یکی از بازاریان قائم‌شهری درباره استقبال مردم از آئین شب یلدا می‌گوید: سال‌های قبل خرید‌های مردم رونق بیشتری داشت و ما هم کاسبی خوبی داشتیم اما بازار این روز‌ها سرد است.
کد خبر: ۳۴۶۰۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۱ 20 December 2016
 بلاغ، یلدا یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن که از 7 هزار سال پیش تاکنون برگزار می‌شود، ایرانیان این شب را پاس می‌دارند و در زنده نگه‌داشتن این آیین می‌کوشند.
 
چله شو، شب‌چله، شب‌یلدا،‌ میلاد مهر، خورشید شکست‌ناپذیر، یا هر آن‌چه آن را بنامید، آخرین شب پاییز و طولانی‌ترین شب سال است.
 
در آستانه رسیدن به یلدا، خانواده‌های ایرانی تب و تابی پیدا می‌كنند تا به خرید بپردازند. تهیه هندوانه و انار، از ضروری‌ترین این خریدهاست. این خرید نخستین كاری است كه ایرانیان در این شب انجام می‌دهند.
 
با نزدیک شدن به شب یلدا، تعداد کثیری از مازندرانی‌‌ها بر خرید انبوه کالا‌های مصرفی مورد نیاز شب یلدا از قبیل انواع میوه، آجیل، شیرینی و سایر کالاهای مورد استفاده روزمره اقدام می‌کنند. با گشتی در بازار می‌توان پی برد که مغازه‌دار‌ها هم گویا می‌خواهند به نوعی با تحریک مردم، یلدا را زودتر به آن‌ها یادآوری کرده و آن‌ها را برای خرید تشویق کنند تا بلکه خودشان هم بتوانند به نون و نوایی برسند.
 
لزوم نظارت مسئولان برای ثبات قیمت‌‌ها در تمام فصول
 
یکی از شهروندان قائم‌شهری که در حال خرید میوه و خشکبار است به خبرنگار ما می‌گوید: ایران کشوری امن و باثبات است و مازندران نیز از وفور نعمت برخوردار است.
 
وی که از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر و ادبیات است ادامه می‌دهد: مازندرانی‌‌ها نیز مانند سایر نقاط ایران به واسطه اعتقادات خود به آیین شب یلدا برای برگزاری با شکوه آن تدارک می‌بینند و به خرید شیرینی و شکلات می‌پردازند.
 
وی با اعلام رضایت نسبی از قیمت میوه و شیرینی‌جات اظهار کرد: متاسفانه نظارت مقطعی چاره کار نیست و مسئولان برای کمک به تنظیم قیمت‌‌ها راهکاری اساسی لحاظ کنند.
 
بنا بر این گزارش، یکی از بازنشستگان فولاد در پاسخ به چگونگی قیمت اقلام شب یلدا گفت: قدیم دخل و خرج با هم جور در می‌آمد و اینقدر گرانی نبود. البته مردم هم قانع بودند و از اسراف پرهیز می‌کردند و سفره‌‌ها ساده و بی آلایش بود و خودنمایی نبود. مازندرانی‌‌ها اعتقاد داشتند این شب طولانی را باید به سرخوشی بگذرانند و این آیین در نقاط مختلف استان به بهترین شیوه برگزار می‌شد. این روز‌ها قیمت‌‌ها به قدری بالاست که برای خرید چند کیلو میوه باید بخش قابل توجهی از حقوقت را بدهی.
 
وی در ادامه از مسئولان مربوط تقاضای نظارت بیشتر بر صنوف داشته و افزود: مسئولان فکری به حال ثبات قیمت‌‌ها کنند.
 
بازار کم رونق شب یلدا
 
با نزدیک شدن به روزهای پایانی آذرماه، بازار آجیل فروشان کم کم رو به رونق رفته و افراد کم کم برای تامین آجیل شب یلدا راهی بازار می‌شوند.
 
گزارش میدانی خبرنگار ما از سطح بازار در خصوص قیمت آجیل و خشکبار شب عید نشان می‌دهد که قیمت‌‌ها نسبت به سال گذشته افزایش، کاهش و بعضی موارد ثبات قیمت داشته است.
 
بر اساس این گزارش، قیمت هر کیلو آجیل چهار مغز 60 هزار تومان، آجیل نوروزی 35 هزار تومان، آجیل شور 28 هزار تومان و آجیل شیرین 34 هزار تومان، قیمت هر کیلو پسته کله قوچی 50 هزار تومان، هر کیلو بادام هندی 60 هزار تومان، تخمه آفتاب گردان قلمی 15 هزار و کانادایی 13 هزار تومان، تخمه کدو 20 تا 24 هزار تومان است.
 
همچنین هرکیلو تخمه ژاپنی بین 32 تا 36 هزار تومان، مغز بادام 55 هزار تومان، فندق ایرانی 45 هزار تومان، نخودچی 10 هزار تومان، بادام پوست کاغذی 46 هزار تومان، مغر گردو 45 تا 48 هزار تومان و کشمش سبز 12 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
 
یکی از بازاریان قائم‌شهری درباره استقبال مردم از آئین شب یلدا می‌گوید: وقتی مردم حقوق خود را می‌گیرند بازار کمی شلوغ می‌شود. سال‌های قبل خرید‌های مردم رونق بیشتری داشت و ما هم کاسبی خوبی داشتیم اما بازار این روز‌ها سرد است، مردم چشم انتظار بالا رفتن سطح درآمدشان هستند اما همان قدر که درآمد بالا می‌رود هزینه‌‌ها نیز بالا می‌روند بنابراین خرید‌ها مختصر می‌شود. این روز‌ها هم اگر چه بازار نسبت به قبل شلوغ شده ولی مردم همچنان در خرید کردن احتیاط می‌کنند.
 
نظارت بر واحد‌های صنفی عرضه‌کننده کالاهای یلدایی
 
رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار بلاغ از افزایش نظارت بر واحد‌های صنفی عرضه کننده کالاهای مورد هدف با توجه به نزدیک شدن به ایام شب یلدا خبر داد و اظهار کرد: در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده و جلوگیری از سواستفاده عوامل سودجو و دلالان، طرح نظارتی ویژه شب یلدا با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط در حال اجراست.
 
حسین اصغرزاده ادامه داد: در این طرح اتحادیه‌های مربوط به اتاق اصناف همکاری لازم را دارند و این طرح اتحادیه تا شب یلدا درسطح استان برگزار می‌شود.
 
وی تصریح کرد: در استان 150 نفر از بازرسان سازمان صنعت معدن تجارت و 100 نفر از بازرسان اتاق اصناف، در زمینه نظارت بر عرضه کالای تقاضای شب یلدا فعالیت می‌کنند.
 
وی هدف اجرای این طرح را تامین و عرضه کالای مناسب با قیمت عادلانه و کنترل رعایت ضرایب سود مصوب دانسته و یادآور می‌شوند: در این راستا با متخلفین برابر با قوانین، برخورد قانونی انجام می‌شود.  همچنین مردم استان می‌توانند در صورت مشاهده تخلفاتی چون گران‌فروشی، کم‌فروشی و عدم درج قیمت مراتب را با سامانه تلفن 124 اطلاع دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی‌های لازم صورت گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار