رییس سازمان دامپزشکی کشور از متوقف شدن بیماری آنفلوآنزای پرندگان در قم خبر داد.
کد خبر: ۳۴۸۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷ 24 December 2016
به گزارش تابناک قم، مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: کانون های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاکنون در استان های مرکزی، قم، تهران، البرز، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و مازندران مشاهده شده است.

وی ادامه داد: این بیماری در استان قم به دلیل واکنش به موقع بازرسان دامپزشکی متوقف شده است ولی در برخی استان ها از جمله مرکزی و مازندران به دلیل وجود زیستگاه های پرندگان مهاجر با امکان افزایش کانون ها مواجه بوده و نیاز است دستگاه ها و پرورش دهندگان طیور برای کنترل این بیماری همکاری لازم را با دامپزشکی داشته باشند. 
 
رییس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: با توجه به شیوع این بیماری در برخی از استان های کشور تاکنون مورد انسانی این بیماری در سطح کشور مشاهده نشده اما در صورت رعایت نشدن مسائل بهداشتی احتمال انتقال آن به انسان وجود دارد. 

وی مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب های سطح کشور را عامل اصلی بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به کشور دانست و تصریح کرد: هم اکنون 50 کشور جهان از جمله آلمان، انگلیس، چین، روسیه و تمامی کشورهای اروپای مرکزی و شرقی به سویه جدید ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آلوده بوده و در برخی از کشور ها همانند کره جنوبی، ژاپن و مجارستان به وضعیت هشدار رسیده است. 

خلج برنامه ریزی، پایش و مراقبت قبل از شیوع بیماری های دام و طیور را یکی از اولویت های سازمان دامپزشکی عنوان کرد و افزود: بر این اساس برای مقابله با شیوع بیماری فوق حاد آنفلوآنزای پرندگان تا پایان مهر ماه از یک هزار و 800 مرکز پرورش طیور صنعتی، سنتی و عرضه پرندگان در بازار بازدید و بازرسی انجام شد و 43 هزار نمونه سرمی و بافتی و 120 هزار آزمایش سرمی و ملکولی از این مراکز به عمل آمد و مشخص شد ویروس در گردش فعال در کشور وجود ندارد. 

وی گفت: با اقدام های پیشگیرانه، انجام نمونه برداری، قرنطینه و معدوم کردن به موقع هم اکنون از وضعیت مناسبی از نظر کنترل بیماری در کشور برخوردار هستیم. 

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: با توجه به وجود این بیماری در دیگر کشور ها و پیش بینی احتمال شیوع آن در سطح کشور و ایجاد خسارت های مالی و اقتصادی بر مراکز تولید گوشت سفید و تخم مرغ از تولید کنندگان خواسته شد تا محصول های خود را در برابر بیماری های واگیردار بیمه کنند تا در صورت بروز این بیماری و خسارت بتوانند از مزایای بیمه بهره مند شوند.
 
خلج بیان کرد: خسارات مراکز آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که عملیات معدوم کردن توسط دامپزشکی در آن ها صورت گرفته تحت یک فرمول خاص از طریق سازمان دامپزشکی و دولت پرداخت می شود.

وی اظهار داشت: دولت 100 میلیارد ریال برای پرداخت خسارت و بدهی های سازمان دامپزشکی به تولیدکنندگان طیور برای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اختیار این سازمان قرار داده که امید است ارقام بدهی که بر اساس قانون برعهده سازمان دامپزشکی کشور به مرغداران و تولیدکنندگان است در آینده نزدیک به واحدهای خسارت دیده پرداخت شود. 

رییس سازمان دامپزشکی کشور یاد آور شد: تا کنون 6 کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مناطق همجوار تالاب میقان اراک مشاهده شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار