه از مهم‌ترین طرح‌های بهسازی و روكش  استان می‌توان از بهسازی مسیر اردكان- نایین ، بهسازی محور انار- مهریز ، بهسازی مسیر یزد -شیراز ، بهسازی مسیر اردكان- چوپانان و  روكش محور یزد- طبس نام برد.
این مسئول گفت: با توجه به طول زیاد این محورها باید اعتبار ملی بیشتری جذب شود و طی یك برنامه منظم 2 یا 3 ساله راه‌های شریانی استان مرمت و بهسازی شوند. وی تاکید کرد: در كنار بهسازی راه‌های شریانی نباید از راه‌های اصلی و فرعی و روستایی استان غافل شد بلکه باید با منظور کردن اعتبارات استانی مناسب راه‌های مورد رضایت مردم را فراهم کرد.

استان در اجرای روش‌های نوین بهسازی راه‌ها پیشرو است
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: با توجه به استفاده از روش‌های نوین برای ساخت و بهسازی راه‌ها، می‌توان استان یزد را در این زمینه از استان‌های پیشرو در کشور معرفی کرد. «محسن صادقیان» گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به  تثبیت راه‌های روستایی و راه اصلی، آسفالت گوگاسی، آسفالت سطحی و آسفالت با الیاف فورتا و استفاده از ژئوكامپوزیت در بهسازی راه‌ها اشاره کرد. وی افزود: از دیگر اقدامات نوین اداره کل راه و شهرسازی استان،  اجرای طرح‌های پژوهشی مانند اجرای طرح دست انداز هوشمند است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار